Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 29 November 2011

Pemberian yang DIA tidak redhai.

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Taip, dan backspace.

Sekali lagi, taip, dan backspace.

Ah, minda ini kosong, sebu, pedap dan terusik. Berkali-kali untuk aku memikirkan idea, dan idea. "Allah, kenapa kali ini aku tak nampak apa-apa" Dan bingkas bangun, keluar.

Berdiri di hadapan pintu, angin yang dingin, menerpa ke kulit wajah. Ah, nyamannya. Nikmat Allah, Alhamdulillah.

Sudahku usahakan sedaya upaya idea untuk keluar dari fikiranku. Sedaya upaya aku memikirkan perkongsian yang boleh menjadi saham akhiratku, biiznillah. "Ya Allah.."

Berlegar-legar di kalangan list firend, dan akhirnya aku terpana dengan satu kisah. Dan tiba-tiba aku teringat akan satu kata-kata anak didikku.

"Cikgu, saya bagitahu kat kawan saya tuh, kau jangan sampai Allah bagi benda yang DIA tak suka"

Tersentap. Di hati berbisik, "Belajarlah dengan alam sekeliling walaupun ianya datang dari seorang kanak-kanak"

Maha Suci Allah, DIA sedang berbicara melalui perantara anak muridku.



Segala puji dan pujaku panjatkan hanya kepada Allah, yang mengaturkan segala-galanya bagi hambaNYA ini. Selawat dan salam ke atas nabi junjungan kita semua, Nabi Muhammad s.a.w

Istidraj. Itulah yang sebenarnya DIA sedang berbicara.

Ramai di kalangan kita terlalu alpa dan lalai dek kerana kenikmatan yang tidak pernah disedari boleh bertukar musibah kepada penerimanya.

"Wah, cantiknya kau sekarang ni, apa rahsianya"

"Uish, mana adalah..Tapi, memang aku cantik pun sekarang nih, ramai orang dok puji.." sambil gelak tak ingat dunia.

Allah, manusia, sekejapan boleh alpa dan lalai atas hanya setitis nikmat yang terkadang, boleh bertukar menjadi tiket kepada azabnya di sana.

"Tadi kiteorang pergi jumpa cikgu kiteorang. Nilah yang nak cerita ni. Suami dia ni pensyarah, Subhanallah, muka dia tak seperti umur dia pun. Kiteorang ingatkan adik kepada cikgu tuh. Borak-boraklah dengan dia. Masa borak tu yang baru tahu dia ni suami cikgu"

Khusyuk mendengar kisah yang seterusnya.

"Suami cikgu ada cerita, wajah dia tu satu ujian kepada dia"

Terkejut. Mencerun kening dan menanti ayat yang seterusnya.

"Yelah, mana tak ujiannya, dia tengah mengajar, ada pelajar yang boleh jatuh cinta kat dia. Dia kata, mukanya tu, adalah satu ujian dan dia sentiasa bermohon pada Allah terhindar dari fitnah"

Subhanallah. Ramai tidak menyedari, akan sekecil-kecil perkara ini boleh mengundang kepada istidraj. Ramai yang tidak menyedari, akan segala kelebihannya boleh menjadi tiket untuk menempah azab di sana. Naudzubillah min dzhalik..

Maka, aku bermohon akan perlindunganMU, ya Allah dari segala fitnah atas setiap kenikmatan yang telah KAU berikan yang hanya akan menjadikan aku sengsara di kemudian hari.
Amin ya Rabb

Hari ini, damai ketenangan di ketika hujan turun, aku menyelak buku. Meneliti dan membaca. Bermonolog. Akhir, hanya satu kata-kata pengakhir kalam, "Bantu aku ya Allah" Dan tangan sudahpun menutup senaskah buku, senaskah monolog hati kepadaNYA.

Wahai saudara-saudariku, kita ini adalah sekecil-kecil hamba dan selemah-lemah hamba jika tanpa pertolonganNYA. Terkadang, dalam kita diulit kenikmatan duniawi, seringkali hati itu ditindas-tindas dengan perasaan berbangga diri.

"Ah, buat apa aku bantu, duit ni aku yang kerje siang malam, bersusah payah aku dapatkan, senang-senang je dia nak dapat. TAK PAYAH" sampai begitu sekali bentakannya.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud;


"Daripada kalangan umatku ini, siapa yang sayangkan harta saudaranya lebih daripada hartanya sendiri?" Sahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, siapa yang lebih menyayangi harta orang lain melebihi hartanya sendiri?" Baginda bersabda lagi, "Harta sendiri adalah harta yang didermakan, disedekahkan kepada orang lain. Harta orang lain adalah harta yang disimpan yang tidak disedekahkan kepada sesiapa"

Allah, kenapa kita sendiri tidak menjaga perbendaharaan kita di sana. Harta yang kita perolehi adalah untuk kita membuat pelaburan denganNYA dan hasilnya adalah di sana.

"Tapi, kan kak, kenapa orang susah nak buat pelaburan tuh?"

Tersenyum.

"Sebab, keimanan dia"

Barangkali kita yang sedang menikmati ayam goreng di sebuah restoran, menyangkakan bahawa ayam goreng itulah yang paling sedap.

Barangkali, kereta yang sedang kita naiki ini adalah yang paling selesa sehinggakan tiada lagi yang lebih selesa.

Dan barangkali, rumah yang didiami, penuh dengan segala perhiasan itu adalah yang paling hebat di alam raya.

Tidak, wahai saudara-saudariku. Pasti akan ada yang cuba untuk mengatasi, mengatasi, dan terus mengatasi keselesaan yang kita ada. Tetapi, keselesaan abadi, adalah di sana.

Janganlah terlalu cepat lupa diri. Kita ini hamba, dan DIA sedang dan sentiasa akan menguji.

"Kau jangan sampai Allah bagi apa yang DIA tidak suka" dan kata-kata ini teriang-iang di pelupuk mataku, yang menjadikan aku ingin kongsikan kata-kata ini kepada kalian. Janganlah sampai kalian tertipu atas nikmat yang sementara, yang barangkali, sebentar sahaja lagi, ianya boleh bertukar musibah.

Perhatikanlah hati, sebelum ini, hati sering teringat-ingatkan DIA, adakah kini, masih lagi..

Perhatikanlah hati, adakah kita mula asyik dan gembira dengan nikmatNYA tanpa kita ingat padaNYA.

Perhatikanlah hati, kerana itulah tempat ketenangan hati yang subur, datangnya dariNYA yang memberi.

Dan janganlah kita kehilangan semuanya ini.

Aku hanya ingin berkongsikan sebuah catatan hati, yang sedang takut jika sebarang nikmatNYA ku salah uruskan menuju ke tebing neraka..Hanya kepadaNYA aku bermohon perlindungan, kerana aku adalah hamba yang terlalu lemah sedangkan DIA sedang memegang hati kita semua.

Marilah kita bermohon kepadaNYA, agar sentiasa dipeliharaNYA dari menjadi manusia istidraj. Bermohon padaNYA, agar kita semua menjadi hambaNYA yang bersyukur..

Wallahu'alam.



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”