Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Tuesday 24 January 2012

Marilah berpegangan tangan, beriringan ke arahNYA..

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Termenung dan berfikir. Mengelamun dan hati tertanya-tanya. Letih. Mendengus.

Dunia itu terlalu memenatkan untuk kita semua menyantakkan fikiran padanya. Dunia ini terlalu parah untuk kita menyibukkan diri dengan menggeleng kepala dan akhirnya kecewa.

Terlalu merugikan.

"Memang Allah sengaja buat semua tu. Memang Allah sengaja buat semua tu supaya manusia yang berfikir dia mengetahui bahawa dia berada di akhir zaman. Cuba bagitahu akak, kalau Allah tak buat semua tu, kita sedar atau tak yang kiamat dah nak hampir? Sedar tak?"

Letih sebenarnya dengan manusia yang tidak sudah mengungkapkan orang tu kenapa buat gini, orang sana, kenapa buat gitu dan akhirnya berjuraian air mata. Usaha apakah yang dilakukan oleh orang yang menuturkannya?

"Kenapalah diaorang ni buat macam tu? Tak takut api neraka ke?"

"Aih, nasib baiklah aku tak macam tu, Diaorang ni dah takde kerja ke?"

"Nama je budak sekolah agama, tapi, hancur. Aku yang tak sekolah agama pun lagi baik, kot"

Janganlah kita berkata-kata tentang manusia sekeliling kita sehingga kenyataan itu menampakkan kitalah yang baik sempurna yang akan dijanjikan ke syurga. Jangan wahai manusia yang beriman. Ketahuilah, apabila kata-kata itu muncul dari bibir kalian, sebenarnya kalian itulah yang lebih jahat dari orang yang kalian kata. Naudzhubillah.



Kita ini terlalu lemah, dan terlalu lalai, maka kembalilah kepada Allah swt, dan mohonlah pertolonganNYA kerana kita tak mampu melakukan apa-apa hatta kerdipan mata kita sekalipun jika tanpa bantuanNYA.

"Komen manusia itu tidaklah semestinya kita perlu terasa, 
Kutukan itu pula tidaklah perlu kita ambil dari sudut negatif, 
Dan teguran tidak perlu kita ambil perasaan dalam menilai"

Mata masih terpaku di hadapan cermin, membetulkan tudung dan mempinkan purdah. Tiba-tiba disapa oleh seorang makcik. Berbual-bual sebentar, dan tiba-tiba pandangan mata dialihkan, mata berair dan menitis di kain yang menutupi sebahagian wajahnya. Terkedu.

"Tadi, akak ada jumpa seorang makcik ni kat masjid KLCC. Panjang berbual dengan dia. Banyak berkisar tentang akhirat. Tiba-tiba makcik tu kata tentang pertemuan di akhirat. Dia kata, kat dunia, kita boleh usaha untuk berjumpa, tapi, bila di sana, Allah akan pisahkan. Makcik tu kata, jadikan dia sahabat dunia dan akhirat akak. Akak terkedu dengar. Termenangis kat situ. Tapi, macam biasalahkan, akak ni kan macho" Tergelak.

Menyambung kata-kata, "Bila makcik tu kata tentang perpisahan di sana, di fikiran akak, terbayang satu, satu muka sahabat akak termasuklah Kak Cik. Takda jawapan." Dan dia mengesat air matanya. Tak terluah.

"Terkadang, ramainya sahabat itu tidak menjamin mereka akan mengingatkan kita kepada Allah, 
Tapi, musuh yang satu itulah yang selalu menjadikan kita selalu mengadu kepada Allah dan menjadikan kita akrab pula denganNYA"

Hidup ini bukanlah patut kita sibukkan dengan mencari kesalahan manusia, bukanlah patut juga kita sibukkan dengan berprasangka yang bukan-bukan tentang saudara kita sendiri. Ketahuilah, kita semua bersaudara yang sedang berpegang tangan, mara ke hadapan, mencari keredhaanNYA.

Jika ada sahabat yang terpisah tangannya dari kita, bukan kita kata kepada dia, "Apalah kau ni, aku dah pegang, apasal kau lepaskan" tapi, pamerkanlah senyuman kepadanya, dan datang ke arah dia, dan meraih kembali tangannya dan katakanlah, "Pegang kuat-kuat ye wahai sahabat"



Manusia yang terlepaskan tangannya itu bukanlah atas kehendaknya tetapi dia terpengaruh dengan hasutan syaitan. Terfikir-fikir, "Ish, semalam aku dengar orang kata yang dia ni ada penyakit kulit. Habislah, aku tengah pegang tangan dia ni"

Atau, "Huh, kasar betul tangan dia ni, tak macam tangan aku, lembut. Ni, ada hati lah tu nak pegang kuat-kuat tangan aku"

Atau..atau apa sahaja prasangka manusia yang menyebabkan tangan yang kedap berpegang itu terlerai akhirnya. Ketahulah wahai insan, prasangka itu dari syaitan yang dilaknat, dan janganlah kalian mengikutinya kerana sungguh kerugian bagi yang terpengaruh.


Wahai insan yang beriman, janganlah kalian membiarkan tangan itu terlepas, pedulikanlah segala prasangka manusia, bawalah seberapa ramai saudara seislam kita kembali kepadaNYA. Janganlah kalian melepaskannya, walau bagaimana pun. Inilah usaha yang akan dilihat oleh Allah. Inilah yang ingin DIA tengok.

"Akak, bila saya tengok orang-orang yang macam penampilan agama ni nampak macam baik je, tiba-tiba diaoranglah yang lebih teruk dari saya, terus terbantut niat saya nak bertaubat"

Tersenyum.

"Senang macam nilah, adik ke diaorang yang nak berjawab dengan Allah nanti? Takkan masa depan Allah nanti, bila Allah tanya tentang silap kita, kita nak jawab, diaorang pun buat, kenapa saya tak leh? Mereka buat silap, kita tak perlu ikut, dan kita juga tak perlu nak judge, just keep on with your detemind. Don't give up" Tersenyum.

Firman Allah, surah al-A'raf ayat 172-173

Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)atau agar kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya orang-orang tua kami telah mempersekutukan Tuhan sejak dahulu, sedang kami ini adalah anak-anak keturunan yang (datang) sesudah mereka. Maka apakah Engkau akan membinasakan kami karena perbuatan orang-orang yang sesat dahulu",

Ketahuilah wahai saudara-saudariku, kita telah bersaksi di hadapannya dahulu, dan tiada peluang untuk kita meletakkan salah kita pada orang lain. Sesungguhnya semuanya telah tercatat di dalam al-Quran. Kembalilah kepada kalamNYA dan tadabburlah al-Quran kerana semuanya sudah terjawab di dalamnya, cuma terpulang pada kita, sama ada ingin ambil atau meninggalkannya.

Wallahu'alam

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”