Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Saturday 11 February 2012

Memoir Secangkir Kopi

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Pitam. Kepala berpusing-pusing. Badan dah ku ngongoikan, berjalan dan kemudian rebah ke katil. Kelam dan...terlena. Pengsan.

"Untuk jangka masa panjang, awak nanti akan kerap pengsan" Dan wanita di hadapanku menyatakan nama simptom yang ku alami, membuatkan aku terkedu. Terpempan.

Seteguk, dua dan cangkir itu ku letakkan kembali ke piringnya. Puas dan aku mengimbas kembali kejadian lepas.

"Saya ada bagi kawan-kawan saya baca blog Kak Long, semuanya cakap, bila dia baca, dia terasa tertarik nak habiskan. Diaorang kata, kalau buat buku, membuatkan orang nak baca"

"Insya Allah, kalau Allah izinkan, tak buku, manuskrip pun jadilah, kan?"

Tersenyum.

Mengamati alam ciptaan Allah, menghayati kebesaran Allah, dan berfikir betapa agungnya yang Maha Agung, Allah swt. Setiap kejadian dan kehendakNYA pastilah akan berlaku jika DIA menghendaki sedemikian. Maka, aku sedang hidup dalam aliran takdir dariNYA.

Dua sebab kenapa manuskrip ini hadir. Dua sebab yang menjadikan aku mengusahakannya juga. Dua sebab, manuskrip Memoir Secangkir Kopi ini akhirnya keluar di paparan umum untuk dipersembahkan.

Dua sebab...

"Awak kene makan supplement ni sampailah awak mati. Tak boleh tak makan. Awak tu eksiden teruk. Penyembuhan dah takda, awak cuma boleh menahan sahaja, selagi termampu"

Hasil dari jualan, walaupun tak banyak, adalah satu usaha saya untuk menampung perbelanjaan saya bagi proses "menahan" yang dikata. Benar, aku sudah tidak boleh dikatakan sihat, kerana nikmat itu telah diambil olehNYA.

"Dik, Nabi kata, 5 perkara sebelum 5 perkara, kan. Akak dah alami 4 dari 5 perkara, tinggal satu je lagi dik. Hi3..." Dan pesanan ringkas itu dihantar ke penerimanya.

Tiada balasan.

Benar, tidak ramai yang suka untuk membicarakan hal kematian sedangkan itulah perkara hakikat yang pasti akan berlaku. Cuma manusia suka untuk mempertikaikannya.

Setelah kejadian besar itu, sebahagian besar nikmatNYA telah diambil, hatta, ingatanku juga pada ilmuNYA telah hilang bersama-sama dengan kejadian itu. Menjadikan saya adalah seorang penganggur yang tidak mampu untuk bekerja di dalam bidang saya sendiri.

"mRNA?? Allah" tepuk dahi. Aku sudah lupa. Menyelak-nyelak lembaran catatan tebal cendekiawan Barat itu, menjadikan aku semakin terpinga-pinga. Allah, kat mana bermulanya ilmu ini yang sebenarnya? Menggaru kepala, dan akhirnya aku menutup buku berkulit tebal itu.

Naskah ini juga adalah lembaran yang pernah satu ketika dahulu aku cuba dan cuba untuk usahakan bagi memenuhi permintaan saudara seislamku. Akhirnya, dengan izin Allah, karya itu terhasil. Walaupun tidaklah sesempurna mana, tetapi cubalah, cubalah wahai hati yang ingin mengetahui, ambillah hikmah dari penceritaan itu kerna jalan cerita kita semua tidak sama. Tidak sama. Maka, ambillah hikmahnya.

Inilah dua sebab yang ku katakan, dan dengan rendah hati, aku ingin mempersembahkan manuskrip Memoir Secangkir Kopi agar ianya menjadi tatapan pembaca yang mencari hikmah, bukanah jalan cerita yang sama. Hikmah yang mana sebahagian manusia melihatnya berbeza-beza.

Senaskah, insya Allah, berharga RM15.00. Bersam-sama dengan kos penghantaran, RM5.00 menjadikan manuskrip ini berharga keseluruhan, insya Allah, RM20.00.

Sekiranya saudara-saudari berminat, bolehlah menghantar komen dan urusan jual-beli akan berlangsung secara private. Insya Allah.

Setiap pembelian, ku dahulukan dengan sekalung terima kasih, kerana dalam tidak sedar, itulah rezeki untukku meneruskan proses "menahan" yang telah ku katakan di atas.

TERIMA KASIH.

PERIHAL MANUSKRIP
Harga Senaskah : RM15
Bayaran postage : RM5
Bayaran Keseluruhan : RM20

CARA-CARA PEMBAYARAN.
Melalui bank-in ke dalam akaun sama ada CIMB atau MayBank
CIMB, 05060142026528 (Nor Atiqah Binti Zulkifli)..
MayBank 155015056698 (Nor Atiqah Binti Zulkifli)

Setelah melakukan pembayaran, emeilkan bukti pembayaran serta alamat penghantaran ke
are_tq@yahoo.com


SYUKRAN JAZILAN ATAS PEMBELIAN ANDA, SEMOGA ALLAH MERAHMATI ANDA SEKALIAN..
 
Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

4 comments:

  1. Akak...
    :)
    ini betul2 da mcm sekilas memoir...

    ReplyDelete
  2. Hi3..ye ke dik..hi3..mai lah beli satu..dan hebahkan ea dik..semoga da yg bermanfaat..akak selalu kata, mungkin ianya tak diperlukan oleh anda, barangkali yg berada di luar sana mungkin memerlukannya..~_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak ade jual buku ke?kalo nak jgk..mcm mane ye??

      ~Cahaya Naluri~

      Delete
    2. Alhamdulillah, manuskrip dik..kalau adik nak, adik emeil akak kat alamat ni...

      are_tq@yahoo.com

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”