Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 20 December 2011

Kesinambungan Istikharah..

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.



Berjanji dengan seorang adik untuk menulis tentang Istikharah, kini soalan susulan muncul.

"Akak, macam mana nak bezakan antara fitnah istikharah?"

Mencerun sebentar keningku. Dan kemudian tersenyum.

"Nanti akak tulis dalam blog, boleh kongsi dengan yang lain"

Segala puji dan puja hanya dipanjatkan kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan nabi, Muhammad s.a.w.

Sekali lagi, catatan ini hanyalah sekadar nukilan pengalaman, yang mana jika ianya boleh digunakan, maka ambillah. Dan sekiranya ianya bertentangan dengan pendapat kalian, maka tinggalkanlah dan berjalanlah kepada yang mempunyai ilmunya kerana firman Allah, surah anbiyah ayat 7.

......maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.


Maha Suci Allah, terlalu ramai yang kini kiat berpaut kepada Allah, mencari dan mencari petunjuk dariNYA, dan bukan mengambil samberono sebarang keputusan berdasarkan hati dan perasaan. 


Subhanallah.


Fitnah istikharah, jika kita fahamkan maksud fitnah, fitnah adalah sesuatu yang tidak benar. 


Pernah satu masa, ketika melihat seorang wanita yang kerdil, Siti Aisyah lalu berkata kepada Nabi, "Ya Rasulullah, kerdilnya wanita itu" Lalu, nabi menunjukkan reaksi muka yang tidka senang dengannya.


"Ya Aisyah, jangan kau membuat fitnah"

"Tapi Rasulullah, ianya benar"


"Jika ianya benar, kau sedang mengumpat"


Maka, bolehlah kita ketahui, bahawa fitnah itu adalah suatu perkara yang tidak benar. 


Fitnah istikharah ini, tidak berlebih jika saya katakan, perkara yang disangka kita betul, tetapi sebenarnya salah.


Maha suci Allah, saya teringatkan satu hadith, yang diriwayatkan Anas bin Malik r.a 


Maksudnya: Saya menjadi pembantu Rasulullah saw selama sepuluh tahun. Beliau sama sekali tidak pernah mencela dengan kata, 'Ah' terhadap apa pun yang saya perbuat, beliau tidak pernah bertanya, 'Mengapa kau lakukan hal ini?' dan terhadap apa pun yang saya tinggalkan, beliau juga tidak pernah bertanya, 'Mengapa tidak kau lakukan hal ini?' Sungguh, Rasulullah s.a.w adalah manusia yang paling baik akhlaknya. 


Dan ada sambungan yang lain, Rasulullah menyebut,' sesungguhnya itulah yang telah tercatat di Luh Mahfuz.'


Maha Suci Allah.


Sebelum kita bertanya tentang fitnah istikharah, kita tanyakan pula kepada diri kita terlebih dahulu, bagaimana hubungan kita dengan Allah.


Pernah satu ketika, ada seorang adik, bercerita tentang masalahnya dengan pacarnya. Ya, seorang yang berpewatakan islamik dan dia berkata memilih lelaki itu atas istikharahnya. Dan dia yakin itulah jodohnya. Tapi, di tengah jalan, sesuatu berlaku sehingga menggugahkan hatinya. Lalu, apa yang saya tanyakan pada dia, "Masih buat istikharah?"


Terdiam.


Bukan saya menyuruh dia untuk membuat istikharah semula, tetapi, saya hanya ingin dia lihat semula hubungan dia dengan Allah. Dan bagaimana dia menjaga hubungan dia dengan lelaki itu mengikut landasan islam, itulah yang perlu diperhatikan.


Ada satu analogi, kita diberi pilihan antara dua bola yang sama-sama cantik, sama besar, sama ukurannya, cuma, yang bezanya adalah warna. Satu ini warna kegemaran, satu lagi warna hijau. Warna hijau ini pula orang kata warna syurga. Warna kegemaran ini pula warna kesukaan. 


Ketika inilah berkira-kira, berfikir-fikir. Pastilah susah kerana diselitkan dengan warna hijau itu adalah warna syurga. Jika tiada kata-kata itu, pastilah dipilih terus warna kesukaan.


Begitu juga dengan sebarang pilihan kita. Pasti salah satu adalah kesukaan, dan satu lagi adalah perkara yang sekeliling kata perkara yang menjurus kepada islam.


"Camne nak pilih ni, sorang ni aku suka dah lama dah, tapi dia ni bukan belajar agama. Sorang lagi ni pulak, belajar agama, tapi, aku takda perasaan kat dia. Orang kata, nak pilih, baik pilih yang belajar agama."


Begitulah setiap dari kita, menimbang-nimbang. Lalu dibuat istikharah, dengan harapan, apa yang dia suka itulah pilihan Allah. Tapi, yang dia dapat, hanyalah kekusutan, dan was-was. Ingat, was-was itu adalah dari syaitan. Perbaiki terlebih dahulu hubungan dengan Allah.

Ada satu kes ni pula, dia dah tetap, dan pilih, dah pun bertunang, dan hampir sahaja berkahwin, tiba-tiba, "Ustaz, malam tadi saya mimpi, saya jumpa wanita lain. Bukan wanita yang saya bakal nikahi ni. Sebab tulah saya putuskan hubungan saya dengan tunang saya."

Allah, tepuk dahi. Menggeleng kepala. Ini adalah kisah dari laman web yang sudah mashyur, Fitnah Istikharah

Untuk langkah ini, sebelum kita ada niat untuk berkahwin, kita dah pun istikharah. Dan apabila sudah yakin dan sudah tetap, maka kita membuat pilihan. Meneruskan perjalanan munakahat, dan akhirnya tiba-tiba ragu-ragu. Itu bukanlah dariNYA, tetapi dari syaitan yang menimbulkan prasangka. "Eh, betul ke aku nak kahwin dengan dia ni?"

Teringat satu komen.

afwan..jangan lupa solat hajat..walaupun akak belum lagi mengenali harlina dgn lebih dekat, tapi ketahuilah wahai adikku, akak tersangat merisaukannya juga..kerana ketahuilah bahawa perkahwinan ini adalah suatu perkara keramaian di penduduk langit yang terdiri dari malaikat2 yang akan mendoakanmu..dan sesungguhnya ianya adalah satu kedukacitaan yang sangat hebat bagi golongan syaitan..pautkan sentiasa kepada Allah..moga semuanya berjalan dgn lancar ea..^_^..


Ya, selepas kita dah pun bulat tekad pada awalnya dengan istikharah, dan sudah yakin, meniti jalan perkahwinan, apa yang perlu dilakukan seterusnya adalah menjaga hubungan dengan Allah, menjaga hubungan dengan tunang, dan sentiasa berpaut kepada Allah agar tidak berbolak balik.

"Kak, kalau istikharah mengenai kehidupan, tentang masalah kehidupan, macam mana?"

Tersenyum.

Kita teliti syariat. Kalau mana yang sudah pun halal dan haram yang telah jelas, apa perlu kita istikharah?

Jika sudah menemui jawapan, teliti pula fiqh awlawiyat. Dan seterusnya.

Ramai manusia terlalu malas untuk menghadapi jalan ini kerana takut syariat tidak menyebelahi mereka. Lalu, mereka istikharah dengan harapan, jawapannya hatinya cenderung ke arah yang sudah dia sendiri pilih sejak awal.

"Sebenarnya terlalu susah nak neutral di dalam istikharah"

Ya, benar, terlalu susah, tetapi, cubalah, dan cubalah untuk meletakkan 100% ketetapan hanya kepadaNYA.

"Macam mana ni, tempat kerja ni gaji dia mahal, tapi balik tak tentu masa. Aku tengok, selalu juga kawan-kawan aku balik jauh malam. Yang satu ni pulak, balik on time tapi, alar..gaji ciput sangat. Mana nak cukup hidup kat sini"

Gitulah manusia. Dunia dahulu, kemudian baru difikirkan tentang syariat. Itu pun kalau nak fikir. Kalau tak..?

Sesungguhnya, apa yang mampu saya katakan, sebelum kita fikirkan tentang fitnah istikharah, fikirkan terlebih dahulu hubungan kita dengan Allah. Tempat letak keputusanNYA adalah di hati kita, bagaimana keputusan itu ingin jatuh ke hati kita jika hati kita penuh dengan noda dan titik hitam? Fikir-fikirkan dan renung-renungkanlah.

Bukan fitnah yang harus difikirkan, tapi hubungan kita dengan Allah. Apabila kita menjaga hubungan kita dengan Allah, pastilah terselit pengorbanan. Menjaga memerlukana perngorbanan

Jika terjaga hubungan itu, segala keputusan yang diambil, hanyalah atas izinNYA. Jika perkara itu bukan di dalam keizinanNYA, pasti akan ada terlalu banyak halangan yang akan diberikan olehNYA untuk akhirnya kita ke jalan yang DIA kehendaki.

"Tapi, kalau nak sampai ke situ, asyik ada halangan je kak, mana saya tahan."

Tersenyum.

Itulah ujian dariNYA. Dan apabila kita bersabar, akan ada ganjaran di sisiNYA.

Firman Allah, surah alam nasyarah ayat 5-6

Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan

Berpautlah sentiasa kepadaNYA, pastilah ada keberuntungan yang DIA sediakan untuk kita. Tak di sini, di sana..

Wallahu'alam

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”