Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 7 February 2012

Hiduplah dengan sekehendaknya...

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Manusia itu terlalu senang dengan perkataan, "Saya takut dia terasa"

Manusia itu terlalu senang memikirkan perihal perasaan manusia dari terus memperkatakan kebenaran.

Manusia ini bisa sahaja lemah apabila hidupnya dipengaruhi oleh perasaan.

Inilah manusia, yang tidak pernah lepas dari perasaan.

Bila kita benar-benar fahami hakikat setiap ketetapanNYA, ianya hanyalah akan membawa kita menuju kepadaNYA.

Jika benar kita sudah faham akan kehendakNYA, kita tidak akan pernah terpalit hatta terkesan dengan setiap ketentuanNYA yang barangkali akan merenggut hati, meremukkan perasaan, dan menghancurkan segala perancangan kita.

Jikalah kita ini faham hakikat kita ini adalah hambaNYA yang benar-benar beruntung dipilih untuk menggalas beban tanggungjawab sebagai khalifah, kita takkan terasa dengan setiap yang berlaku di sekeliling kita.

Benar, benarlah wahai manusia, kita ini adalah hambaNYA, yang tidak pernah tidak melakukan kesilapan. Tidak sama sekali..Kita adalah manusia yang memang diciptakan untuk melakukan dosa dan kesilapan kerana kita bukanlah ma'sum, satu keistimewaan yang telah diberikan kepada insan yang terpilih, iaitu Rasulullah s.a.w.

Ada manusia berkata, kita kene berusaha sedaya upaya untuk menyebarkan dakhwah, memaksa manusia untuk terima setiap kata-kata kita, cuba dan berusaha menyedarkan manusia tentang kesilapannya...

Ada manusia pula berkata, kita jangan tinggalkan manusia-manusia yang alpa dengan segala kebenaran dariNYA, jangan sama sekali putuskan persahabatan dengan manusia yang telah berkali-kali menyakiti hati kita, menikam kita bertubi-tubi sehingga kita yang terduduk dan lelah dengan usaha kita.

Ada orang kata...

Ada orang kata pula..

Semuanya adalah kata-kata manusia yang mereka juga tidak terlepas dari melakukan kesilapan dan kesalahan. Tapi, kita benar-benar terkesan dengan segala kata-katanya.

Inilah manusia.

Maka, untuk apakah kita ditakdirkan menjadi saudara seislamnya jika dia sendiri tidak mahu menerima segala nasihat kita, malah memandang lesu atas setiap kata-kata kita. Untuk apakah?

Berikanlah kata-kata yang mampu kepada manusia sekeliling, dah jika kita tak mampu, maka, berdiam dirilah dan bertasbihlah memuji Allah kerana disediakan untuk kita atas kata-kata itu untuk menjaga kita dari berkata-kata yang tidak benar. Dan hiduplah dengan sebaiknya. Serta berbahagialah dengan segala yang telah direncanakan untuk kita.

Hidup ini telah ditentukan dan ditetapkan olehNYA. Maka, hampirilah DIA dengan semampunya. Bersabarlah dan sentiasalah awasi setiap langkah kita, kerana dalam langkah itu, akan ada tafsiran-tafsiran yang tidak benar, maka berpautlah dengan taubat, kerana disediakan taubat untuk kita membetulkan segala salah dan silap kita.

Hiduplah dengan sebaiknya, hanya untukNYA demi mencari keredhaan Allah..

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”