Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Thursday 17 November 2011

Kita semua manusia biasa...

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Khsuyuk mendengar cerita salah seorang sahabat. Menumpukan perhatian kepadanya. Dan akhirnya saya bersuara.

"Kau tak sedih ke, suka kat orang lain, nak kawen dengan orang lain?"

Terdiam.

"Tipulah kalau aku kata aku tak menangis. Aku ni manusia biasa. Tapi, aku tetap kene teruskan juga langkah aku. Hidup aku kene diteruskan jugak"

Tersenyum.



Segala puji dan puja saya panjatkan kepada Allah, tangan yang sudah pun terbiasa dengan penulisan satu masa dahulu, masih diberi peluang untuk menulis. Selawat dan salam ke atas Nabi s.a.w, dan dengan berselawatlah, martabat Nabi kita semakin tinggi dan semoga kita semua mendapat syafaat baginda. Biiznillah.


Kita semua adalah manusia biasa. Yang merancang dan terus merancang dan tanpa kita sedari, dalam kita merancang itu kita telah meletakkan ketetapan dari perancangan kita. Nauzubillah.

Sekali lagi, khusyuk mendengar cerita seorang sahabat. Dan akhirnya saya bersuara. "Jangan sampai kita meletakkan nasib kita di tangan kita sendiri. Ingat tuh. Kita semua baca Mathurat, kita semua baca doa dalam tuh, dan jangan sampai kita terlepas dari memahami apa yang telah kita minta pada Allah"



Kita jarang memerhatikan apa yang kita keluarkan, tapi selalunya diambil berat adalah yang terpendam di dalam hati.

Kita manusia biasa, dan siapalah kita untuk menetapkan nasib kita.

Kita manusia biasa, dan kita ada batas kemampuan kita.

Kita manusia biasa, yang punya pelbagai perasaan. Marah, geram, suka, sedih, kecewa, dan bermacam rasa tapi, cara kita mempamerkannyalah yang menunjukkan kita ini di kalangan yang beriman atau mendahulukan perasaan.

Janganlah kita menjadi di kalangan hambaNYA yang terlupa siapa diri kita.

Ah, dunia ini terlalu indah jika kita sangat menghargai apa yang ada di sekeliling kita bukan meminta kita dihargai.

Tengok di sana, ada tasik yang damai, tenang menyejukkan


Tengok pula di situ, ada gunung-ganang yang tetap tegak berada di situ, menjadi pasak bumi.

Lihat pula di sini, sekumpulan kanak-kanak yang bermain dengan riang sehingga membuatkan kita tersenyum melihat aksi mereka.


Ah, tengok pula di sana, sekumpulan burung yang terbang bersama-sama, menarik perhatian kita untuk memerhatikan mereka.

Subhanallah, Maha Suci Allah, terlalu banyak lagi yang boleh kita perhatikan. Kenapa, wahai hati, bersedih merenung kembali ke belakang. Lepaskanlah. Kita masih punya alam yang sangat menghiburkan hati dan jiwa kita.

Kita masih punya sahabat lain yang tetap di sisi kita, memegang tangan lalu beriringan bersama, dan tenang mendamaikan berkata, "Bersabarlah wahai sahabat"

Kita adalah manusia biasa yang tidak pernah terlepas dari melakukan kesalahan dan bersyukurlah, walau satu dunia menyingkirkan kita, kita tetap masih punya Allah. DIA tidak pernah membenci hamba-hambaNYA, walaupun murka atas setiap kesilapan kita, tetap menunggu rintihan hati, mengadu kepadaNYA, "Ampunkanlah aku, ya Allah..."
 
Tiada ungkapan "happily ever after". Itu hanyalah ungkapan Barat yang mengajar kita untuk mencari kesempurnaan di dunia. Sentiasa menjalani kehidupan dengan sangat bahagia. Tidak. Kita takkan pernah dapat sampai kepada kebahagiaan yang berkekalan.

Firman Allah, surah Alam Nasyrah
Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah petunjuk) 
Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam)
Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)
Dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)? 
Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,
(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan
Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain)
Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau gemar dan ingini) 
Sesungguhnya, tiap-tiap kesukaran itu disertai kemudahan. Janganlah kita cepat berputus asa, walau kita terduduk dan menjerit di dalam hati, janganlah sampai kita lupa untuk membuka semula helaian al-Quran yang sudah pun dijadikan sebagai pemujuk kepada sekalian hati.

Kita memang manusia biasa, tetapi kitalah yang mentadbir diri kita. Sesungguhnya pilihan itu ada di tangan kita. Selamat memilih wahai manusia...



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”