Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Thursday 5 April 2012

Erti kesyukuran untuk hidup di sana


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


"Assalamualaikum, kak"


Tersentak dan tersedar. Memandang ke arah yang memberi salam, lalu tersenyum. "Wa'laikumussalam wbt, dik. Dari mana ni?"


"Dari Fakulti, kak. Akak buat apa ni, sorang-sorang kat sini"


Tersenyum. "Mengenang sambil melihat kejadian Allah. Adik apa khabar?"


"Alhamdulillah, kak. Akak?"


Tersengih. "Payah nak jawab soalan tuh, dik. Tapi, setakat ni, alhamdulillah, segala nikmat yang diperlukan untuk menjalani kehidupan ini, Allah masih izinkan untuk meminjamkannya kepada akak" Tersenyum.


"Akak tak sihat lagi ke?"


Tersenyum. "Bukan tak sihat, cuma akak tak boleh nak jawab seperti orang lain. Cuma boleh jawab, setakat ini, alhamdulillah."


"Apa maksud akak?"


"Dik, manusia ini kan, selalunya hanya menjawab berdasarkan teori. Bila dapat nikmat ni, kene sebut hamdalah tanda bersyukur. Tapi, perlakuannya, penghayatannya itu tak sampai. Tidak mempamerkan yang dia sedang bersyukur. Bila berjaya, ucap hamdalah. Bila dapat apa yang diingini, ucap juga hamdalah. Dapat rezeki, ucap hamdalah. Itu tanda perlakuan kita bersyukur. Tapi, nun jauh di dalam hati, cuba adik fikir, ucapan syukur hamdalah itu sampaikah ke dalam hati?"


Masih khusyuk mendengar, dan kemudian pandangannya beralih. Adik yang di sebelahnya, terbayang pelbagai perkara. Kemudian tunduk dan diam.


"Adik nak tahu tak, baru-baru ini, ada seorang sahabat akak, bentuk fizikalnya diejek oleh manusia. Akak tengok dia geram, tapi dia tak dapat nak buat apa-apa. Akhirnya, dia sebut hamdalah. Nak tahu tak kenapa?"


Terkedu. "Eh, kenapa kak? Hamdalah ni kan tanda bersyukur. Kalau orang dah buat kita, kenapa pulak nak sebuat hamdalah?"


Tersenyum. "Itu jugalah yang bermain di fikiran akak. Jadi akak tanya pada abang akak. Abang akak cakap, baik atau buruknya apa yang kita dapat, itu semua adalah dari Allah. Pemberian Allah. Jadi kitalah yang kene latih diri kita untuk terima, bukan paksa orang untuk tidak mengejek kita. Tahu tak, apabila kita redha dengan keadaan kita, ganjaran pahala menanti kita. Apa perlu kita kesahkan mulut manusia yang terang-terang sedang memberi pahala kepada kita."


Mengalihkan pandangan, dan dia menyambung kata-katanya, "Imam Hassan al-Bashri pernah menyebutkan, antara tanda tawadhuk seeorang hamba pada Allah ialah dia mensyukuri setiap pemberian Allah sama ada pemberian baik atau tidak"


Tersenyum. "Adik ada manuskrip akak, kan? Cuba adik baca balik tajuk Redha dan Tujuan, kisah Bahlul dalam tu. Subhanallah, nak sampai kepada penggila cinta seperti itu sungguh susah, tapi kita berlatih. Bersyukur itu juga tanda redha. Bersyukur itu juga tanda kita gembira dengan pemberianNYA walaupun baik atau tidak. Bersyukur juga adalah tanda kita semakin dekat mengenaliNYA. Bersyukur ini tanda hati itu penuh dengan kebahagiaan bercinta denganNYA"


Perlahan-lahan, bibirnya terukir senyuman. Dan adik di sebelahnya turut tersenyum.


Segala puji dan puja itu adalah milikNYA, Sang Pencipta, Allah swt. Segala puji dan puja itu, adalah selayaknya buat Tuhan semester alam, maka basahilah bibir dengan bertasbih, memujiNYA, Allah swt. Selawat dan salam, buat junjungan Nabi kita, Muhammad Rasulullah s.a.w kerana menunjukkan satu cara dan jalan untuk kita semakin mendekatiNYA. Maha Suci Allah, Maha Pengasihnya Allah, kerana tidak membiarkan kita sendirian, tetapi menghadirkan penunjuk jalan, Nabi Muhammad s.a.w.


Dewasa ini, seringkali saya melihat manusia terlalu merasa tertekan dan lelah dengan segala yang dialaminya. Dewasa ini juga, manusia terlalu menunjukkan yang dirinya telah menghadapi satu ujian yang terhebat yang tidak mampu manusia lain menanggapinya.

 
Terkadang, apabila pada hari ini kita merasakan kita memiliki, belum benar pasti sebentar lagi ianya menjadi milik kita.


Terkadang, apabila kita melihat manusia memiliki yang terbaik dalam hidupnya, belum benar pasti esoknya masih lagi terbaik


Terkadang, apabila melihat manusia menangis meratapi musibah, belum tentu lagi sekejapan lagi, tiada berita gembira.


Terkadang semua manusia ingin bercerita tentang kehebatan masing-masing tanpa mereka sedar, Allah hanya meminjamkannya...sebentar sahaja.


Kita tiada jaminan untuk kita berkata kita tabah, kita hebat dan kita memiliki segala yang dikecapi bagi seorang mukmin jika kita belum benar-benar kenal DIA. Hatta, segala nikmat yang kita miliki sekarang juga jika tidak digunakan dengan betul, ianya boleh bertukar istidraj.


Bertaqwalah kepada Allah. Takutilah segala sesuatu yang kita sangkakan bentuk kesayangan Allah tetapi sebenarnya istidraj. Istidraj itulah satu bentuk yang terkadang kita tak tahu ianya ujian atau nikmat. Hatta, iman yang berada di dalam hati kita itu sendiri adalah satu ujian kepada diri kita sendiri.


"Eh, kak, camne tuh kak?"


Tersenyum.


"Begini, dik. Kita ditimpa ujian, bermacam-macam. Kita sangkakan yang iman kita semakin mantap. Kita sangkakan bahawa hati kita dah cukup mapan dengan memahami serta mengenaliNYA melalui ujian itu. Tapi sebenarnya, itu bukan satu petanda, tapi itulah ujian. Dik, Abu Bakar yang imannya hebat, masya Allah, pun masih menangis di tengah malam kerana ketakutan yang dahsyat kepada azabNYA sehingga boleh berkata alangkah bagusnya menjadi daun pokok, tumbuh dan mati tidak dihisab. Dan kerana itulah, hidup ini nikmat yang kita sangkakan nikmat itu adalah yang digunakan untuk mendapatkan ganjaran di akhirat. Itulah yang sebenar-benarnya nikmat. Jika kita sangkakan nikmat tapi kita gunakan untuk dunia, maka itulah istidraj. Susah dik. Sangat susah untuk mengenali istidraj. Tapi, berpautlah sentiasa kepada Allah, agar DIA membuka hati kita untuk mengenali yang mana istidraj dan yang mana nikmat"


Maha Suci Allah. Segala yang kita perolehi adalah satu perantara untuk di sana. Segala yang kita hadapi adalah bentuk latihan. Dan segala yang kita jalani adalah tanda untuk kita lebih mendalam memahami adakah kita bersyukur dengan nikmat dan bersabar dengan musibah. Maha Suci Allah.


Sesungguhnya, jadilah kita manusia yang bersyukur, bersyukur bukanlah bermaksud dengan hanya mengucap hamdalah sahaja, tetapi melalui percakapan, perbuatan dan segala tindak tanduk kita sendiri.


Bersyukur bukan bermaksud dengan hanya menjalani ketaatan pada hukum sahaja, tetapi dalam menjalani kehidupan itu, terpatri lekap dan lekat, Allah di hatimu. Memuji dan bertasbih, mengangungkanNYA, dan tersenyum gembira, kerana mampu meneruskan hidup dengan berbekalkan ketaatan bukan sahaja pada tingkah laku tetapi di dalam hati.


Hatilah tempat letaknya segala-galanya, dan kerana hatilah, jangan dikisahkan pandangan manusia, kerana hati itu hanya mampu difahami oleh Penciptanya sahaja, Allah swt




Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”