Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 22 November 2011

Siapa kita ??[Khas buat Muslimah]

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Berdiri di muka pintu. Nyaman. Udara embun di pagi hari menghembus ke dalam isi rumah. Tenang. Kelihatan dua chinese aunty berjalan di pagi hari. Tersenyum.

Fikiran melayang pada kenangan lepas. Kenangan yang mana Allah mengizinkan sebentar, dan kini baru dihargai. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya diberi peluang.

"Akak, macam mana nak menjaga? Apa yang dikatakan menjaga?"

Dan aku tersenyum menerima pesanan ringkas itu. Otak ligat berfikir. Dan akhirnya tangan mula menaip.

"Kalau akak nak terangkan ciri-ciri dan apa yang perlu dibuat, akak rasa tak cukup ruang di telefon bimbit ni. Cuma satu je pokok untuk kita menjaga, SIAPA ADIK?"

"Siapa adik?? Tak faham."

Tersenyum.



Segala puji dan puja hanya saya ucapkan kepada yang Maha Esa, yang Maha Perkasa, yang Maha Berkuasa, Allah swt. Dan selawat serta salam ke atas junjungan kita, Rasulullah Muhammad s.a.w.

Siapa kita, wahai saudariku.

Firman Allah di dalam surah al-Ahzab, ayat 34

Tetaplah kamu dalam rumahmu dan janganlah kamu berhias-hias seperti berhiasnya perempuan jahiliyah yang dahulu..

Masya Allah, siapa kita, wahai wanita muslimah? Siapakah kita?

Kita adalah wanita muslimah yang telah diangkat darjatnya oleh Allah swt. Kita adalah wanita yang memegang nama Islam, yang seterusnya berbeda dari wanita-wanita jahiliyyah yang berhias dengan mengikut nafsunya. Kita berbeda dari mereka, wahai wanita solehah.

Teratak kita, penuh dengan warna-warna keindahan, yang bersulam kepada mengarah dan mengajak yang lain untuk mendekatkan diri kepada Allah. Tetapi, teratak mereka, penuh dengan cerita-cerita peribadi yang hanya mengajak manusia untuk mencintai dunia.


Penampilan kita, terlalu menyejukkan bagi hati-hati yang cenderung untuk mencintai Allah. Tetapi, penampilan mereka hanyalah mengajak manusia agar menggemari fesyen itu, fesyen ini.


Profile laman sosial kita, penuh dengan kata-kata yang mengajak manusia agar mengingati Allah, lebih dari keperitan kita sendiri menghadapi ujian dariNYA. Tetapi, profile mereka, penuh dengan luahan ketidakpuasan hati, kemarahan, dan kesedihan terluka yang menggamit hati manusia untuk menilai, menilai dia.

Masya Allah, berbedanya kita dengan mereka.

Subhanallah, tingginya martabat kita, sehingga segala yang dipendam di dalam hati, hanya terbuku di dalam dan dipersembahkan kepadaNYA tika malam yang sunyi, munajat kepadaNYA.

Subhanallah, wanita solehah itu penuh dengan rahsia yang tidak diketahui oleh sesiapa melainkan hanyalah suaminya yang sah.

Tenang, berjalan dengan penuh keyakinan, tersembunyi, dan apabila ditanya, soalan pastilah disambut dengansenyuman serta kata-kata lembut, mengajak manusia untuk terus dan terus mencintai Allah. Dan itulah wanita yang menyimpan seribu satu rasa, di dalam jiwa, dan akhirnya mengalah kepada takdir, duduk bersimpuh di pintuNYA, "Bantulah aku ya Allah"



"Dik, apa yang akak nasihat ini adalah kerana akak menjaga hak adik sebagai seorang wanita muslimah. Semoga tiada yang terguris, ya?"

Sebaris kata-kata, hanyalah sebagai nasihat, lembut, agar ianya meresap ke dalam hati yang terleka sesaat.

"Memang, dik. Kita manusia ini selalu buat silap. Memang dah fitrah kita melakukan kesilapan. Tetapi, kesilapan itu akan menjadi semakin buruk apabila kita menasihatnya, dia tak nak dengar. Dan itulah sebesar-besar kesilapan manusia"

Ramai yang tidak sedar, kenapa dijadikan manusia sekeliling. Agar mereka menilai dan mengingatkan kita, bahawa apa yang dilakukannya itu adalah kesilapan yang boleh mengundang mudarat.

"Akak tak kisah adik nak buat apa. Tapi, satu jelah yang akak boleh kata, bila adik buat kesilapan, bukan hanya adik sahaja yang kene, tapi nama Islam juga akan terkena"

Fitnah pada Islam, melalui kita itulah yang harus kita selalu pertimbangkan dalam setiap langkah kita. Janganlah kita lupa siapa diri kita. Kita adalah wanita muslimah yang telah diangkat dan dipelihara oleh Allah melalui kata-kataNYA dan pesanan dari Nabi kita, nabi Muhammad s.a.w



Wahai wanita muslimah yang berhijab, perhatikan apa yang dilakukan oleh mereka, apa yang membezakan kita dari mereka. Tiada. Dan hanya satu-satunya perbezaan yang kita ada, adalah kita bertudung litup, memakai baju yang longgar, berkata-kata tentang Islam. Tetapi, di sebaliknya itu, apakah perbezaan yang jelas yang sepatutnya kita lihat dari kata-kata di Kitabullah, al-Quran.

Dan sekali lagi, ingin saya kongsikan kepada sekalian wanita muslimah akan satu kata-kata peringatan dan semoga ianya juga menjadi peringatan kepada saya.

Telah menjadi kebiasaan bagi wanita-wanita zaman ini samada yang sudah bersuami atau pun masih belum berkahwin –kecuali mereka yang dipelihara oleh Allah- untuk mempunyai sahabat dari kalangan lelaki. Ini bertentangan dengan sifat wanita yang beriman dari kalangan hamba yang disifatkan oleh Allah dalam surah al-Nisa' yang bermaksud : «…dan berikanlah kepadanya mas kahwinnya dengan kadar yang patut, sedang hamba itu perempuan yang baik, bukan perempuan lacur dan bukan pula mengambil lelaki lain sebagai teman secara rahsia…» [al-Nisa' : 25]. Inilah budaya barat yang cuba diserap masuk di kalangan wanita-wanita Muslimah kerana musuh-musuh Allah ini tahu bahawa rosaknya wanita Muslimah bererti rosaklah generasi Islam yang akan datang! Tetapi malangnya, fenomena ini dianggap biasa di zaman ini bahkan wanita yang tiada sahabat lelaki itu pula yang dikatakan ketinggalan zaman serta tidak pandai bersosial dan sebagainya. Allah jualah tempat meminta pertolongan.

Allah, betapa kita tidak sedar, wahai wanita-wanita muslimah.

"Akak, susahnya. Saya buat ni, orang cakap. Saya buat tu, ada pulak yang kata itu tak boleh. Diaorang cakap, sebab saya pakai tudung labuh, sebab saya wanita muslimah..Habis tu apa je yang boleh" bentak seorang adik kecil.

Tersenyum.

"Kalau susah, adik jangan jadi wanita Islam, boleh? Dik, Allah dah mengangkat darjat wanita Islam dan DIA lebih Maha Mengetahui apa yang telah diperintahkan olehNYA. DIA nak pelihara kita, kenapa kita pula senang-senang membuka peluang. Bukankah yang tertutup itu indah?"

Senyum.



Wahai wanita muslimah, kita tak tahu apa yang ada di sebalik hati-hati yang melihat dan penilaian mereka atas tingkah laku kita. Dari setiap kata-kata, dan dari setiap lenggok bahasa kita, ianya boleh menjadikan hati-hati yang berpenyakit, berimaginasi dan seterusnya memancing syaitan untuk memperdayakan nafsu. Sekuat manalah hati seorang manusia itu jika tanpa pertolongan Allah..

Dan sesungguhnya saya bermohon dan memohon perlindungan pada Allah, dari kata-kata yang tidak bermanfaat serta mengusik hati-hati yang terlalu sensitif jika kesalahannya disebutkan. Sesungguhnya tulisan ini hanyalah sebagai peringatan buat saya, dan jika bermanfaat buat kalian, maka itulah saham akhirat saya.

Masih segar di ingatan saya, perbualan di antara saya dan seorang kakak, yang terlalu sangat menjaga.

"Akak, kenapa akak macam terlalu sangat menjaga ea?"

"Atirah, biarlah manusia nak kata akak syadid ke, apa ke, tapi akak yakin, jika akak sangat menjaga, Allah akan bagi akak yang terbaik untuk perkahwinan akak nanti"

Subhanallah. Sungguh suci wanita ini, ya Allah. Dan dialah menjadi idola dan seorang kakak yang sangat saya suka bertanya, berbincang, dan bertukar-tukar idea. Ketegasannya dan ketaatannya dalam menunaikan hak Allah, saya hanya mampu doakan semoga dia menerima yang terbaik, lantaran dari apa yang dia jaga.

Marilah, wahai wanita muslimah, kita menjaga diri kita, kerana itulah sifat seorang wanita beriman. Tundukkanlah pandangan, walau dalam apa jua keadaan, walau apa jua situasi.

"Alar, kak, gambar je pun. Nak cuci mata, tak salah, kan?"

"Dik, cuci mata bukan dengan tengok gambar-gambar yang ada di kalangannya muslimin yang bukan mahram kita. Nak cuci mata, baca al-quran dengan tartil dan mentadabbur sehingga menusuk ke dalam hati, lalu mengalirkan air mata. Nah, itu cuci mata yang diajar oleh Islam"

Terdiam.

“ Katakanlah kepada orang-orang mukmin (lelaki) agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka. Demikian adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada wanita mukminah agar mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kemaluan mereka”( Surah An-Nur : ayat 30,31) 

Mari, marilah wahai wanita, saya mengajak pada diri saya, dan pada diri sahabat sekalian, kita menjaga kerahsiaan kita dari pengetahuan umum, dan apa yang kita patut persembahkan kepada umum, adalah suara mengajak, "Marilah kita mencintai dan mentaati Allah dan Rasul"

Mari, mari, wahai wanita muslimah. Sesungguhnya saya bukanlah seorang yang tidak membuat kesilapan, tetapi, atas kata-kata di teratak ini, ianya juga menjadi sebahagian dari kata-kata peringatan buat saya dan kepada sesiapa yang ingin mengambilnya.

Mohon kemaafan jika ada yang terusik, tetapi, sesungguhnya, ianya hanyalah sebagai satu tanda kasih dan sayang saya kepada kalian agar tetap berada di landasan dan jangan, jangan sesekali meninggalkan saya di belakang kerana saya juga ingin menjadi seperti kalian.

Syukran kerana meluangkan masa untuk membaca.




Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”