Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Thursday 22 December 2011

Kalau Putus Cinta.... [Cerpen]

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



"Saya tak kuat, kak untuk hadapi semua ni"

Teriang-iang kata-kata Hanisah. Berlegar-legar di fikirannya. Merenung jauh dari bangku itu. Ah, terasa berat dan sesak hatinya, lalu akhirnya dia menutup matanya perlahan-lahan.

"Akak menangis ye?" Tiba-tiba ditegur oleh Aisyah di tepi, mengejutkan lamunanya. Membetulkan duduknya dan mengesat air mata yang tumpah.

Tersenyum.

"Aisyah buat apa kat sini. Terkejut akak" mengalihkan pandangan. Aisyah yang melabuhkan punggungnya di sisi Suhana, memandang riak wajah kakak yang baru dikejutkan lamunanya.

"Aisyah jalan nak ke kafe, kak. Tiba-tiba je saya nampak akak kat bangku ni. Akak memang suka duduk kat sini eak? Saya selalu nampak akak kat sini"

Tersenyum. Dan suasana menjadi sunyi sebentar.

"Akak ada masalah ke, kak?"

Terkedu. Soalan yang menjadikan Suhana terimbau kembali kepada Hanisah.

"Akak, kenapa Zikri buat saya macam ni. Macam-macam dia janji dengan saya, tiba-tiba dia diam je. Dia buang saya macam tu je kak" Berjuraian air mata Hanisah sambil meluahkan rasa hatinya.

Suhana yang berada di sisinya, hanya mampu memandang, terdiam. Tidak tahu apakah yang harus dilakukan.

"Akak, saya tak kuat, kak. Orang kampung semua dah tahu tentang kami. Apa saya nak jawab nanti, kak"

Dan tubuh yang layu itu akhirnya dipeluk Suhana, "Sabarlah wahai adikku, Allah bersama-sama denganmu" dan mengusap-usapnya.

"Kak" Sekali lagi, Aisyah mengejutkan lamunan Suhana. Tersenyum.

"Aisyah, terkadang, kita selalu bercerita tentang kebahagiaan diri dalam kecintaan, mencintai dan dicintai. Kat mana-mana, ada sahaja artikel tentang cinta. Untaian kata-kata yang indah tentang sebuah perkahwinan yang mawaddah wa rahmah. Tapi, bukan semua orang bernasib baik, ada yang di tengah jalan, tiba-tiba lain yang jadi"

Suhana memandang Aisyah. Matanya yang masih merah, kian terisi dengan manik-manik halus yang menunggu untuk tumpah dari empangan.

"Aisyah nak tahu tak, tak semua yang berusaha kuat untuk menebalkan iman mereka ketika mereka sedang terbuai dengan kebahagiaan dunia. Terlalu ramai yang terjatuh yang tak nak bangun-bangun. Perkara tentang perkahwinan adalah sebuah perjuangan. Tapi, tak ramai yang nak berjuang, mereka hanya mengharapkan bahagia sedangkan syaitan sungguh berusaha untuk menghancurkannya" Lemah tutur katanya. Suhana menutup matanya.



"Memamg kita akan terasa sangat bahagia apabila bercinta, tapi, jangan lupa, kita juga akan terasa sangat pedih bila putus cinta. Bersederhanalah dalam memberi dan menerima perasaan." Fikirannya menyorot ke satu masa, ketika Suhana memberi pengisian di salah sebuah sekolah yang menjemputnya.

"Tapi, kak, kenapa boleh jadi macam tuh?" seorang peserta bangun, bertanya.

Tersenyum.

"Mata, wahai adik-adik sekalian. Matalah yang memainkan peranan tersebut. Nabi dah pesan, pandangan itu adalah panahan syaitan. Jika kita tak pandai menjaga pandangan, maka, tertusuklah panahan syaitan itu. Akak ada satu cerita, kisah dari Imam Syafie. Masa tu hafalan dia teruk, lalu dia mengadu kepada gurunya, Imam Malik. Imam Malik tanya apa yang dia buat siang hari tuh. Imam Syafie kata, dia terpandangkan betis seorang wanita semasa kainnya ditiup angin. Tengok tu wahai adik-adik sekalian, TERpandang, bukan sengaja pandang, pun dah memberi kesan yang sangat hebat. Apatah lagi kalau asyik dok renung, tenung gambar pakwe, makwe kita, kan?"

Tergelak. Dan Suhana membuka matanya. Aisyah yang masih berada di sisinya, setia menanti kata-kata darinya

"Ada yang Allah beri masa singkat untuk dia memahami hakikat yang dia alami. Ada tu.."tak mampu untuk Suhana meneruskan kata-katanya.

"Emh, boleh ana minta tolong dari ustaz?" Suhana memulakan bual bicara dengan seorang lelaki yang berada di profile account laman socialnya. Teringat.

"Ye, nak minta tolong apa ea, kalau saya boleh tolong"

"Boleh tak ustaz tukar gambar profile ustaz. Seperti mana seorang wanita disuruh menjaga gambar-gambar mereka dari dipertontonkan oleh ajnabi, begitu juga seorang lelaki, perlulah menjaga gambar mukanya. Saya menggunakan dalil dari surah an-Nur ayat 30 hingga 31. Kita sama-sama diberi peringatan untuk menjaga pandangan, jadi, kita kene sama-sama juga perlu menghormati hak masing-masing. Maaf, saya hanya ingin menjaga pandangan mata saya"

Tiba-tiba, tangan Suhana terasa hangat, digengam. Aisyah menggenggam erat tangannya. "Kak, kalau akak ada masalah, saya ada kak, kalau akak nakkan seseorang untuk meluahkan."

Suhana memandang Aisyah, tak berkedip. Matanya terasa hangat, penuh takungannya, dan akhirnya tumpah manik-manik halus itu. Aisyah kemudiannya memeluk Suhana. Terasa damai dan tenang, dan fikirannya terimbas satu kenangan.

"Saya akan datang untuk ambil awak. Awak tunggu saya" suara dia, suara lelaki itu. Suhana memejamkan matanya. "Akak tak kuat, dik. Dia pergi tanpa bagitahu apa silap akak. Rupenya dia dah ada orang lain" dan semakin deras air matanya mengalir. Akhirnya Suhana larut di dalam pelukan Aisyah.

"Bersabarlah, wahai kakakku. Allah bersama-sama dengan orang yang bersabar"

Dan fikiran Suhana kembali menerjah ke dewan sekolah itu.

"Tapi ingat wahai adik-adik akak sekalian, bila kita mengecewakan orang, itu bermakna tanpa kita sedari, kita menzalimi orang itu. Berhati-hati dengan doa orang yang teraniaya. Tambahan pula, bila kita berkahwin, benda tu boleh turun terjadi kat anak-anak kalian. Oleh itu, jangan bermain-main dengan perasaan orang. Allah itu Maha Adil"

Dan peserta semua khusyuk mendengar patah kata seterusnya. Asyik dengan pesanan dan nasihat sehingga terlupa, masa berlalu dengan begitu pantas.

"Berhati-hatilah"



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

1 comment:

  1. alhamdulillah...best post kali ni...moga ukhti teruskan berdakwah :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”