Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Sunday 13 November 2011

Menasihati dan dinasihati...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagikan Maha Penyayang



"Alar, engkau ni, pandai nak nasihatkan aku je, kau sendiri pun tunggang langgang, ada hati nak nasihat aku" Natasya yang menerima kata-kata itu selepas dia bersuara pada kawannya tentang kesilapannya membidik manusia lain tanpa usul periksa, dan akibatnya menerima kata-kata yang agak tertusuk di hatinya.

Terdiam...



Segala puji dan puja hanya saya sampaikan kepada yang Maha Esa, kerana masih mengizinkan untuk tangan ini menaip dan mencurahkan idea serta berkongsi ilham dari yang Maha Pemurah. Selawat dan salam ke atas baginda, Rasulullah Muhammad s.a.w.

Sering kali terjadi akan perkara ini yang menyebabkan manusia seringkali pula membalas kata-kata nasihat dengan ucapan yang menyakitkan hati untuk didengari.

Ada adab, ada cara, dan ada juga jalannya untuk kita memahami nasihat, menasihati dan dinasihati.

Maka sesungguhnya, hanya sekecil-kecil perkongsian ingin saya kongsikan di sini.

Seringkali manusia selalu teragak-agak untuk menasihati manusia dek kerana takut jika apa yang dia nasihatkan, dipandang orang tidak melakukannya. Benar, Allah memberi amaran keras kepada para penasihat sebegini, tetapi, bagi yang dinasihati, tidak bolehkah mengambilnya bukan dari orang yang memberi nasihat tetapi ianya adalah ilham yang datang dari Allah melalui perantara manusia-manusia itu.

"Tulah, kan kak. Saya pernah dengar, jangan melihat orang yang menasihatkan itu apabila dia menasihati, tapi, tengok apa yang dia nasihatkan"

Tersenyum dengan kata-kata adik ini. Tapi, kebanyakkan manusia selalunya akan melenting apabila dinasihati kerana merasakan aib dirinya telah diperhatikan.Terkadang, walaupun orang yang menasihati itu juga dah pun mengikut adab-adab cara untuk menasihat, tetap jugak kata-kata kesat dapat kepada mereka.

"Alah, engkau pun 2x5, ada hati nak tegur aku"

"Eleh, nak cakap aku pakai purdah ni mendatangkan fitnah juga, yang engkau tuh, pandang-pandang perempuan tak pakai tudung, sama jelah"

"Ahh, poyolah engkau. Konon kata jangan cakap pasal orang, yang engkau tu, aku dengar minggu lepas cakap pasal budak ni, ada aku kisah??"

Dan banyak lagi kata-kata yang jika saya coretkan di sini, akan hanya memberi idea kepada manusia untuk menepis dari menerima nasihat. Tapi, ketahuilah wahai manusia, semua itu mencerminkan diri kita yang tidak terbuka menerima teguran dariNYA.

Cubalah..cubalah wahai hati untuk melatih hatimu dengan berkata, "Oh, ini pastinya ilham dariNYA yang disampaikan melalui perantara orang ini. Ya Allah, aku bersyukur. Alhamdulillah". Lalu, berterima kasihlah kepada yang menyampaikannya kerana bukan senang seseorang untuk menasihati kita. Silap hari bulan, bukan kata-kata terima kasih, ditempelaknya kita. Allahu..



"Habis tu, kak, macam mana pulak orang yang bagi nasihat tu tapi dia sendiri pun tak buat"

Tersenyum.

"Dik, manusia ini, fitrahnya memang Allah jadikan sebagai seorang yang pelupa. Kita selalu lupa dan disebabkan banyaknya yang kita memberi, kita terlupa bahawa setiap yang diberi, manusia sentiasa berhajat untuk membalasnya. Itulah fitrah kita.

Apabila dia terlupa, ingatkanlah dia semula. Tapi, apabila telah diingatkan, dia masih juga tidak melakukan apa yang pernah dia ucapkan, maka, biarlah itu menjadi urusan antara dia dengan Allah, kerana barangkali, Allah akan mengujinya di kemudian hari, dan ketika itu barulah dia tersedar."

Tersenyum dan memandang Natasya.

"Analogi dia gini dik, kita pergilah melancong tah ke mana-manalah. Pastu, kita jumpa sesuatu, kita beli sebab kita nak bagi kat sahabat kita. Sahabat kita bila terima hadiah tuh, bukan main suka lagi, lalu dia bercita-cita nak membeli sesuatu untuk kita. Bila kita terima, alahai, benda tu bukan kita pakai pun, simpan kat dalam kotak souvenir lah gamaknya. Tapi, adik kene ingat, satu hari nanti, kita akan buka balik kotak tu, dan kita akan menjumpai apa yang dia beri, dan ketika itu barulah kita tersenyum"

Janganlah kita menjadi seorang yang pelokek untuk memberi nasihat, kerana nasihat itu adalah salah satu pertolongan dari kita sebagai saudaranya. Memberi nasihat yang baik itu adalah satu bentuk pertolongan. Dan janganlah kita mudah menjadi sensitif dan mengambil tindakan menghindari manusia itu dek kerana fikiran yang berfikir tak nak dinasihati oleh orang itu lagi. Ketahuilah, jika Allah tidak mengilhamkan, orang yang kita sangkakan akan memberi nasihat pun tetap takkan beri nasihat.

"Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."

Tersenyum dengan kata-kata ini. Indahnya, dan ianya sangat menghiburkan hati yang selalu terleka dan lalai. Nasihatilah saya jika saya salah, dan jika saya masih tidak sedarkan diri, tutuplah aib saya, dan semoga Allah menutup keaiban dirimu dan memberi taufik kepada saya untuk memahami nasihat anda.

Syukran.




Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”