Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 21 November 2011

DIA ada di dalam hati kita.

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Mata redup memandang lepas ke arah tasik. Sesekali, angin sepoi-sepoi bahasa menyapa, menyentuh kulit. Sejuk. Memori terawang-awang di dalam fikiran, dan kenangan tiba-tiba kembali menerjah. Akhirnya, apa yang mampu diluahkan, "Inilah ketetapanNYA"

Damai, tenang dan menyejukkan, sesisip air kopi dihirup sambil mata tidak lepas dari pemandangan. Hati itu mula bersuara dan fikiran mula terimbas.



"Allah, Iman..Akak baca satu Hadith Qudsi ni. 'Sesungguhnya Ku jadikan syurga itu taman untuk hamba-hambaKU, dan taman bagiKU adalah hati-hati mereka'..Allah..rasa sayu je..DIA ada dalam hati kita, tapi kita selalu buat-buat tak sedar DIA ada dalam hati kita"

Kita selalu terlupa dan selalu buat-buat tak nampak akan kehadiranNYA di dalam hati kita.

Apabila melakukan kesalahan, "Jangan, itu tidak disukai oleh Allah"

Hati, "Alar, bukan selalu. Nak cuba sekali je"

Dan kita terus melakukan. Inilah manusia. Selalu buat-buat tak sedar DIA sedang memerhatikan kita.

"Akak, macam mana nak rasakan DIA ada di dalam hati kita?"

Tersenyum.

"Ini bab Ihsan, dik..Kalau kita betul-betul faham tentang perkara ini, kita akan sedar, DIA sentiasa ada di dalam hati kita. Haaa..Akak ada satu cara, caranya ialah..Selalulah berbual-bual denganNYA.."

Senyum.



Selalulah kita berbual-bual dengan DIA di dalam hati. "Ya Allah, tunjukkanlah aku jalan"

Selalulah kita berbisik kepadaNYA, "Ya Allah, aku sangat sayangkan ENGKAU"

Dan rahsiakanlah segala perbualan kita, maka itulah nikmat yang akan kita rasa, diberikan olehNYA kepada kita.

"Kau tahu, si Minah tuh, dia bagitahu aku semalam, dia suka sangat kat Ahmad tuh."

"Eh, ye ke?Kurang ajar betul, berani betul dia ada perasaan kat orang yang aku suka juga"

Bayangkan perasaan Minah apabila perasaannya diketahui oleh orang lain.



Kenapa wahai insan, kita mewar-warkan rasa kasih san sayang kita kepadaNYA pada yang tidak sepatutnya. Nyatakanlah rasa cinta dan kasih itu kepadaNYA sahaja di dalam munajat dan perbualan kita denganNYA.

Tidakkah kita menjaga hati dan perasaan hambaNYA yang lain, yang juga berusaha untuk meraih cinta Allah.  Dan sesungguhnya, kita semua bermadu. Apalah perasaan madu kita apabila kita menyatakan bahawa kita mencintai suami yang juga dicintai oleh madu kita, melebihi dari sesiapa. Mengekspersikannya, dengan asyiknya tanpa kita sedar, di hati madu kita, "Wah, dia ni, lebih-lebih pulak. Macamlah aku ni tak cintakan suami aku."

Dan kesudahannya, cinta yang terpamir, adalah cinta yang direbut-rebutkan. Tiada keikhlasan kerana masing-masing ingin dilebih-lebihkan..

Pernah diceritakan, ketika mana Nabi ingin memberitahu siapa isteri yang paling disayangi, baginda memberikan setiap seorang cincin dan berkata, "Wahai isteriku, apabila engkau menerima cincin ini, maka sesungguhnya aku menyayangimu. Dan janganlah engkau memberitahu pada sesiapa"

Dan ketika baginda mengumpulkan isterinya, baginda bersabda, "Sesungguhnya, di antara isteriku ini, tanda aku menyayanginya adalah dengan pemberian cincin."

Maka, tersenyumlah para isteri kerana mereka menyedari bahawa diri mereka disayangi oleh baginda lebih dari yang lain, sedangkan semuanya menerima cincin dari Rasulullah s.a.w.

Begitulah rasa cinta dan kasih kita kepadaNYA. Biarlah hanya kita dan Allah sahaja yang tahu, betapa kita menyayangiNYA melebihi segala-galanya. Tidak perlu diwar-warkan, malah dibuat iklan, "Siapa yang sayangkan Allah, copy paste status ni, kemudian tulis kat status"

Allah..Baginikah cara kita menunjukkan kasih dan sayang kita kepadaNYA. Tunjukkanlah dengan ibadat kita kepadaNYA. Itulah tanda kasih sayang kita yang hanya DIA sahaja tahu menilai.

Maha Suci Allah, Subhanallah..

Ajak dan bukan meluahkan.

"Marilah, marilah wahai saudara-saudariku, kita berusaha untuk sentiasa mencintai Allah. Mari, marilah wahai insan, kita dambakan cinta Allah, bukan cinta insani. Marilah.."

Fudhail bin Iyadh berkata, "Jika kau ditanya , apakah engkau mengasihi Allah? Maka diamlah. Jika kau jawab tidak, maka kafirlah engkau. Jika engkau jawab ya, maka itu bukan adab orang muhibbin"

Marilah, marilah wahai saudara-saudariku. Kita berusaha meraih cintaNYA. Berusaha menyenangkanNYA. Berusaha mentaatiNYA. Dan berusaha menjadikan DIA di dalam hati kita semua..

DIA sentiasa ada di dalam hati kita. Masya Allah, satu kenyataan yang kita jarang-jarang sedar. Masya Allah..Semoga kita digolongkan di dalam golongan yang tulus ikhlas beribadat kepadaNYA, hanya untukNYA, keranaNYA dan demiNYA, Allah swt..



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

2 comments:

  1. minta kebenaran copy artikel ye..artikel ny a sgt menarik dan menyentuh hati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tafadhal ya ukhti, jika ianya bermanfaat dan sebar-sebarkanlah..syukran kerana sudi bertandang ke teratak saya..^_^

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”