Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Sunday 8 January 2012

Siapakah Wanita Solehah yang Dimaksudkan

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Kotak fikiran terlalu sarat dengan segala pengisian yang membungkam mata, layu. Kotak ingatan masih menerjah ke memori yang lepas, berkisar perkongsian dan pengisian mengenai seorang wanita.


"Susah sebenarnya, Sha nak jadi seorang wanita ini. Seperti mana dikatakan seorang ayah terlalu susah untuk menjaga seorang anak perempuan, begitu juga bagi seorang wanita untuk menjaga diri, memperkenalkan diri sebagai seorang wanita solehah. Wanita solehah bukanlah wanita yang hanya memakai jubah, bertudung labuh dan berpurdah, tetapi lebih dari itu lagi."


Diam, merenung dan berfikir.


"Ada ramai yang kata, pakai tudung pun, belum tentu baik, malah ada yang tak pakai tudung pun lagi baik dari yang pakai tudung. Sha, sebenarnya, pakaian kita ini bukan sebagai tanda nilai, tapi sebagai penjaga kita, pengingat kita, wanita yang bertudung tak boleh buat itu, tak boleh buat ini. Tapi, terpulang pada diri kita juga untuk menilai kata-kata ingatan itu, sama ada nak menurut atau tidak. Kalau kita turut, maka kita jadi wanita yang baik, jika tak ikut, maka, cemuhan yang akan datang. Begitu juga dengan orang yang tak pakai tudung, barangkali, lahiriah dia sendiri dah tahu itu boleh, ini boleh, jadi dia takkan buat apa yang tak boleh, dan hanya akan buat apa yang boleh"


Tersenyum.


"Akak, lamanya akak tak update blog" Pesanan ringkas itu muncul di layar skrin telefon bimbitku. Ingatan menerjah kepada kata-kata beberapa adik yang benar-benar mengikuti pengisian di sini. Pengisian dan perkongsian dari seorang hambaNYA yang masih lagi dalam mencari ilmu. Tersenyum.


"Akak sibuk sikitlah dik. Ada banyak benda nak kene buat" Dan aku cuba juga untuk mengisi sesuatu di dalam teratakku ini. Perkongsian dengan seorang adik yang baru ku kenali, bercerita dan berkongsi tentang "Siapakah Wanita Solehah yang Dimaksudkan"


Membelek-belek buku 10 Tokoh Muslimah Sejati, menjadi aku terpempan dengan tajuk awalnya. Wanita dan perkara yang meragu-ragukan.


"Sha nak tahu, wanita ini sinonimnya selalu melakukan perkara yang meragu-ragukan. Nampak macam boleh, tapi sebenarnya tak boleh, nampak macam tak boleh, tapi sebenarnya boleh, dan akhirnya kebanyakkan wanita selalu memilih perkara untuk melakukan yang disangka tak boleh dan meninggalkan perkara yang boleh, sedangkan di dalam hadith 40, ada satu hadith ini membicarakan tentang perkara syubhat. Apabila kita melakukan perkara syubhat, maka, kita sebenarnya sudah menghampiri perkara HARAM. Itulah wanita" Tersenyum ke arahnya, dan kemudian menyambung kembali untuk membelek buku yang agak menarik perhatianku itu.


Sambil diselangi dengan pelbagai pertanyaan, pendapat dan penghuraian, membuatkan mataku melilau ke luar, "Jom, kita ke bangku di luar tu, lagi senang, kan untuk berbual" Tersenyum.


Berhadapan dengan seorang adik yang baru ingin mengenali bagaimana sebenarnya wanita itu menjadikan aku banyak terimbau kisah jalanku sendiri.


"Wanita ini memang perlu pembimbingnya, dik. Jangan kita menipu diri kita yang mengatakan kita ini mampu untuk berdikari. Fitrah kita sendiri sebenarnya dah menunjukkan kita perlukan pembimbing, iaitu suka melakukan perkara yang meragu-ragukan"


"Contoh, kak?"


"Contohnya, Facebook. Kalau wanita itu tahulah segala apa yang telah dinasihati oleh nabi pada seorang wanita, sudah pasti jarang-jarang dia untuk berada di dalam laman sosial itu dan berpeleseran menunjukkan siapa dirinya, bagaimana pemikirannya, bagaimana akhlaknya, bagaimana ilmunya di khalayak ramai. Kita qiaskan dengan kehidupan seharian kita sendiri. berbual-bual di wall sendiri, serupalah menampakkan perbualannya di khalayak ramai. Wanita ini dijadikan sebagai gudang rahsia. Kalau dia tidak dilatih dari sekarang, bagaimana semasa selepas berkahwin, sedangkan sebahagian besar hidupnya adalah di sisi suami. Segala cacat cela, segala tingkah laku suami, haram untuk diceritakan, walaupun hanya sekadar berseloroh."


Fikiranku terimbas sesuatu di wall seorang adik. Tersenyum.


"Aiwah, adik sekarang dah semakin memahami apa yang akak tunjukkan"


"Yang mana kak?"


"Tu, ayat 'Jom, belakang tabir.' Hehehe"


"You're my inspiration"


Tersenyum. "Akak hanya tunjukkan cara bagaimana nak bermuamalat di dalam Facebook. Serupa macam kita di khalayak ramai, kita qiaskan keadaan kita bagaimana. Kalau di depan mata-mata yang melihat kita boleh mengajak sahabat kita ke belakang tabir untuk bercerita, menyorok-nyorok apabila nak berbual, dan bersembunyi berbisik apabila ada perkara peribadi, kenapa tidak kita lakukan perkara yang sama apabila berada di paparan wall sendiri. Sama sahaja dik"


Begitulah wanita. Wanita ini cantik di pandangan apabila pandai bersembunyi, dan indah di mata apabila akhlak yang terpamir itu menyejukkan hati.


"Bila akak kat kedai buku, akak lebih banyak cari buku-buku tentang wanita. Adab seorang wanita. Dan bagaimana yang dikatakan sebagai seorang wanita solehah. Kita tak mampu untuk menjadi wanita yang baik kalau takda ilmu, jadi, carilah ilmu untuk menjadi seorang wanita"


Terlalu panjang huraian dan pengenalan untuk menjadi seorang wanita solehah. Terkadang, tanpa kita sedari, kita yang berpakaian muslimah juga tersasar, lalu merosakkan imej. Ketahuilah, kita telah diangkat oleh baginda Rasulullah s.a.w dari menjadi wanita yang diperlekehkan, kenapa kita pula yang membenarkan diri kita menjadi wanita iklan di layar profile kita sendiri.


Terlalu panjang untuk ku huraikan, tetapi, dengarkanlah kata hatimu, jagalah dirimu, diri kita kalau kita inginkan perlindungan dari Allah. Bagaimana kita hendak mendapat perlindungan dari Allah kalau sahaja diri kita sendiri kita tidak pandai tahu bagaimana melindunginya. Serupalah seperti kita cuba menyembunyikan kucing yang kita bawa di jalanan dari pengetahuan ibu dan ayah kita, tapi kita lupa, kucing itu pandai mengiau lalu, terbongkar juga perkara yang ingin disorokkan.


Begitu juga pemeliharaan Allah, kalau Allah dah pun melindungi kita, tapi kita sendiri yang begitu mudah menampakkan diri kita, kelemahan kita, bagaimanakah agaknya Allah nak lindungi kita lagi? Kalau kita mahu Allah melindungi kita, dan kitalah yang harus memulakan dahulu.


Semoga pengisian yang tidak seberapa ini dapat menjadi renungan buat diri saya dan diri kalian yang membaca..


Dan sesungguhnya semuanya adalah dariNYA, untuk meningkatkan keimanan kita.


Wallahu'alam.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." ~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

3 comments:

  1. kak..nasihat yang betul-betul tertuding ke muka adik.. :) alhamdulillah..adik ada akak yang akan selalu menegur..sayang akak!<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. :)..nasihat yang juga untuk diri akak, dik..haaa..nanti, buku akak mai, beli tau..aiwah..sempat aja nak promote kat sini..hi3..

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”