Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 5 December 2011

Kesilapan yang membahagiakan.

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Hati damai dan tenang merenung jauh ke arah tasik. "Apa silap akak, dik"

Dan adik ini merenung dan melihat kakaknya yang jauh termenung, melihat dengan penuh kesedihan kerana ada setitis air mata kakaknya jatuh.

"Akak, cuba tengok bangunan tuh"  adik itu menunjukkan ke arah bangunan itu.

Mata mengecil melihatnya. "Akak nak pergi sana, boleh?"

"Jom"

Tersenyum.



Segala puji dan puja hanya kepada yang Maha Esa, yang Maha Melihat, yang Maha Mengaturkan, Allah swt. Selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Setiap dari kita, pastilah mempunyai kenangan yang menjadikan setiap juga dari kita semakin hari, semakin lama berubah. Tiada yang kekal tetap pada suatu sifat, semuanya berubah.

Dari kecil, kepada remaja, kemudian dewasa dan akhirnya tua.

Setiap dari kita tetap berjalan menyelusuri perjalanan yang tidak pernah kita duga, di hadapan kita barangkali terselit perangkap yang boleh menjerat kita jatuh dan terduduk di dalam lubang.

Kata bijak pandai, semuanya berubah, hanya perubahan sahaja yang tidak berubah.

Tersenyum.

Perkataan yang menyejukkan itu hadir apabila kita meminta dariNYA. Hadir di saat kita sudah pun berusaha untuk mencarinya. Hadir juga apabila kita terkial-kial memikirkan makna di sebalik segala yang berlaku kepada kita.

Saya hanyalah manusia biasa, yang tidak pernah sempurna dari melakukan kesilapan tetapi, dijadikan manusia sekeliling untuk saya mengalami anjakan paraadigma kepada perubahan, meneliti dan berubah.

Beruntunglah saya, beruntunglah anda kerana manusia di sekeliling yang hadir untuk memberitahu kesilapan dan kesalahan kita.

"Kau salah, bukan macam ni.."

Dan berjelalah hujjahnya menyatakan kenapa kita silap. Sujud syukurlah kita kepadaNYA kerana masih lagi manusia itu ada untuk menunjukkan jalan.



Memang, hati yang terbuai leka dengan kesilapan, jarang-jarang untuk mengaku kesilapannya, tapi, cubalah, cubalah untuk kita menerimanya. Kita tidak dijadikan sempurna, wahai manusia dan sememangnya kita lahir untuk acap kali melakukan kesilapan.

Bersedihlah wahai manusia, jika manusia di sekeliling kita hanya tahu mengiyakan sahaja segala tindakan kita walaupun di hatinya menidakkan. Janganlah hipokrit wahai manusia. Jika mereka salah, katakanlah dan tunjukkanlah dengan berhikmah.

"Seorang suami yang mempunyai isteri yang hanya mengiyakan sahaja tindakannya, isteri itu sebenarnya tidak percayakan suami dia. Betul tak cakap ana?"

Terkedu dan sebenarnya jauh di sudut hati, mengiyakannya.

"Begitu juga dengan persahabatan, kalau sahabat yang hanya tahu mengiyakan sahaja tindakan kita, sahabat itu sebenarnya tidak percayakan kita"

Tersenyum. "Benar wahai ukhti"

Tanpa kita sedar, kesilapan kita dalam bersahabat adalah membiarkan sahabat kita berada di tebing-tebing neraka. Allah..

"Pendapat saya tentang akak, akak ni sangat tegas"

Tersenyum, "Biarlah ketegasan akak ni pada adik untuk membawa adik kepada syurga dari kelembutan akak yang hanya membawa adik ke jurang neraka"

Tanpa kita sedar, ketegasan seringkali dijadikan alasan untuk menyatakan bahawa mereka membenci dan tidak menyukainya.

"Kita menegur bukan bermakna kita membenci tapi nak membetulkan" Masih di hadapan sahabat yang banyak bertahan dengan saya. Tersenyum.

Saya tidak ramai sahabat yang boleh dikatakan sahabat yang menjaga aib saya, yang memberi nasihat apabila diminta tapi, sahabat yang sedia ada ini, sangat saya hargai kerana kehadiran merekalah banyak mengajar saya tentang erti kehidupan. Alangkah bahagianya hidup saya walaupun tidak ramai sahabat, tetapi sahabat yang ada faham erti sebuah persahabatan.

"Apa pendapat kau, kalau seorang kawan ni, bila dia tegur kawan dia, kawan dia tu terasa hati dengan dia?"

"Bagi aku, kawan yang macam tuh bukan kawan yang baik"

Terkedu lalu tersenyum dengan ulasannya.

Ah, rupanya aku mempunyai sahabat yang benar-benar dikatakan sahabat. Walaupun sedikit, tapi merekalah yang mempercayai saya.

Dulu, saya tak sedar akan kehadiran mereka, tapi mereka tetap setia di sisi saya. Dulu, saya terlalu leka dengan sahabat yang entah dari mana datangnya dan tidak tahu pula menjaga lenggok bahasa sahabat. Hanya terasa hati yang menjadi makanan saya di antara sahabat ini. Tidak mahu ditegur dan tidak pula menegur kesilapan saya. Tanpa saya sedar, sahabat yang sedia ada masih tetap memberi ruang kepada saya untuk ke sisi mereka.

Ya Allah, betapa besarnya nikmat yang ENGKAU beri.

Kita memang boleh berkawan dengan sesiapa sahaja kerana kita dilahirkan bersaudara atas nama akidah yang satu, agama yang satu, Islam. Tetapi, dalam keramaian kawan yang kita miliki, sahabat yang benar-benar datang simpuh memeluk dan mengusap kita sambil berkata, "Bersabarlah wahai sahabatku, Allah bersama-sama denganmu", jarang-jarang dapat kita miliki. Dan apabila kita sudah pun temui, hargailah dia kerana dialah tiket kita untuk bertemuNYA, mengatakan bahawa, "Sahabatku inilah yang tidak putus-putus membawaku kepadaMU, ya Allah."

Wahai saudara-saudariku, bila kita kehilangan semuanya, dan kita akan tahu, itulah yang setia di sisi kita.

Seperti Nabi Ayub, yang pada mulanya kaya, dilimpahkan segala kenikmata, apabila diberi ujian, hanya isterinya itulah, satu-satunya yang setia di sisinya menjaganya ketika sakit, ketika berseorangan dan ketika berada dalam kesempitan.

Carilah manusia yang boleh menyatakan silap kita dari mengiyakan yang membawa kita kepada kelekaan dan kelalaian.

Saya dah memilikinya, dan saya doakan kalian juga memilikinya.

Alhamdulillah, syukrillah..

Terima kasih ya Allah.



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”