Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 12 December 2011

Hak yang sering kita lupa..

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Secangkir kopi menemani dan tangan sudah bergerak lancar di atas papan kekunci komputer riba. Telinga dah pun disajikan dengan lagu Somewhere Only We Know. Tangan masih lagi ligat menari di atas papan kekunci.

Keseorangan. Tanpa ditemani. Dan aku larut dengan pelbagai kenangan yang barangkali susah untuk aku menyingkirkannya.

"Aku tengah menulis untuk buku aku. Jadi, aku buka balik entry blog lama aku. Tak tahulah, bila aku baca, aku macam terfikir-fikir, betul ke semua benda ni berlaku? Allah, aku betul-betul dah lost memory"

Kehilangan memory. Biar semua kenangan itu hilang dari fikiranku, menyesakkan.

"Eh, kau ingat tak, esok, kau kata nak datang?"

Terpinga-pinga.

"Ada apa?"

"Weh, forum 2012"

Menepuk dahi. This is getting worse.

"Allah, aku tak ingat."

Menggeleng kepala. "Kat DECTAR tau"

Terbeliak. "Ya Allah, kat DECTAR ke. Nasib baik kau ingatkan. Aku dah ingatkan kat DAM dah"

This is getting worse. Dan aku mula serabut.

Inilah kehidupan. Apabila kita keseorangan, sukar dan susah untuk menguruskan jadual sendiri. Terkejar-kejar dan terpinga-pinga.

"Itulah gunanya sahabat"

"Tapi, sampai bila?"

Terdiam.

Soalan yang sebenarnya DIA telah lama sediakan tapi tercari-cari oleh manusia. Kita takkan pernah sempurna apabila kita berseorangan dan apabila bersama, kita memperbaiki dari satu saat ke satu saat.

"Akak, bukan ke dalam buku ni kata, jodoh ni kita kene cari?" Teringat satu soalan dari seorang adik.

Tersenyum.

"Ya, memang kita perlu mencari, tapi setiap kaum berbeza. Yang laki lain, yang perempuan lain. Lelaki ni ya, memang dia kene mencari, seperti dalam cerita Ketika Cinta Bertasbih. Tapi, yang perempuan, mempamerkan akhlak yang baik dan jangan expose sehingga menjatuhkan maruah"

"Oooo, macam tu ye kak"

"Kita tengok kisah Khadijah. Walaupun dia berniat untuk menjadi isteri Rasulullah, tapi, dia tak lah pergi menonong ke arah Rasulullah. Dia hantar wakil. Jangan tersilap tentang peristiwa ini mengatakan perempuan datang meminang lelaki. Tak, Rasulullah yang datang meminang, tapi hasrat dinyatakan dan dimulakan oleh Khadijah. Dan itu pun ada caranya."



Bersendirian. Dan memerhati kenangan. Mata memandang jauh ke arah tasik.

"Jom, kita bawak awak ke satu tempat. Kita bagi ikan makan, nak?"

Terbeliak. Oh, sahabat yang sangat memahami.

"Dik, bila kita tertekan, cubalah untuk memberi. Seperti yang kita buat sekarang ni, kita memberi ikan makan. Cuba tengok, ikan-ikan ni datang ke arah kita. Takpalah manusia menjauhi diri kita tapi kita tetap ada makhluk lain yang datang kepada kita, meraikan kebaikan kita."

Membawa seorang adik ke tasik itu juga, satu terapi yang ku ajarkan dan diturunkan dari sahabatku.



"Ya Allah, aku terlalu sesak sekarang ni dengan rutin. Aku dah takda masa untuk diri aku sendiri. Allah.."

"Best lah, kalau sibuk-sibuk ni tak sempat nak berangan, weh"

Mencerun kening. Dan terus tergelak.

Ya, nabi kata, 5 perkara sebelum 5 perkara.

Kaya sebelum miskin,
Sehat sebelum sakit,
Muda sebelum tua,
Lapang sebelum sempit ,
Hidup sebelum mati.


Dan aku perlu menyusun semula jadual aku.

Dr Aidh kata, manusia ini sangat pelik. Mereka selalu terkenang-kenangkan perkara yang lepas dan terlalu risaukan perkara yang akan datang. Sepatutnya dia memikirkan dari mula dia membuka mata di awal pagi itu dan sehinggalah dia tidur semula, cara untuk meraihkan redha Allah.

"Akak tengok buku-buku yang awak beli je akak dah tahu awak ni macam mana."

Terkejut.

"Saya ni macam mana, kak?"

"Bermotivasi"

"Ooo, mesti akak tengok saya banyak koleksi buku Dr Aidh, kan? Saya sangat suka baca buku Dr Aidh. Sangat membuaikan hati yang lara untuk dituntun ke arah yang betul semula"

Tersenyum.

Carilah masa untuk diri kita sendiri, kerana diri kita juga mempunyai hak untuk kita penuhi. Janganlah melupakan diri apabila cuba dan terus mencuba untuk memenuhi undangan masa manusia sekeliling. Kerana sesungguhnya, seluruh makhluk yang berada di sekeliling kita mempunyai hak untuk kita penuhi termasuk diri kita.

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”