Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 15 November 2011

Tabarruj pada wanita muslimah mendatangkan fitnah...

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



"Haaaa, dok termenung gapo tuh??" Saja mengejutkan lamunan seorang adik.

"Ish, akk ni. Terkejutlah saya." sambil mengurut dadanya.

Tergelak.

"Dok fikir apa tu dik?"

"Takda, kak. Teringat kuliah tadi tentang tabarruj."

Atirah mencerunkan keningnya. "Emh, macam menarik je tajuk tuh. Kongsilah dengan akak"

"Menarik, kan? Tapi, tulah kak, saya macam agak terkedu dengan kata-kata ustaz tadi. Dia kata, wanita yang pakai purdah inilah tabarruj"

"Eh, kenapa pulak. Pelik tuh"

"Sebab, erti tabarruj ni, dia menarik perhatian, maknanya, kalau wanita purdah ni lalu, dia menarik perhatian lelakilah, kak"

Terkedu.



Maha suci Allah, segala puji dan puja hanya kepadaNYA. Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah. Syukur kepada Allah yang memberi keizinan sekali lagi paparan entry ini muncul di layar skrin komputer sahabat-sahabat, dan para pembaca. Selawat dan salam keatas junjungan Nabi s.a.w.

Isu tabbaruj di kalangan wanita itu seringkali diperbincangkan. Ada yang katakan "Ini tabarruj" ada pulak yang katakan, "Bukan, ini bukan tabarruj"

Ditanya lagi tentang tabarruj, "Alar, yang lip lap lip lap tuh"

Lagi, "Yang pakai make up yang tebal seinci tuh"

Dan bermacam lagi andaian. Tanpa menunding jari ke arah kita. Satu yang ditunding, jangan lupa empat lagi yang balik ke arah kita.

Saya hanya ingin berkongsi secebis perkongsian, dan berharap agar ianya bermanfaat buat semua.

Apabila ditanya tentang makna tabarruj, kebanyakkannya selalu mengatakan bahawa berhias yang tidak mengikut syara', bermake up sehingga tebal berinci-inci dan sebagainya. Tapi jarang kita ingat bahawa tabarruj ini juga adalah menarik perhatian.



"Akak, akak kan pakai purdah, jagalah gambar-gambar akak tuh." Tiba-tiba seorang wanita purdah ditegur oleh adik lelakinya.

"Erk, kenapa pulak dik?"

"Yelah, ramai kawan-kawan adik kata gambar-gambar akak tu cantik, solehah lah, ape tah lagi. Macam-macamlah. Ada tu pulak, saja je nak tengok-tengok gambar adik, pastu tanya, mana kakak kau yang pakai purdah tuh? Adik cam rasa menarik perhatian lelaki je gambar-gambar akak tuh. Akak kan wanita muslimah, kan nabi dah pesan, wanita muslimah, wanita solehah, sifatnya tersembunyi dan yang hanya tahu adalah suaminya sahaja"

Terkedu.

Benar, wahai wanita yang mengejar keredhaan Allah dan Rasul. Teleklah diri kita dan muhasabahlah diri kita. Janganlah menjadi fitnah kepada Islam, kerana menjadi fitnah kepada Islam itulah sebesar-besar dosa yang susah untuk kita padam dan luputkan walau kita sudah pun bertaubat. Menjadi fitnah itulah adalah sebesar-besar dosa yang harus kita takuti.

Mari, mari, wahai sahabat kita perhatikan kisah Ummul Mukminin Siti Aisyah yang difitnah oleh golongan munafik. Dikatakan Siti Aisyah pulang bersama dengan salah seorang sahabat nabi. Manusia yang melihat, terutama sekali golongan munafik tidak terus bertanya kepada Siti Aisyah tetapi terus sahaja membuat andaian, andaian, andaian dan seterusnya fitnah. Masya Allah, isteri Nabi yang suci itu difitnah sehingga bercucuran air matanya, menahan kesedihan. Segala keperitannya hanya sahaja diadukan kepada Allah swt.

Dan sehingga akhirnya kebenaran muncul dengan firman Allah swt. 

Mengapa di waktu kamu mendengar berita bohong itu orang-orang mukminin dan mukminat tidak bersangka baik terhadap diri mereka sendiri, dan (mengapa tidak) berkata: “Ini adalah suatu berita bohong yang nyata”. Juga firman Allah yang artinya, “(Ingatlah) di waktu kamu menerima berita bohong itu dari mulut ke mulut dan kamu katakan dengan mulutmu apa yang tidak kamu ketahui sedikit juga, dan kamu menganggapnya suatu yang ringan saja. Padahal dia pada sisi Allah adalah besar. Dan mengapa kamu tidak berkata, diwaktu mendengar berita bohong itu: “Sekali-kali tidaklah pantas bagi kita memperkatakan ini. Maha Suci Engkau (Ya Tuhan kami), ini adalah dusta yang besar”. [QS. An-Nuur : 15-16]

Wahai saudariku, kita tidak sekuat Ummul Mukminin, Siti Aisyah. Kita tidak setabah puteri kepada Orang yang Jujur, Saidina Abu Bakar. Kita semua tidak mempunyai Rasulullah s.a.w di sisi sebagai suami yang sangat bersabar. Tidakkah kita mengambil pelajaran dari perkara ini dengan bersikap berhati-hati dari andaian manusia seterusnya menjadi fitnah. Benar, barangkali kita di pihak yang benar, tapi, fikirkan beban perasaan, kepedihan dan kesedihan yang tidak mampu kita tanggung sehingga boleh sahaja mencalarkan nama baik kita sendiri. Malah, barangkali boleh sampai kepada keluarga kita.

"Eh, pandai-pandai je budak tu nak kata aku mendatangkan fitnah, yang dia tu, aku tengok dok tenung gambar-gambar pempuan yang tak pakai tudung, takda pulak dia nak cakap ape" Mendengus seorang adik.

"Kenapa bising-bising ni dik"

"Ni hah, kak. Diaorang ni cakap saya pakai purdah mendatangkan fitnah je, orang yang tak pakai tudung kat list friends dia, takda pulak dia nak mengomel-ngomel, nak tulis suruh pakai tudung." sambil menunjukkan skrin komputer ribanya, terpapar ruang wall akaun Facebooknya.

"Haaa, kan. Kak, tengok kak, tengok. Abang Long saya dah komen dah ni. Habislah. Nanti kalau mak ayah saya tahu, camne?"munjung sedepa, tidak berpuas hati.

Tersenyum melihat keletah adik ini.

"Dik, bersangka baiklah, barangkali mungkin dia nak menegur orang yang tidak memakai tudung tuh, tapi dia mungkin tak tahu caranya. Tapi, bila dia dah tegur adik, berlapang dadalah menerimanya dan anggap itulah bentuk kasih sayang seorang saudara kita. Menerima dan meminta nasihat itukan sifat orang yang berakal. Cumanya, cara dia nasihat tulah yang patut adik tidak berpuas hati. Menegur orang, bukan di khalayak ramai sebegini, ianya menjatuhkan air muka orang. Tegurlah secara private di dalam inbox messsage. Inilah cara yang Imam Syafie ajar"

Tersenyum.

Berhati-hatilah, wahai saudariku..



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

1 comment:

  1. wanita fitnah terbesar dunia..selagi hati manusia kotor,selagi itulah wanita dipandang sebagai fitnah.Pakai lah apa pun.KOmen?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”