Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Sunday 1 April 2012

Dua perkara yang menyelamatkan kita


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.




Mata masih terpaku memerhatikan jalan. Kaki sudah letih asyik menekan pedal minyak. Telinga mendengar kata-kata masalah dari adik di sebelahku. Ekor mataku memerhatikan gerak gerinya. Menangis.


Ah, kami sudah tersesat.


Fikiran masih lagi berfikir kata yang sesuai, menyususn bait percakapan yang bisa difahami.


"Seorang mukmin, dalam setiap percakapannya, dia hanya tahu bercerita untuk bagaimana menjadikan percakapannya sebagai zikir mengingati Allah. Seorang mukmin, apabila menghadapi masalah, dia menganggap masalah itu sebagai ujian dan kemudian dia melepaskan kepada Allah, bukan dipendam diperap di dalam hati, tidak tahu bagaimana untuk mengawalnya. Akak rasa adik ni bukan dapat menerima keadaan ujian adik tuh, cuma adik pendam dalam hati. Seorang yang redha, bukan begini percakapannya" Dan akhirnya aku bersuara.


"Memang, memang saya tak dapat terima"


Terkedu. Kepalaku semakin berdenyut. Dari semalam lagi. Mendengus dan melepaskan suara keluhan yang tidak didengari, dan aku bersuara. "Dik, jadilah seorang mukmin. Yes, orang yang mengucap dua kalimah syahadah itu adalah orang Islam. Tapi, belum tentu semuanya itu adalah orang mukmin. Orang mukmin dalam percakapannya hanya berkisar cerita kehebatan perjuangan para sahabat. Orang mukmin dalam setiap gerak langkahnya adalah untuk perjuangan Islam. Orang mukmin dalam setiap fikirannya adalah mengolah setiap ujian sebagai pelajaran dari Allah dan dia akan sentiasa bahagia. Dik, semua orang ada masalah. Akak pun ada masalah, tapi akak buat rileks jelah, sebab bercerita tentang masalah sendiri ini takda point, silap hari bulan, ada terselit dosa di dalamnya"


Terdengar esak tangisnya. Dan ku biar. Ku seluk poket beg sandangku dan ku hulurkan tisu. Ku biarkannya larut dan kembali tenang. Dan aku kembali dalam pencarian rumah yang ingin dituju.





Segala puji dan puja hanyalah untuk Allah, yang Maha Perkasa, yang Maha Besar. Selayaknya dari segala percakapan dan ilmu yang menggerakkan hati seorang hamba untuk kembali kepadaNYA adalah ilham dariNYA maka marilah kita mengucapkan kesyukuran, tanda memuji Sang Pencipta dan Pemilik Segala Ilmu, Allah swt.


Selawat dan salam juga kepada baginda s.a.w, Rasulullah Muhammad s.a.w yang telah mengajarkan kita atas segala peta jalan untuk kembali ke destinasi yang benar iaitu menuju kepada yang Maha Esa, Allah s,awt. Baginda jugalah contoh terbaik bagi sekalian hamba yang diuji, dan sesungguhnya, bagindalah insan yang diuji dengan sebenar-benar berat pengujian. Marilah untuk kita lazimkan bibirkan berselawat kepada baginda s.a.w.


"Kak, susahkan untuk kita nak bersabar?" Ku lihat 3 kali seorang adik menghantar pesanan ringkas. Lama berfikir, dan kepala masih berdenyut, menahan sakit sejak dari siang tadi. Menyusun kata-kata dalam keadaan begini membuatkan impuls lambat untuk menghantar maklumat. Dan akhirnya aku menulis pesanan ringkas.


"Susahkan nak Allah bersama dengan kita? Maka hanya golongan yang ingin diri mereka dipilih sahaja yang mendapat kelebihan itu, dan cubalah untuk menjadi golongan yang terpilih"


Firman Allah Taala bermaksud,"Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) solat; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar". (Al Baqarah:153)

Maka sabar itu adalah kunci kegembiraan, insya Allah.


Lama berbual dengannya melalui pesanan ringkas, dan akhirnya dia menulis isi yang sebenarnya. "Akak, betul ke kalau kita ada masalah, elok kita simpan sendiri dan biarkan sebab adik rasa biarlah Allah sahaja yang tahu apa yang kita alami"


Terdiam sebentar membaca soalannya. Kini terbaring sambil kepala memicit kepala. Terasa kuat berdenyut. "Betul tuh memang betul dik, tapi, adik perlu mencari manusia yang lebih arif, lebih alim dengan ilmu agama supaya apa yang terbuku di dalam hati adik itu dapat dilegakan. Terkadang, ada manusia, pendam, kemudian dia tekanan perasaan. Cuba adik lihat hikmah di sebalik pada sebarang perkara yang baginda Rasulullah s.a.w menemui jalan buntu, Allah menyuruh Jibrail untuk bertanya keperluan baginda. Dan sudah tentulah Allah maha mengetahui, tapi Allah menyuruh Jibrail bertanya juga pada Nabi. Hikmahnya supaya apabila Jibrail mendengar kesususahan Nabi, Jibrail boleh mencadangkan permintaan apa untuk diminta pada Allah. Dan sudah tentulah Allah yang Maha Mengetahui juga tahu jawapan Nabi, cuma sahaja perkara ini diceritakan untuk Allah memberitahu pada manusia mencari manusia yang arif dan lebih alim untuk menunjukkan jalan.


Dik, kita bukan Nabi dik, yang punya Jibrail untuk bagi cadangan pada masalah kita. Tapi kita ada manusia sekeliling yang boleh menunjukkan cara dan jalan tetapi terpulanglah pada kita untuk menilai. Dan kerana itulah kita diberi akal dan fikiran, tidak seperti haiwan yang mengikut segala perlakuan manusia sekeliling tanpa menimbang tara semua perkara"


Jari telah menekan butang send dan akhirnya aku hampir terlelap.


Bunyi pesanan ringkas dan sedaya upaya ku cuba membukanya, membaca masalah yang akhirnya dia ingin bercerita dan ingin mengetahui jalan. Jari masih ku picit-picit lagi kepala yang semakin berdenyut. "Adik ingat hadith ni tak..."


"Allah kak, tak ingatlah kak"


"Hadith tentang ni pulak...."


"Akak, maaf kak, Allah, banyaknya hadith yang saya tak tahu. Allah. Terima kasih, kak"


"Dik, satu masalah kepada manusia di akhir zaman ini, mereka semakin banyak melupakan dua perkara, iaitu al-Quran dan Hadith Nabi yang sahih. Sedangkan baginda pernah berpesan sebelum baginda wafat, jika ingin selamat, maka berpegang teguhlah pada dua perkara, iaitu al-quran dan sunnahku. Dik, Nabi diuji lebih hebat, dan dalam setiap pengujian ke atas Nabi, ada ditunjukkan jalan, maka kenapa mesti kita terlalu tegar berpegang pada kata-kata falsafah barat yang kadang-kadang menjadikan kita buntu akhirnya jalan yang ingin dicari. Rajin-rajin hafal hadith dan tadabbur al-Quran. Jika adik berterusan sebegini, adik hanya pendam dan membusuk di dalam hati, sedangkan jika hambaNYA yang mukmin, menerima ujian, dia pendam dan kemudian melepaskannya dengan hati yang bahagia"





Teringat akan satu kata-kata pada seorang adik, juga bercerita panjang tentang masalahnya. "Dik, akak rasa adik ni mesti kurang membaca kisah-kisah sahabat, sirah Nabi untuk dijadikan sebagai contoh, sebab tuh adik jadi macamni, kata 'biar' pada masalah dan ujian, tapi sebenarnya adik tak dapat terima"


"Ha'ah, kak. Saya sedang usaha, kak"


Mendengus, dan akhirnya aku menyambung. "Dik, Imam Hassan al-Banna pernah berwasitat, tanggungjawab melebihi masa, jadi, kita memang akan sentiasa sibuk, tapi, cubalah, cubalah untuk mencari waktu walau sekejap untuk membaca sirah dan menelitinya. Manusia menjadi terlalu merasakan berat dengan apa yang ditanggung kerana mereka tak pernah membaca kisah manusia yang lebih hebat menghadapi ujian. Firman Allah, surah al-Ankabut, ayat 2-3,

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta

Allah sedang menguji adik, sama ada adik di pihak yang benar-benar mengatakan yang adik beriman dan berhak untuk diuji atau tidak. Dan sesungguhnya DIA lebih mengetahui mana yang benar dan mana yang berdusta. Bukanlah maksud kita telah beriman itu melalui penampilan yang gah dengan jubah, bertudung labuh, tetapi DIA melihat bagaimana kita menghadapi ujianNYA. Dan sesungguhnya, manusia terdahulu telah diuji, maka lihatlah sentiasa kisah-kisah mereka. Sentiasalah berpaut kepada Allah"


Manusia sering kali terlupa akan dua perkara yang menjamin kita akan selamat di dunia dan akhirat. Manusia seringkali terlupa bahawa segala yang kita hadapi itu belum cukup berat untuk dikatakan sebagai terlalu payah dan lelah.


"Kat dunia, tiada istilah bahagia. Kalau nak bahagia, di sana, abadi di sana. Jadi, kita kene bertahan di dunia ini"


Kita terlupa untuk mengoreksi diri yang terlupa akan peta yang telah DIA berikan kepada kita. Maka, berbahagialah manusia yang sentiasa kembali mentadabbur atas segala pelajaran dariNYA melalui buku rujukan dariNYA iaitu al-Quran dan Sunnah.


Maha Suci Allah, DIA lah yang memberi dan DIA juga yang mengetahui jalan penyelesaiannya. Kembalilah untuk kita sentiasa berpaut padaNYA dan mengisi ruang di dada dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat. Jangan diisi untuk hanya menghabiskan masa, takut satu masa nanti, kita akan menangis atas masa yang berlalu. Hargailah masa yang telah diberi dan sentiasalah belajar dari segala yang DIA berikan.


Wallahu'alam


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”