Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 9 January 2012

Atiqah Ayuni, sebuah kisah persahabatan.

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


"Haaa, malam tadi ada cerita anti berdua" Kami saling berpandangan. "Cerita kami?"

"Atiqah Ayuni"

Menggaru kepala. Tak faham.

"Cerita tu tentang sorang je, tapi nama dia Atiqah Ayuni. Tiba-tiba teringat anti berdua, macam belangkas. Tak pernah berenggang"

Dan kami tergelak. Baru faham.

Sesungguhnya catatan ini ku tujukan khas buat seorang kawan, teman dan sahabat perjuangan, yang bersama-sama telah melaungkan takbir, menggegarkan bagunan itu, yang bersama-sama juga saling berkorban, untuk sebuah persahabatan demi perjuangan ini.

"Aku berhenti kerja, Yuni" kata-kata yang terpacul di mulutku suatu hari, hanya kerana memikirkan satu perkara.

"Aku berhenti sebab aku lebih memikirkan persahabatan kita. Aku tak nak perkara ini akan menjejaskan persahabatan kita dan seterusnya perjuangan kita. Perjuangan kita masih panjang lagi, Ayuni. Aku lebih rela berkorban dari aku teruskan kerja di sini, dan mangsanya engkau" Satu peristiwa, yang membuatkan aku tekad, hanya kerana memikirkan persahabatan kami, perjuangan kami.

Benar, bagiku, seorang sahabat itu akan diuji dengan pengorbanan, dan adakah kita mampu untuk berkorban. Dengan tarikh kemasukan sarjana falsafahku semakin dekat, dengan hasil tabungan semakin menyusut, aku membulat tekad, aku perlu berkorban dan aku tak nak sahabatku menjadi mangsa salah faham.

Dan sehingga hari ini, kami masih tetap, bersahabat, belangkas ke mana sahaja. Sehinggalah hari perkahwinanya.

Seorang sahabat juga, menjaga segala yang disuruh rahsiakan.

"Pasal kau suruh aku rahsiakan lah ni aku tak cakap-cakap tau. Kau jangan Yuni, tak pasal-pasal aku pulak terlibat." Satu rahsia yang disuruh rahsiakan, dan aku di persimpangan.

"Hahaha, nanti aku bagitahulah"

"Kau jangan Yuni, nanti dorang kenekan aku nanti"

"Hahaha, aku percaya kau tak kan cakap punya"

Mendengaus. "Kurang hasam punya kawan" Faham sangat dengan perangai kawan aku yang seorang ni.

Hatta prasangka manusia juga, tidak sesekali dibiarkan menjadi punca kesedihan seorang sahabat.

"Eh, Tiqah..bla..bla..bla.." Tiba-tiba ditanya pada aku tentang Ayuni, kesahihannya tentang satu cerita.

Keningku dan mencerun. "Eh, aku paling pantang orang cari aib kawan aku. Korang ni dah takda keje lain eah?"

Terdiam. Janganlah kita sibuk mencari salah, aib dan cerita tentang sahabat kita. Kenapa tak kita warnakan persahabatan kita itu dengan warna-warna keceriaan, yang diisi untuk dijadikan kenangan segar di dalam ingatan kita.

"Ah, tak kira, aku nak juga jadi pengapit kau. Tak kira"

"Boleh, tapi dengan syarat"

Buntang mataku, dan terkejut dengan syaratnya. "Wei, syarat ape ni. Ah, lantaklah, aku tetap nak juga jadi pengapit kau. Tak kiralah syaratnya apa"

Dan apabila syaratnya diutarakan, sekali lagi mata terbuntang. "Ah, confirm aku boleh punya"

Indah, indah apabila mengingati semula kenangan lama.

Dahulu, tangannya pernah memandikan aku, sekujur tubuh yang lumpuh di pembaringan, menemani dan menggantikan sebentar tugas ibuku di sisi yang kepenatan. Kehadirannya mengisi masaku yang ketika itu tidak mampu untuk bangun, hatta membangunkan badanku sendiri.

"Kau, Yuni, baik-baik nak mandikan aku ni. Kang, ada pulak tulang aku tersalah letak kang" saja berseloroh dengan dia. Terhibur.

"Yuni, aku nak air ribena. Beli banyak sikit tau. Dah seminggu tak makan ni, rasa nak muntah pulak. Haa, jangan lupa bla..bla..bla.." Memesan pesanan ringkas sebelum dia datang menziarahi aku yang terlantar.

"Wei, ko ni tak padan dengan sakit, lah"

"Hahaha, tak kira, aku tengah sakit ni..aku nak juga" Terhibur.

Hari kedua di wad pembedahan, kepala yang masih lagi berpusing-pusing.  Tiba-tiba di kelilingi sahabat-sahabat. Kepala masih lagi berpusing, sebentar mata dibuka, sebentar mata bertutup, lena sebentar. Bangun semula, dan kemudian bersuara.

"Ayuni mana?"

Semua memberi ruang dan muncul sesusuk tubuh yang ku lihat lemah, berjalan lemah ke arahku, dan memegang tanganku. Perlahan aku bersuara, "Sorry, aku tak sempat ambik kau kat masjid"

Terkedu. Dan suasana terdiam. Semua mata memerhati dan lama Ayuni membalas. "Takpa, kami pun tak jadi pergi "

Sekilas aku tersenyum, dan kemudian pengsan, tak sedar apa-apa.

"Atiqah beruntung, tiap-tiap hari Ayuni menangis sebab risaukan Tiqah. Susah nak jumpa kawan yang baik macam tu. Hari-hari kita dok baca message dia pasal risau tentang Tiqah. Kekadang tu sampai tak lena tidur dia"

Terkedu. Oh, sahabat.

"Weh, apesal aku tengok korang tak nangis pun, rilek je aku tengok" Saja berseloroh dengan salah seorang sahabatku.

"Weh, kiteorang nangis kau tau, paling teruk Ayuni lah. Masa nak masuk wad tu, masing-masing dah janji tak boleh nangis depan kau. Kalau kiteorang nangis depan kau, nanti semangat kau down, sebab tu aku buat lawak masa datang hari tu"

Oh, sahabat.

Masih teringat hari tu, di dalam hutan, di kawasan yang dipenuhi dengan pokok-pokok dan challet yang ditempah untuk program kami.

Kaku, sekali lagi, aku terdampar. Muka pucat, biru. Tak bersuara. Namun, aku masih lagi dapat menangkap wajah yang menangis itu.

"Takpe, aku penat je ni. Bagi aku rehat kejap je." Tapi, suara hanya lepas di kerongkong, tak lepas di mulut.

Berkelip-kelip aku memandangnya, supaya jangan menangis. "Bagi aku rehat je"

Keadaan kelam-kabut. "Tadi, ada ular patuk dia tapi dia tak pasti"

"Ya Allah, periksalah kaki dia tuh" Dan ramai yang mencari kesan patukan tuh.

"Kak Natrah, camne nih, kaki Kak Tiqah dah sejuk macam air batu"

"Macam mana ni, ada sesiapa boleh hantar ke hospital tak"

"Kak Tiqah, tahan Kak, tahan kak"

Kelam-kabut, aku menutup mata, letih. "Jangan bagi dia pengsan. Ayuni, borak dengan dia" Teriakan dari luar. Suasana benar-benar kelam-kabut.

Tapi, yang menghiburkan hati aku..

"Yuni, tanya kat ustaz, dia tahu ke jalan nak ke hospital?" Dalam sedar tak sedar, dalam suara ada tak ada, aku cuba juga kerana aku tahu, di situ, di dalam program itu, di tempat itu, hanya aku seorang sahaja yang tahu jalan.

"Ustaz, Atiqah tanya, ustaz tau jalan ke?"

"Haaa, ni yang ana nak bagitahu ni, ana tak tahu. Siapa yang tahu"

Allah, pesakit juga yang menunjukkan jalan.

Inilah sebahagian kecil kisah kami.

"Kau nak tahu tak kenapa aku beriya-iya nak jadi pengapit kau?"

Diam.

"Sebab, aku nak lihat kegembiraan sahabatku, setiap detiknya di depan mata aku sendiri, sebab tu aku beriya-iya nak jadi pengapit kau"

Tersenyum.

Persahabatan, bukanlah yang kerap pertemuannya, yang asyik perbualannya, tapi, setiap masa, bila keadaan diperlukan, dan kita akan ada di sisinya.

Persahabatan, bukanlah yang panjang boraknya, yang gah mendabik dada berkata, "Kaulah sahabatku" tapi, ianya tahu, saat dan ketika mana, kita perlu berkorban demi sebuah persahabatan.

Dewasa ini, kerap kali apabila berlaku suatu peristiwa besar, suatu peristiwa yang menghiris hati, pasti kesan calarnya berbekas sehingga selama-lamanya.

"Lupakanlah perkara lepas tu. Aku tak nak kisah lama mencalarkan semula hubungan yang dah sedia baik ini" Dan kami berjanji, kisah lama itu, ditutup, serapat-rapatnya dari fikiran kami.

Dan dialah, sahabatku, yang pertama sekali merisaukan aku, menyakitkan hati aku, yang menggembirakan aku, yang menghuru-harakan hidup aku, yang acap kali merapu mengacau ketenteraman aku, dan segala-galanya ada di dalam persahabatan kami.

Jika dikatakan kami tak pernah bercakaran, bohonglah kata-kata itu kerana kami juga pernah salah faham, tetapi persahabatan itu lebih bermakna di dalam hati kami dan menjadikan semua itu hanyalah angin lalu yang bisa sahaja mengganggu perjalanan kami. Hilangnya angin itu, dan perjalanan kami tetap seperti biasa, masih bergurau senda, berkongsi rasa dan kemudian bertelagah semula. Ah, indahnya persahabatan kami.

Persahabatan yang dikatakan indah hanya dengan bercerita kisah masing-masing, berkongsi dan tidak pula berlaku apa-apa rintangan, persahabatan itu apabila halangan datang, masing-masing tidak dapat menerimanya dengan rasional.

Berbahagialah walau apa jua yang disajikan di dalam persahabatan itu kerana dari situlah, barulah kita sedar, di mana sahabat kita di hati kita.

Persahabatn bukanlah hanya ada satu warna sahaja, tetapi pelbagai. Ada tangis, ada suka, ada duka, ada kecewa, ada marah dan ada segala-galanya. Itulah sahabat.

Dan terima kasih wahai sahabat, walau nun jauh di sana, semoga memori itu tetap segar di ingatan, dan akhirnya, walau tiada khabar, apabila berlalunya seorang sahabat dari sisiku, seolah-olah kita baru sahaja berbual panjang tanpa bersuara.

~Memori yang indah apabila memiliki seorang sahabat yang sudi menangis untuk aku.~

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”