Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Saturday 10 December 2011

Cinta itu membahagiakan, walaupun...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
"Adik perasan tak, dengan perasaan yang sebegitu, antara pasti dan tidak pasti mengenai urusan jodoh kita, sebenarnya lagi menjadikan kita akrab denganNYA, kerana kita tahu, kita terlalu lemah untuk menghadapi perkara itu"

Dan fikiran terawang ke kenangan lama. Berfikir, cinta itu dijadikan untuk kita lebih akrab denganNYA.



Segala puji dan puja saya panjatkan hanya kepada yang Maha Esa, yang Maha Mengaturkan, Allah swt. Selawat dan salam kepada junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w.

Apabila ditanya apa itu cinta, terlalu banyak yang diungkapkan dan terlalu banyak pula definisi. Semuanya yang membahagiakan dan mengasyikkan. Tanpa kita sedar, terkadang, yang pahit itu juga terselit kemanisan yang terlalu berharga.

Dunia, terlalu banyak tafsiran yang berasaskan kepada kebahagiaan duniawi. Terkadang, tanpa kita sedari, perubahan di dalam hati menjadikan kita seringkali terkapai-kapai dengan tafsiran kita sendiri.

"Kak, saya tak kuat, kak untuk hadapi perkara ini" tersedu-sedu dia mengungkapkannya, bagai tercurah segalanya kepada wanita yang berada di hadapannya.

Tangan telah memeluk adik di sebelahnya, dan perlahan, dia bersuara, "Percayalah, inilah yang terbaik untuk adik dariNYA"

Terkapai-kapai dalam mengungkap dan menafsirkan erti makna sebuah cinta. Terkadang, ianya sangat sakit, dan terkadang, ianya sangat membuaikan. Tapi, ketahuilah, itulah rencah di dalam hidup yang mendamaikan dan menenangkan hati.

Apabila kita terlalu bergembira, didatangkan cinta untuk membuatkan kita menangis.

Apabila kita terlalu bersedih, didatangkan juga cinta untuk menjadikan kita terasa indah di dunia.

Cinta benar-benar membuatkan manusia tersasar dan terus melurus ke arah yang satu, cinta kepadaNYA.

"Janganlah jadikan cinta kita kepada manusia sehingga kita tersasar dari cinta asal kita. Hairankan, manusia, apabila tertarik pada seseorang, dia akan cerita segala kebaikan orang itu kepada semua, sedangkan, Allah dah terlalu banyak memberikan kebaikan kepada kita, tidak sedikit pun kita mengungkapkan rasa tertarik kita kepadaNYA dengan menyatakan segala kenikmatan. Ketahuilah dik, dia yang sedang adik bercerita kepada akak ini adalah kebaikan yang sedang DIA berikan. Jangan terlepas dari mengucapkan kesyukuran kepadaNYA, menggantungkan hati kepadaNYA, dan lebih dalam lagi mencintaiNYA atas nikmatNYA yang satu ini"

Tersenyum.



Segar di ingatan, persoalan pada seorang adik, "Kenapa kita tetap bercinta walaupun sebenarnya bercinta sebelum berkahwin itu tidak boleh?"

Berfikir. Diam.

"Tak tahulah, kak. Sebab apa ea?"

Tersenyum.

"Kita semua fitrah dan apa yang lahir adalah fitrah. Manusia meraikan fitrah selalunya membawa kepada permasalahan yang lebih besar, tapi, Allah meraikan fitrah dengan memberi masalah terlebih dahulu, kemudian baru diraikan fitrah kita. Itulah yang indah kerana kita bersusah-susah untuk meraikan dan mendapatkan kebahagiaan itu. Sebab tulah, mukmin yang sejati, dia melihat dunia ini adalah tempat dia bersusah-susah, dan nikmatnya adalah di sana. Tapi, manusia yang tak nak, dia lebih suka mendapat rasa bahagia dulu, walaupun sebenarnya kesusahan sedang menantinya. Kita tak kenal diri kita, tapi DIA kenal kita dan lebih maha mengetahui apa yang kita perlukan. Manusia, dia tak tahu, dia hanya tahu, bagitahu apa yang dia inginkan bukan apa yang dia perlukan."

Terdiam sebentar.

"Faham tak?"

Menggeleng kepala.

"Cinta itu fitrah, tapi, kebanyakkan manusia selalu meraikan fitrah mengikut kesukaannya. Allah pula, meraikan cinta dengan mengetahui apa sebenarnya yang kita perlu untuk mendapatkan cinta itu. Sebab tu, manusia suka ambil yang sedap je dulu, tak nak bersusah."

Tersenyum.

"Siapalah kita ni, dik. Kita adalah hambaNYA yang tidak kenal langsung diri kita, apatah lagi untuk kenal DIA. Akak masih teringat kata-kata seseorang pada akak, manusia ini, walaupun diri dia sendiri pun tidak memahami diri dia 100%, tapi Allah faham kita. Kalau kita tak faham diri kita, kenapa kita tak nak ikut kata-kata yang Maha Memahami kita, iaitu Allah swt. Memang, terasa susah dan payah, tapi, cubalah, cubalah untuk yakin kepadaNYA, pasti ada kebahagiaan yang telah DIA sediakan. Kalau pun tak di sini, di sana sudahlah tentu kita memperolehinya, insya Allah"

Memandang wajahnya dan mengalihkan pandangan. Merenung pemandangan di hadapannya, dan matanya perlahan-lahan tutup. Dirasakan angin yang menghembus, menyentuh kulit wajahnya dan sebaris senyuman terukir.

"Cinta itu membahagiakan walaupun terasa pahit pada awalnya, kerana DIA lebih tahu diri ini"

Tersenyum indah.

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”