Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Wednesday 29 February 2012

Bila jari-jemari itu sudah menari...

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Kita hidup bukanlah untuk menjadi seorang manusia yang bukanlah itu diri kita. Kita menjadi hambaNYA bukanlah untuk menandingi sesiapa di dalam beramal dan memberi. Kita berada di dunia ini bukanlah untuk menjadi seorang insan yang hanya berdiri di tengah hujan, lalu jatuh, dan pengsan..berada di suatu alam yang lain. Gelap...

Terkadang, mempamerkan ketenangan di luaran, tidak lah serupa untuk memberitahu manusia apa yang tersirat di dalam hati sendiri. Terkadang, termenung jauh melihat keindahan alam, bukan bermakna meratap, tetapi cuba mencari kekuatan untuk memulakan langkah.

Menopang tongkat di sisi, satu langkah...satu langkah...dan satu lagi. Kepenatan.

"Kak, akak masih bergantung pada ubat ke?"

"Tak, dik. Walaupun sakit, akak tak nak makan ubat dan akak akan bertahan selagi mana akak mampu"

Terkedu.

Wahai dunia, lihatlah dia, berusaha atas satu langkah, dan langkah seterusnya. Wahai dunia, kenapa anda berputus asa atas setiap ketetapan Allah lalu kecewa menjadi makanan ruji hati kalian. Wahai manusia, kita adalah hambaNYA, ayuh, kita teruskan perjalanan kita tanpa memandang ke belakang semula.

Memoir Secangkir Kopi itu ku tulis atas kisah lamaku, bukan sebagai paparan umum, dibukukan dan diedar-edar memberitahu tentang kesulitan hidupku satu masa dahulu, tetapi manuskrip itu adalah kisah lama yang bakal ku bakar, hangus lenyap dari fikiran dan mindaku sendiri dan aku sudah bersedia memulakan langkah baru. Kenangan lama yang aku ingin lenyapkannya, menjadi debu, dan hilang terbang ke cakerawala. Semuanya sudah pergi dan kita tetap perlu teruskan hidup kita.

Kakinya lemah, hampir terjatuh. Dan setitis air mata itu jatuh. "Kaki, jangan mengalah. Berdiri!!" hati itu menjerit dan siapakah yang mendengar...hanya dia dan DIA..

Kita tidak akan pernah dihidangkan dengan kebahagiaan yang berterusan. Kita tidak pernah disajikan dengan kesedihan yang berterusan. Tidak kerana kita akan sentiasa mengalami fasa perubahan, sedikit demi sedikit. Sesungguhnya semua benda akan berubah kecuali "perubahan".

Inna Ma’al ‘Usri Yusra (Sesungguhnya setelah kesulitan ada kemudahan).

Dan kita tetap akan memiliki kebahagiaan itu. Dan kita juga akan tetap mengalami kesedihan itu walaupun kita tidak memintanya. Dan kita akan hadapi 1001 warna kehidupan yang akan mewarnakan kehidupan kita sendiri.

Jika mereka menikam anda, jangan disalahkan mereka kerana dia tetap manusia yang memiliki fitrah untuk berubah.

Jika mereka mengecewakan anda, jangan disalahkan mereka kerana dia tetap manusia yang memiliki fitrah untuk berubah.

Jika mereka menghancurkan hati anda dengan perbuatan mereka, jangan disalahkan mereka kerana dia tetap manusia yang memiliki fitrah untuk berubah.

Dan jangan disalahkan perubahan kerana perubahan itu juga ada pada kita..

Hadapilah wahai hamba Allah dengan hati yang penuh keredhaan. Yang penuh rasa kehambaan, menyatakan betapa lemahnya kita atas perancangan yang tidak pernah sama sekali sehaluan denganNYA. Bersujudlah kepada yang Maha Esa, kerana kita adalah hamba yang tidak pernah sempurna dalam menjalankan ketaatan kepadaNYA. Kembalilah kepada yang Maha Besar kerana kita adalah sekecil-kecil makhluk yang mengharapkan DIA di dalam perjalanan kita.

Dunia ini adalah tempat latihan, dan teruskanlah latihanmu kerana latihan ini tidak pernah berhenti sehingga kita tahu titik noktahnya di mana. Teruskanlah kehidupan ini walau mereka akhirnya akan meninggalkan kalian juga kerana mereka tetap makhluk yang memiliki fitrah "berubah" di dalamnya. Janganlah terlalu kesal, dan janganlah terlalu hiba kerana itu sudah menjadi tugas mereka sehingga sampai di situ sahaja.

Teruskanlah..Teruskanlah...Teruskanlah..

"If the time can came back, what do you wish to do at that time?"

"I wish, i will never do the wrong thing that can be effect me at the future. But, it's forbidden in Islam to think like that. I just want to keep moving forward, and enjoy my life, before the times up"

Dan berjalanlah terus, dan kita akan bahagia..Bahagia dalam perjalanan itu kita berlari mengejar kebahagian di sisiNYA..Mengejar DIA yang sebenarnya dekat walau kita rasa jauh. Mengejar cintaNYA walau sebenarnya DIA menyayangi kita lebih dari seorang ibu menyayangi anaknya. Dan kita akan bahagia dengan mengingati DIA, Allah swt.

Insya Allah

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”