Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 3 April 2012

Penantian dalam rahsia [Cerpen]

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Dua wanita berbaring di atas hamparan tanah, memandang ke arah bintang sambil tangan mengira-ngira dan memerhatikan bintang yang mana paling bergemerlapan. Terkadang di selangi dengan tawa ketawa mereka, hidup mereka bahagia.


"Kak, kalau akak kahwin, akak nak orang yang macam mana?"


Tiba-tiba, tangan yang asyik mengira, terhenti, dan diturunkan. Berfikir. Kakak bingkas bangun dan membetulkan duduknya. Terkedu dengan soalan itu. Memandang ke Adek.


"Kenapa tanya macam tuh?"


Kali ini Adek pula bangun, dan membetulkan duduk, menghadap Kakak. Tersenyum.


"Takdalah. Saja tanya sebab Adek tengok Kakak ni macam takda perasaan je. Pandang lelaki pun macam pandang batu, keras. Takut lelaki nak dekat dengan Kakak, tau" akhirnya Adek menyuarakan rasa di hatinya. Pandangannya beralih, dan melihat lepas ke arah sekeliling, padang di stadium itu yang terang dan di track, ramai yang masih lagi berjogging di malam hari.


"Kak, lagi sebulan Adek dah nak kahwin. Takkan Kakak nak macam ni?"


Terkedu. Terdiam. Dan kemudian satu keluhan lepas. Tunduk, dan tiada jawapan yang keluar. Melihatkan Kakaknya begitu, akhirnya Adek bersuara. "Jom kak, kira bintang lagi" sambil mengenyit mata. Akhirnya perlahan-lahan di bibir Kakak terukir senyuman.


"Kau tak memahami, wahai adikku" hatinya berbisik. Dan mereka kembali ceria mengira bintang sambil bercerita tentang pelbagai kisah. Bahagia.


"Dik, nak tahu tak, Kak Min dah nak kahwin. Lepas ni dah takda kawan Kakak nak sama-sama bercerita."


"Kakak, bila lagi? Takkan takda calon?"


Diam. "Adek doakanlah Kakak"


"Adek sentiasa doakan Kakak dapat yang terbaik"


Tersenyum.


"Kakak takut Kakak akan terbiasa berseorangan. Kakak takut nanti Kakak dah buat tak pot dengan bab kahwin"


Adek terdiam, dan suasana ketika itu sunyi.


"Kakak, orang tua katakan, kalau baby sedu, dia nak membesar tau. Tapi, kalau orang tua sedu, Adek tak tahulah pulak maksudnya apa"


Terdengar ledakan ketawa Kakak. "Kurang hasam punya adikku. Takda maknanya lah Kakak nak sedu. Kakak relek jelah lagi"


Adek tersenyum. "Nangis dalam hati?"


Terkedu. Ketawa seperti tak ikhlas. "Dik, jom kita nyanyi. Lalalala..Hujan yang turun bagaikan mutiara"


Dan kali ini Adek pula yang ketawa. "Kakak, jom balik. Nanti ada yang hujan lebat pulak kat sini" Sambil bangun dan berdiri, menyapu rumput yang melekat di baju dan tudung.


Dalam hati Kakak, "Kurang hasam, asyik aku je yang kene" Dan akhirnya, dia tersenyum. Terhibur untuk sementara waktu. Ya, sementara waktu sebelum dia keseorangan mengira bintang bersendirian.


Di lapangan terbang itu, sekumpulan manusia, berkumpul untuk menghantara sepasang pengantin yang baru sahaja diijabqabulkan sebulan yang sudah. Dan akhirnya, tangan Kakak dan Adek bertaut, bersalam. "Kakak jaga diri tau. Adek akan sentiasa doakan jodoh Kakak yang terbaik"


Terdiam, dan akhirnya Kakak memeluk Adek, dan tidak mengucapkan sepatah kata. Hanya sahaja air matanya berlinangan tanpa diketahui sesiapa. Menangis di sebalik kain kecil yang menutup wajahnya. Dan Adek hanya mendengar suara esak tangis itu.


Dan fikirannya terimbas, satu berita yang meregut segalanya.


"Kejadian pengeboman di Syria." Terkejut dan matanya terus laju menuruni patah kata di paparan surat khabar itu. Dan akhirnya hatinya berdebar-debar.


"Dua warga Malaysia disyaki yang terperangkap di dalam bangunan, kini selamat dikeluarkan. Salah satunya meninggal di tempat kejadian, bernama Mohd Fakharuddin...bla..bla.." Dan matanya gelap, pitam dan hilang keseimbangan. Jatuh, pengsan.


Matanya pejam, masih di dalam pelukan Adek. "Kak, kuat ye kak. Adek akan doakan Kakak mendapat jodoh yang terbaik dariNYA"


Dan semua ahli keluarga yang berkumpul di situ, turut menangisi, entah kerana apa, menangis bakal berpisah dengan salah seorang ahli keluarga mereka, atau kerana nasib salah seorang ahli keluarga mereka, yang kehilangan tunang tahun yang sudah. Dan mereka semua hanya mampu berdoa, untuk keejahteraaan kedua adik beradik itu.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
 ~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”