Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 7 May 2012

Sayang Kerana Allah..


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Di dalam kotak gerai itu, kelihatan dua wanita sedang berbual. Kelihatan asyik perbincangannya. Lama berbual.


"Jadi, maksud sayang sahabat kita kerana Allah ini bukan sebab kita ikhlas sahaja, lebih luas lagi"


Adik di hadapan terkebil-kebil. "Macam mana tuh, kak?"


Tersenyum.


Segala puji dan puja, hanyalah kepadaNYA kerana DIA lah yang memiliki segala-galanya dan dipinjamkan kepada kita, hambaNYA untuk kita membina saham akhirat. Maha Suci Allah, betapa Maha Pengasih lagi Maha Penyayangnya DIA kerana sudi meminjamkan kepada kita tanpa kita minta, semata-mata agak kita semua selamat di sana. Maka raihlah seberapa banyak saham akhirat dengan menggunakan segala pinjaman dariNYA.


Selawat dan salam buat penghulu Nabi, Muhammad Rasulullah s.a.w, kerana atas telah berusaha sedaya upaya untuk membawa kita semua ke jalan yang diredhaiNYA. Sallallahu alayhi wa sallam


Ditanyakan kepada saya, apa makna sayang kerana Allah, lalu saya terdiam, dan lama berfikir, analogi yang sesuai untuk memberikan kefahaman yang jelas.


"Kita sayangkan sahabat kita kerana Allah ini apabila kita sudah mengenali Allah. Bukankah Allah itu Maha Pengasih, Maha Penyayang, tetapi di samping itu, azabNYA juga pedih, lebih pedih apabila kita berada di dunia ini"


Mengenali Allah ini bukanlah dengan hanya membaca al-Quran, dan membanyakkan zikir serta bersolat sunat dan berpuasa sunat, tetapi memahami mengapa kita perlukan Allah di dalam hidup kita.


Melihat seorang lelaki menangis kerana putus cinta, tiba-tiba seorang sahabatnya berkata, "Mana al-Quran yang kau baca tuh, mana zikir yang kau ratib hari-hari tu, mana semua tu sampai kau lupa semua tu bila semua ni terjadi" [Ketepek, betul-betul tepat kene kat hati. Tersenyum melihatnya]


Inilah salah satu dari contoh manusia yang beramal kerana ingin mengaut keuntungan tanpa mengenali siapa pemberi keuntungan itu. Kita beramal bukan untuk bercita-cita semata-mata mengaut pahala, tetapi kita beramal untuk kita mengenali Allah. Itulah kerana Allah.


"Habis tu, kak. Maksud sayang kerana Allah tu, macam mana?"


Tersenyum.


Maksud sayang kerana Allah itu seperti kita menerima sesuatu hadiah yang sangat kita idam-idamkan, dan diberi oleh ayah kita. Maka, sudah tentulah kita sayangkan hadiah itu, ditambah lagi ayah yang sedia kita sayang yang berikan kepada kita.


Jadi, apabila kita sudah kenal Allah, dan Allah memberikan sesuatu yang benar kita perlukan, bukankah kita sayangkan hadiah itu kerana Allah yang beri? Dan bukankah sepatutnya kita akan lebih beramal untuk lebih kuat mencari keredhaanNYA? Sama juga dengan analogi hadiah dan ayah di atas, selepas menerima hadiah itu, pastilah kita akan cuba untuk mencari jalan menyenangkan hati ayah kita, kan?


"Jadi, jangan sama sekali menggunakan perkataan "Kerana Allah" untuk main-main jika kita sendiri belum kenal Allah"


Terkedu.


"Sama juga dengan sahabat. Maksud sayang sahabat kerana Allah itu adalah kita sayangkan sahabat kerana Allah yang sedia kita sayang, berikan seorang sahabat pada saat kita memerlukannya."


"Tapi, kak, masa kita perlu je, kita hargai dia, bila kita dah tak perlukan, takkan kita nak biarkan. Bukan ke itu namanya mempergunakan, dan bukan ke kita kene ikhlas bersahabat tanpa mengharapkan apa-apa?"


Tersenyum.


"Cuba bagitahu akak, berapa lama je kita boleh bertahan tanpa meminta pertolongan dari dia. Meminta nasihat dari dia, itu pun kita minta tolong juga tau. Jadi, mana yang dikatakan kita tak mengharapkan apa-apa dari dia?"


Terkedu


"Dik, dalam hidup ini, hakikatnya kita sendiri-sendiri. Dalam surah al-an'am, ayat 94, Allah sudah berfirman yang kita hidup sendiri, awalnya sendiri, menghadap DIA pun sendiri. Sahabat, keluarga, suami, ilmu semuanya Allah pinjam untuk kita mencari saham akhirat menggunakannya. Kita adalah punca saham akhirat mereka, dan mereka juga adalah punca saham akhirat kita. Bila sahabat susah, kita tolong. Bila keluarga kita ada masalah, kita tolong, semuanya ini bukan bermaksud kita nakkan nama kita disebut-sebut tetapi kita nak cari perhatian Allah. Pandangan Allah itulah yang patut kita lihat. Bukan pandangan manusia. Kita pergunakan mereka ini untuk dapatkan saham akhirat. Sama ada mereka nak tikam kita ke, nak buat jahat ke, biarkan selagi mana kita sedar yang Allah itu ada. Berbahagialah dengan Allah, bukan berbahagia kerana dapat habiskan masa dengan kawan ke, dengan keluarga ke, dengan suami ke. Berbahagialah ada DIA di dalam hidup kita"

Firman Allah, surah al-An'am ayat 94

Dan sesungguhnya kamu datang kepada Kami sendiri-sendiri sebagaimana kamu Kami ciptakan pada mulanya, dan kamu tinggalkan di belakangmu (di dunia) apa yang telah Kami karuniakan kepadamu; dan Kami tiada melihat besertamu pemberi syafa'at yang kamu anggap bahwa mereka itu sekutu-sekutu Tuhan di antara kamu. Sungguh telah terputuslah (pertalian) antara kamu dan telah lenyap daripada kamu apa yang dahulu kamu anggap (sebagai sekutu Allah).



"Sahabat ke, keluarga ke, anak-anak ke, suami ke, atau apa je, kita tak selamanya memilikinya, tapi setiap kenangan yang kita hadapi bersamanya, hargai. Jangan sampai lupa apa tujuan kita hidup di dunia ini. Bukan untuk mencari sahabat, bukan untuk mencari suami, bukan nak membentuk keluarga bahagia, tapi untuk mencari Allah, meraih keredhaanNYA, dan bahagia menjadi hambaNYA. Allah bagi sahabat yang baik itu memang adalah untuk kita saling mempergunakannya, tapi tujuannya apa? Tujuannya satu sahaja, untuk kita kenal Allah. Kerana itu Nabi kata, sahabat yang baik adalah sahabat yang soleh dan solehah. Cari sahabat yang macam ni, bukan sahabat yang nak menyebabkan kita mensia-siakan masa kita di dunia. Kalau sahabat yang merugikan kita di akhirat, tinggalkan. Rugi kat dunia takpe lagi, tapi kalau rugi kat akhirat, kita dah tak boleh berpatah balik"


Tersenyum. Melihat ke luar, memerhatikan manusia yang lalu-lalang di sekeliling kami.


"Berkawanlah dengan sesiapa, jangan kita menspesifikasikan siapa yang paling istimewa, tapi pada setiap sahabat, kita buatlah yang terbaik, berikan yang terbaik bukan untuk dia menganggap kita sahabatnya yang terbaik, tetapi kerana kita ingin membuat amal kebaikan melalui makhlukNYA untuk mencari saham akhirat. Dik, sampai bila sahaja kita akan bersama dengan sahabat tuh. Kalau tak kerana kita berpisah di sebabkan keadaan, kita tetap akan berpisah bila Allah mengambil sama ada kita atau dia untuk menghadapNYA. Jadi, wahai adikku, mana sebenarnya yang dikatakan sahabat ini paling istimewa, sahabat itu paling istimewa? Cara ini akan menyukarkan kita untuk memperbaiki diri, sedangkan luasnya alam ini samalah dengan luasnya peluang untuk kita mencari bekalan, bukan hanya dari seorang sahaja."


Terdiam.


"Adik nak tahu tak, sahabat nabi, pernah berkata, apabila dia bersama-sama dengan Nabi, setiap darinya selalu merasakan bahawa dia lah yang paling istimewa di sisi Rasulullah s.a.w. Tengok adab bersahabat yang Nabi tunjukkan. Apabila bersama dengan setiapnya, Nabi selalu memberi nasihat sesuai untuk setiapnya dengan penuh kasih sayang. Kita? Yang kawan ni kita tunjuk sayang lebih, yang kawan ni pulak, kita biasa-biasa je. Sebenarnya tiada pengkhususan sahabat baik atau kawan biasa, semuanya adalah hambaNYA yang Allah hadir untuk mengajarkan kita sesuatu, tak kiralah benda tu menyakitkan hati ke, menyenangkan hati ke, semua itu ujian, yang mana setiapnya ada ganjaran yang akan Allah berikan jika kita laluinya dengan cara yang DIA kehendaki. Bukankah ujian itu tujuannya untuk kita kembali kepadaNYA semula?"


Maha suci Allah, segala-gala yang diberikan kepada kita itu adalah untuk kita kenal Allah dengan sebaiknya. Maha Suci Allah, dunia yang luas ini adalah untuk kita memikirkan semula asma'ul husna, sifat-sifatNYA yang tidak dimiliki oleh sesiapa, tetapi dipinjamkan sebentar kepada hamba-hambaNYA untuk kita merasainya.


"Kalau seorang ibu itu pengasih kepada anaknya, maka Allah itu berkali ganda pengasihnya. Kalau kita rasa tenang dan damainya dalam pelukan seorang ibu yang pengasih, maka berkali ganda juga lah ketenangan yang kita perolehi apabila kita mengenali Maha Pengasihnya Allah"


Pergunakanlah apa-apa sahaja di dalam dunia ini untuk kita mengenali Allah, mencari keredhaanNYA, dan seterusnya menjadi hambaNYA yang baik. Maha Suci Allah. Kerana DIA lah juga, segala yang saya taipkan ini dibaca oleh anda, dan maha suci Allah, dan kefahamannya itu juga dariNYA. Maka, marilah kita bersama-sama bersyukur kepada Allah.


Alhamdulillah.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

2 comments:

  1. Subhanallah..syukran atas perkongsian ini ukhti..sy juga masih bertatih untuk mengenali Pencipta kita krn telah lalai selama ini..semoga ukhti mendapat ganjaran pahala dari Allah swt atas tulisan yg sungguh bermanfaat ini..

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah akhirnya terjawab jgk pertanyaan sy.. syukran.. sgt2 bermanfaat.. mohon share

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”