Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Saturday 21 April 2012

Senjata Wanita, Kelemahan Wanita..


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.





Sedang menguruskan anak kucing bersama dengan adik perempuanku, telinga terdengar satu lagu. Avril Lavinge - Wish You Were Here. Tersenyum. Mengamati liriknya, dan perlahan di dalam hati, mengiyakannya.

I can be tough
I can be strong
But with you
It's not like that at all

Benar, walau segarang mana pun seorang wanita di hadapan ajnabi, sikapnya akan luluh di hadapan lelaki yang disayangi. Benar, walau setegas mana seorang wanita di hadapan bukan mahramnya, akan segera menjadi lunak apabila berada di hadapan lelaki yang dikasihi.


Meneliti satu paparan, satu entry di salah satu blog kegemaran, perlahan juga, bibir tersenyum, dan mengiyakan kata-kata tersebut.


1- Air Mata dan tangisan wanita.
2- Senyuman wanita.
3- Tutur kata wanita.
4- Perhiasan pada tubuh wanita.
5- Kecerdikan wanita.

Ramai wanita tidak mengetahui kelebihannya itu juga adalah kelemahannya. Ramai wanita tidak menyedari bahawa keistimewaannya itu juga jika digunakan di tempat yang salah, boleh menjadi musibah pada dirinya. Jika semua ini tidak benar, masakan Nabi pernah bersabda bahawa wanita yang baik itu sifatnya tersembunyi dan menyembunyi, yang mana egala kelemahan dan keistimewaannya hanya diketahui oleh suaminya yang sah. Maka, simpanlah kelebihan dan keistimewaan itu wahai wanita buat suamimu yang sah.
  

Ayah selalu berpesan pada anak-anak lelaki, "Perempuan ni depan lelaki semua nampak baik, tapi lepas kahwin, the true colour akan keluar" Tersenyum mendengar nasihat itu. Dan aku juga mengiyakannya.


"Kak, kawan-kawan dalam program cakap akak ni garang" Seorang adik lelaki, dalam suatu program yang sama, tiba-tiba memberi komentar.


"Ha3..bagus..bagus.."


Kening mata adik di hadapanku dah tersenget. "Eleh, garanglah sangat"


"Aip, saya kakak yang garang. Sila takut ea" sambil tergelak.


"Ha, yelah garang..ye..akak memang garang..sangatlah garang.."..sambil buat muka. Dan aku hanya tergelak. Tahu sudah adikku ini sangat mengenali aku.


Sungguh, istimewanya itu dirahsiakan, tertimbus-timbus dengan ketegasan, maka yang benar-benar mencari mutiara itu, walau sedalam mana dasar laut, tetap tiram yang dicari ditemui. Bukankah indah jika yang benar dimiliki, yang palsu dijauhi dek kerana niat di hati sebagai peta, mencari yang benar, dan menjauhi yang palsu.


Sudahlah fitrah wanita itu hanya mempamerkan yang baik di luar, tetapi di dalam rumah, segala yang tersimpan itu terkeluar. Mempamerkan untuk menarik perhatian. Walau tertutup tetapi sikap dan gelagatnya masih tidak ditutup. Itulah wanita.


"Kak, abang saya cakap lelaki yang nak kan saya hari tuh, dia macam tak berkenan je. Rasa macam tak sesuai dengan saya. Rasa down pulak dapat komen abang macam tuh" ada riak-riak hampa dari kata-katanya.


Tersenyum. "Kalau akak, akak gembira dengan komen abang yang macam tu"


Hairan, kening dah senget sebelah "Kenapa?"


"Dik, antara banyak-banyak lelaki dalam dunia ini, yang mana paling lama kenal kita, paling lama berkongsi suka duka, dan yang paling mengenali kita?"


Terkedu. Terdiam.


Dan aku tersenyum. "Jadi, berbahagialah dengan komen abang adik tu. Abang adik nak kan yang terbaik untuk adik yang sebenarnya. Terkadang, wanita sekarang, lebih percayakan lelaki yang baru setahun dua dia kenal dari keluarga yang sudah berpuluh tahun hidup bersama dengannya. Terkadang, wanita yang terlalu mengejar suatu perkahwinan, jarang-jarang nak memikirkan langkah yang betul sehingga sanggup membelakangkan suatu perkara yang lebih penting. Inilah wanita."


Wahai wanita, kita tak tahu segala keistimewaan itu patutnya dihadiahkan untuk siapa, maka simpanlah ianya sebaik-baiknya. Simpanlah kerana itulah diri kita. Dan simpanlah kerana kita adalah wanita yang seringkali digunakan oleh syaitan sebagai umpan kepada lelaki ajnabi. Maka berhati-hatilah.


"Sebenarnya, segala hukum yang Allah suruh ni, bukan nak kita beri jaminan yang kita akan berhati-hati, tapi Allah nak tengok sama ada kita taat pada DIA atau tidak" di dalam kereta, bersuara akhirnya pada seorang adik. Benar, hukum bukan sebagai langkah untuk kita kata bahawa selagi mana kita boleh jaga, tidak menjadi apa-apa masalah, tapi hukum itu menentukan bahawa sama ada kita taat padaNYA atau tidak. Maka, taatilah suruhan Allah kerana itulan nilaian diri kita di hadapanNYA. Taatilah suruhanNYA dan hindari segala laranganNYA, kerana dihadirkan untuk kita lunak kepadaNYA, menjadi hambaNYA yang baik.


Wahai saudariku, peliharalah dirimu, dan telitilah segala suruhan agama. Moga hidupmu bahagia, tidak di dunia, di sanalah yang abadi.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

1 comment:

  1. Salam..entry yang saya suke..syukran..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”