Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Wednesday 16 November 2011

Tanya sama Pokok

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



"Pokok?".

Unik.

*searching lyric for song POKOK*

*Gotcha*

Pokok - Meet Uncle Hussain Feat Hazama

Tersesat malu bertanya
Tak tahu tak tahu ke mana
Terlalu banyak alasannya
Ku terdiam

Menyusur di kaki lima
Terlihat bayang wajah kelmarin
Tersentuh hati bagai luruh

Chorus
Tanya sama pokok apa sebab goyang
Jawab angin yang goncang
Terbang burung terbang
Patah sayap diduga
Seandainya rebah
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh

Ulang Chorus

Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada
Kau masih ada

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Tak mudah namun tak susah
Terserah atas pilihan
Tersentuh hati mula luruh
Tanya sama pokok



Tersenyum. Meneliti bait-bait lirik. Ya, kita masih ada Allah walau apa pun yang terjadi. Walau satu dunia ini membenci kita, kita tetap masih ada DIA yang MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG.

Setiap manusia, pasti ada penilaian dan penelitian masing-masing di dalam meneliti apa yang sampai pada mereka.

Terkadang, di sangka perkara itu salah, tapi rupanya hanya pengantara mengajar dia kepada yang lebih besar.

Terkadang, di sangka baik, tapi di sebaliknya ada maksud tersirat.

Ahh, inilah dunia. Dunia yang terkadang manusia tak mampu untuk menduga, dan apa yang pasti adalah, berjalanlah dengan tenang kerana kita tak tahu apa yang ada di depan.

"Kak, kenapa, kenapa keluarga saya buat saya macam ni. Mereka selalu ganggu emosi saya bila saya dah nak exam. Masa nilah diaorang selalu buat saya rasa macam..." dan air matanya yang sedia terburai, makin menderas. Dia baru lepas menerima panggilan telefon dari ahli keluarganya.

Dalama esak tangisnya dia bercerita. Aku memandang dan melihatnya. Terkedu dengan soalannya. Terdiam sebentar.

"Dik, lantaklah.." Dan akhirnya aku bersuara.

"Lantaklah semua benda tuh. Cuba aplikasikan benda ni. Kalau adik menangis macam ni pun, keluarga adik bukan tahu pun apa yang adik rasa. Lantaklah. Set mind dalam kepala, 'Ahhh, lantaklah. Baik aku study"

Terkedu. Terdiam dan masih bersisa air matanya. "Tapi, saya tak boleh, kak"

Dan kali ini, aku yang terdiam.

Manusia, terlalu mengikut perasaan dan terlalu mahu dan mahu, tanpa melihat apa yang sebenarnya dia perlu.

Terlalu mahu dan mahu
Terlupa apa yang perlu
Terlalu banyak alasannya
Duduk terdiam

Manusia, terlalu banyak alasan itu, alasan ini. "Saya tak boleh tu" , "Saya tak boleh ni". Dan kemudian duduk terdiam, merenung, berfikir, menerawang dan seterusnya bermain dengan emosi.

Inilah dia manusia.

"Kak, kalau orang tanya akak, apa prinsip hidup akak, apa yang akak akan jawab ea" Baru-baru ini aku ditanya oleh seorang adik.

"Hidup dengan simple. Itu je"

Terbuntang matanya.

Apalah yang ada pada dunia ini. Dikejar, bila tak dapat, kecewa. Bila dapat, timbul pulak rasa membangga diri. Apalah yang ada pada dunia ini untuk kita bertungkus lumus mencari, mencari dan terus mencari kesenangan yang mana kesenangan itu belum tentu lagi kita rasai selama-lamanya.

Apalah yang ada di dunia ini, hanyalah ladang untuk kita mencari pahala sebagai perbekalan. Ianya datang sebagai perantara membantu kita, kemudian, ianya akan hilang apabila sampai masanya.

Just a simple rule to role our life, by ourselve. Tak perlulah kita menulis panjang lebar kat entry blog, atau pun tulis berjela-jela status kat YM, kat FB atau mana-mana tentang luahan hati kita menanggung segala macam bagai. For what, i ask you?

Dan selalunya jawapannya adalah, "Inilah sahaja tempat saya nak meluahkan rasa di hati" Dan aku hanya mampu tersenyum kelat dan menggeleng kepala.

"Habis tu, kau nak citer apa kat Allah? Citer tentang kartun Boboi Boy ke?"

Allah, inilah satu-satunya tempat yang paling indah untuk kita mengadu.  Tapi manusia menganggap dia sedang mengadu pada patung, dan yang mereka sangkakan tidak mampu melakukan apa-apa.

Tidak wahai para pengadu. DIA MAHA DEKAT. DIA MAHA BERKUASA. Sebelum kita adukan, DIA dah pun tahu dan sudah pun menyusunkan yang terbaik untuk kita.

Musibah yang diberi itu bukan hanya untuk kita mencari jalan penyelesaiannya sahaja, tetapi untuk kita datang kepadaNYA, bersimpuh, mengadu kepadaNYA dengan sesungguh pengharapan. Dan inilah iman kita..

Sama ada kita bersabar, atau putus asa..

Masih segar diingatan kata-kata Fudhail bin Iyadh yang aku temui di dalam satu buku tentang Wanita Solehah. Diceritakan tentang seseorang yang ditimpa musibah, datang mengadu nasib kepadanya. Namun tanggapan Fudhail adalah, "Kau ni keliru, mengapa mengadukan Dzat yang mengasihimu kepada orang yang tidak mengasihimu?"

Masya Allah, kita semua terkeliru. Tanpa kita sedari, kita sedang mengumpat dan mempertikaikan segala kerja Dzat yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, Allah swt.

"Habis tu, kak, macam mana kita nak dapat nasihat kalau kita tak bercerita"

Tergelak.

"Dik, beza tuh, bercerita meluahkan dengan bercerita untuk minta nasihat. Kedua-dua tu ada adabnya. Jangan salah tafsir."

Apabila kita inginkan nasihat, kita perlu tidak sembarangan orang untuk kita bercerita, malah, dalam kita bercerita itu juga pun kita kene berkias-kias.

Wahai para penerima ujian, bersabarlah kerana DIA sedang bersama dengan anda. Bersabarlah dan redhalah atas setiap ujian yang ditimpa, dan hiduplah seolah-olah kita hanya punya hari ini sahaja.

Janganlah terlalu banyak alasan untuk sebuah kehidupan ini. Ambil dengan sangat simple pemikiran. Kita buat, kita dapat ilmu. Kita malas nak buat, tak payah buat. Kalau orang cakap belakang, bia lantak p lah, bak kata orang utara.

Simple je kan??..^_^
  
Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”