Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 29 November 2011

ada apa dengan...JODOH

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Tangan menekan folder lama. Folder yang berisi catatanku dahulu. Ah, terlalu banyak, dan tidak ku tahu yang manakah lebih sesuai ku bentangkan disini..

Ya Allah, aku bermohon dengan kerendahan hati ini, agar apa yang ku buka dari kotak lamaku ini bermanfaat buat sesiapa yang membacanya kini..Amin ya Rabb


"Tak kiralah orang tu ramai peminat ke, takda orang yang minat ke, tapi kalau jodoh takda, perkahwinan tetap takkan berlaku" Dia menuturkan kepada sahabat-sahabat ketika reunion sebelum sahabat-sahabatnya mengakhiri zaman bujangnya. Satu perkongsian dan satu pengisian.

"Habis tu, kau bile lagi?" Tiba-tiba ditanya. Dan dia hanya terdiam, dan kemudian mengukirkan senyuman, tanda soalan yang tiada jawapan, hanya dalam pengetahuanNYA.

Acap kali, kita di dalam dunia ini, terlalu mengharapkan kesempurnaan di dalam perkahwinan, mendambakan keangungan cinta, dan keindahan zaman bersama. Tiba-tiba terdetik di dalam hatinya, "Masih wujud ke semua itu?" Tersenyum. Betapa bertuahnya takdir itu diberikan kepada insan yang terpilih.

Seringkali, aku mendengar desas-desus hati yang meletakkan impian terlalu agung pada perkahwinannya tanpa melihat dan menyedari, adakah takdir itu meletakkan dia sebagai jodohnya..

Maha Suci Allah, perjalanan kehidupan ini mengajar kita semakin hari, semakin untuk matang di dalam pemilihan.

"Jangan mencari kesempurnaan dalam perkahwinan. Jangan kita meletakkan ciri-ciri pada pasangan kita kerana ciri-ciri itu seolah-olah kita meletakkan syarat kepada Allah agar memberikan kita pasangan yang semacam itu" Dia menuturkan kembali, menyambung perbualan itu.

"Cukuplah pasangan itu dapat membawa kita ke arahNYA." Tersenyum.

Manusia kerap kali dihantui oleh pengalaman-pengalaman manusia lepas yang menjadikan sesetengah lain berkira-kira sama ada untuk meneruskan perkahwinan itu atau tidak, menunda atau menyegerakan.

Kita tak memahami aturanNYA, dan bersangka baiklah pada yang Esa, bahawa setiap kesusahan dan kesenangan itu hanyalah ingin membawa kita kepadaNYA. Setiap ujian dan kepayahan itu bukanlah untuk kita meratap, tetapi untuk kita dekat kepadaNYA, untuk kita mengadu kepadaNYA, untuk kita hampir kepadaNYA. Beruntunglah manusia yang pandai memilih dan melihat semuanya atas pandangan yang maha Esa, yang Maha Mengetahui, Allah...

Maha Suci Allah, itulah ladang pahala yang terlalu luas untuk diteroka oleh setiap pasangan di dalamnya dengan atas rahmat Allah. Jangan kita sempitkan pemikiran kita bahawa perkahwinan itu terlalu banyak tanggungjawab yang terbeban dan tidak mampu untuk kita menanggungnya.

"Jodoh, perkahwinan dan cinta itu ada aturannya dan jangan sesekali kita menukar-nukar aturannya dik" Dalam helaian kertas itu, tertulis..

Setiap hubungan itu perlulah adanya jodoh, kemudian perkahwinan dan akhirnya, cinta itu bersemi di dalam rumahtangga yang mawaddah wa rahmah. Dan, jodoh itu hanya akan kita ketemu apabila ada pertemuan. Pertemuan dua sejoli, dan hati terpaut, lalu termeterailah akad nikah.

Silapnya kita di zaman ini adalah selepas pertemuan, cinta terlebih dahulu diletakkan kemudiannya barulah memikirkan jodoh. Adakah cinta telah pun tersemai, jodoh itu masih berpihak pada kita, dan alam perkahwinan itu menjadi hak kita?

Aturlah sebaiknya aturan ini, dan mintalah kepadaNYA sesungguhnya kerana hanya DIA yang Maha Berkuasa lagi Maha Berkehendak yang akan mendengar dan memberikan yang terbaik buat kehidupan kita.

Tertarik dengan kata-kata seseorang, "Semua yang kita hadapi di dalam dunia ni, DIA nak kita balik kepada DIA sebenarnya. DIA nak kita ingat kat DIA balik"..Allah, Maha SuciMU ya Allah, walau sejauh mana, dan betapa pelupanya hambaMU ini, tetap juga Engkau mengingatkan kembali kami.

Syukrillah, Terima Kasih ya Allah..


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”