Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 14 November 2011

Selamat Tinggal..

Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
 
 

Ku selak-selak helaian "La Tahzan". Membaca bait-bait kata penulis, lalu aku terpaku pada satu kata-kata.

"Bukan mustahil hidup anda tinggal sehari sahaja lagi-hari ini"

Tertelan air liurku, mengenangkan hakikat perkara ini. Hiba, tersentak.

"Kalaulahkan, dik, masa akak kemalangan lepas, kan, akak dah takda, kau boleh terima?"

Terkedu. Terdiam.

"Insya Allah, adik boleh terima. Adik redha" ku lihat adik sangat susah untuk mengungkapkannya.

"Ye ke nih ko boleh terima. Ye ke..Ye ke??" tergelak.

"Jangan mengada-ngadalah kak"

Dan aku dah pun tergelak besar.



Oh, dunia. Oh, manusia. Inilah realiti anda sekalian. Anda tidak akan dapat menatap orang di sekeliling anda selama-lamanya. Janji itu hanya abadi ada di sana. Bukan di sini..

Oh, dunia. Oh, manusia. Kenapakah engkau ingin memegang apa yang ada di sekeliling ini selama-lamanya tanpa melihat apa yang Allah dah janjikan untuk pertemuan abadi kita di sana.

Firman Allah, surah Az-Zukhuf, ayat 67
Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain kecuali orang-orang yang bertakwa.
"Kak, adik sakit. Adik takut tak dapat jumpa dengan akak"

Aku mendiamkan dahulu kata-kataku. Lama aku berfikir atas kata-kata yang aku terima dari telefon bimbitku. Lalu, aku menaip kata-kata dari lubuk hatiku sendiri.

"Dik, bukan pertemuan di dunia yang akak harapkan, tetapi apa yang akak risaukan adalah pertemuan kita di sana, adakah kita dikumpulkan bersama. Dik, jagalah akidah adik."

Akidah yang selalu dipandang ringan, yang selalu diperkotak-katikkan. Allahu..

Di sana, sini, kita sedang membicarakan tentang akidah. Di mana-mana, kita sedang rancak melakukan pelbagai program untuk memelihara akidah..tanpa kita sedari, apa yang kita buat itu bukanlah untuk memurnikan akidah, tetapi mencalar balarkannya.

Akidah bukanlah hanya sekadar pengakuan tauhid, tetapi pemurnian hati kita, bergantung hanya sahaja kepada Allah.

Yakinlah di hatimu, walau roh kita tidak bertemu, dan kita masih sahaja ada lagi pertemuan di sana. Kuncinya..AKIDAH...Dan tanpa kita sedari, setiap tindakan kita, terkadang menjerumus masuk ke dalam syirik.

"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil).
Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu?
Baginda menjawab: Riak."

(Hadis riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi)

Ya Allah, aku berlindung denganMU dari sifat yang menjauhkan aku dariMU. Sesungguhnya kami hanya ada Engkau sahaja yang mendengar dan membantu kami. Selamatkan kami dari sifat ini, ya Allah, jauhkan kami dari sifat riak. Selamatkanlah akidah kami, dan bantulah kami untuk menjaga pegangan tauhid ini sehingga ke akhirnya.
Amin ya Rabb..

Damai, ketenangan menghayati seluas alam ini. Angin menyentuh selapis kulit yang menutupi tubuh. Suatu ketenangan meresap ke dalam hati. "Ya Allah, betapa indahnya alam ini yang KAU jadikan sebagai penyejuk hatiku"

Tersenyum.


Kita hidup tak lama, pertemuan kita juga sesingkat yang dibenarkan olehNYA. Kenapakah kita harus membuka lipatan sejarah lama kita dan gundah gulana akan masa hadapan kita.

"Kak, kalau orang kata apa prinsip hidup akak, akak jawab apa?"

"Hidup dengan simple" Sambil tersenyum lebar.

"Itu je?"

"Itu jelah dik, nak cakap apa lagi"

Menggaru kepala. Dan aku hanya tersenyum melihat akannya.

Apalah yang ada di dalam dunia ini yang kita kejar-kejarkan. Kita kejar, jika tidak kesampaian, kita yang kecewa. Hiduplah wahai hati di dunia ini dengan pengertian yang sangat mudah, aku hidup hanya untuk mencari perbekalan. Terkadang, dalam mencari perbekalan tu, dilihatnya sedap, zahirnya memikat, tetapi, apabila dirasa..."wekk..nak muntah. Rasa apa nih?"

Kita selalu merasakan apa yang kita buat tuh dah pun yang terbaik, tetapi masih juga manusia menganggap ianya buruk, menjelikkan, dan sebagainya. Takpalah, kita buatlah apa yang kita mampu, takpelah kalau manusia tak berkehendak, tetapi kita teruskanlah memberi. Terkadang, kita buatkan kuih untuk orang sebelah, tapi, kawannya jirang yang datang ziarah nun jauh di sana pula yang menghargai apa yang kita beri. Takpalah, kita buat sahaja dan tidak usahlah digusarkan tanggapan manusia kerana manusia ini ada pelbagai ragamnya. Takpalah..

"Arghhh, nyah kau syaitan. Kau hanya ingin menumpukkan rasa syak, rasa sakit hati, rasa tidak suka kepada saudaraku sendiri. Nyah kau"

Berperanglah dengan bersungguh-sungguh di dalam hati anda. Berperanglah dengan nafsu dan syaitan yang acap kali mengajak anda mencurigai alam sekeliling. Berperanglah dengan bersungguh-sungguh kerana peperangan ini adalah peperangan yang paling berat, dan jika anda berjaya, maka mudahlah anda untuk peperangan seterusnya.

"Akak, saya suka cara akak, bila saya tanya, mesti ada hujah dan dalil"

"Adik nak jadi macam akak tak?"

"Mestilah, kak."

"Berperang dulu"

"Berperang?? Macam mana tu, kak?"

"Akak ni suka membaca. Tapi, dalam akak nak capai buku tuh, ada suara-suara suruh akak buka laptoplah, baringlah, tidolah, makanlah, keluar jalan-jalanlah..Nah, suara siapa ni dik?"

Menggaru kepala.

"Inilah dia suara bisikan syaitan dan nafsu kita. Berperanglah wahai adikku kalau adik nak kan kejayaan di sana. Dan apabila adik berjaya, pada sesiapa sahaja yang mengajak adik untuk berperang, adik mampu untuk menangkisnya, menjawabnya dengan tenang, dan insya Allah, Allah akan membantu kerana belajar ini adalah salah satu bentuk zikir"

"ooooo..Patutlah.."

Tersenyum.

Kita hidup hanyalah sebatas waktu yang telah ditetapkan olehNYA. Hiduplah dengan menghargai dan lupakanlah segala yang menyesakkan hati dan fikiran kita. Jika sukar untuk ditepis, ambillah kitabullah, kalamullah, dan tadabburlah, pasti akan meresap sejuk ke dalam hati dan damai ianya menyingkirkan api amarah kita, diganti dengan salji ketenangan yang mendamaikan.

Ah, Allah itu terlalu baik untuk aku senaraikan segala kebaikanNYA. Apa yang perlu kita hadapi kehidupan ini, berjalanlah beriringan denganNYA, sambil riang gembira, tenang, damai mengetahui, Allah bersama-sama dengan orang yang sabar.

Tersenyum. Indahnya kehidupan ini, wahai manusia. Indahnya dan mendamaikan..


Dan bersiap sedialah untuk kita mengucapkan "Selamat Tinggal" kepada semua. Semoga pemergian kita semua diredhai oleh semuanya dan memaafkan segala salah silap kita dengan berlapang dada.


SELAMAT TINGGAL..



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”