Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Sunday 29 January 2012

Jadilah Diri Sendiri...

 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Mata tertacap di hadapan televisyen, mendengar dan mengamati setiap kata-kata pengacara mengenai pencapaian seorang penyanyi Malaysia, Yuna.

"Selepas sahaja persembahan ini, difahamkan, yang Yuna akan berangkat ke Amerika Syarikat. Bagi dia, semua ini sudah biasa"

Dan kami pula berbincang tentang pencapaiannya, "Dia ni student undang-undang, subjek susah, kot. Sebab roomate akak yang study subjek ni pun, sampai tak tidur malam sebab nak hafal akta. Cuma Yuna ni tak jadi peguam sebab lepas konvo hari tu dia tak chambering. Dia terus terbang ke Amerika Syarikat"

"Yelah, sebab dia minat muzik"

Tersenyum.

Dan aku pula terimbas kisahku dahulu di suatu pagi.

"Kalau Master ini Master Biokimia, sorry to say, memang aku tak minat nak teruskan. Cukup-cukuplah berjuta dak master Biokimia kat luar tuh, apa pulak kerja aku nak tambahkan bilangan tu lagi"

"Habis tu, kau sanggup tunggu sampai geran untuk kajian ni keluar semata-mata kau nak teruskan kajian kau tuh"

"Sanggup. Memang aku sanggup."

Terkedu.

"Kau ni, benda yang kau buat ni, bila kau habis, takda kerja kat luar. Benda ni benda baru. Kalau kau buat master biokimia, sekurang-kurangnya kau boleh masuk mana-mana kolej untuk mengajar"

"Kau ingat aku belajar ni sebab nak cari kerja? Itu bukan tujuan aku belajar. Kalau sebab kerja, baik aku cari kerja sekarang, kumpul duit banyak-banyak, dah. Selesai. Tak payah fikir banyak"

"Habis tu?"

Dan ku biarkan soalan itu berlalu, hilang bersama-sama dengan angin lalu. Diam.

"Saya yakin, kalau awak berjaya selesaikan pengajian awak ni, awak adalah pencetus ilmu baru dalam dunia Islam"

Seorang rakan sepenyelia, berbincang dengannya dan akhirnya aku terkedu.

Ramai manusia berkata ingin buat tuh, buat ini. Ramai yang kata nak belajar tu, nak belajar ini. Ramai juga yang ikut tu, ikut ni, tapi, mereka sendiri tak memahami apa sebenarnya yang mereka inginkan.

Manusia itu seringkali melakukan sesuatu yang ikut-ikutan tanpa perlu dia memikirkan apa manfaat yang dia lakukan untuk masyarakat, dan Islam, agama yang telah memuliakan dirinya, yang telah mengangkat darjatnya sendiri. Inilah manusia, tidak memahami diri sendiri.

Sabda Rasulullah s.a.w

“Janganlah seorang pun daripada kamu menjadi orang yang tidak berpendirian, beliau mengatakan: “Aku bersama orang ramai, jika mereka berbuat baik aku akan berbuat baik, sekiranya mereka berbuat jahat, aku akan berbuat jahat (pula),” tetapi kamu mestilah menetapkan diri kamu, apabila orang berbuat baik, kamu mestilah berbuat baik, sekiranya mereka berbuat jahat, kamu mestilah menjauhkan diri daripada kejahatan mereka”

(Hadis riwayat Tirmizi)

Ramai manusia hanya tahu mengikut tanpa dia sendiri tahu apa sebenarnya tugasan yang telah diberikan olehNYA kepada diri dia. Apa yang dia tahu adalah kepuasan memiliki sekelepuk harta dunia. Dan aku, aku adalah seorang manusia yang jelas apa matlamat yang ingin aku lakukan seterusnya.

"Kau nak jadi apa sebenarnya?"

"Akak nak jadi penulis"

"Habis tu, master kau tuh?"

"Akak belajar bukan untuk cari kerja"

"Kalau macam tu, jangan buang masa. Orang yang buat master ni sebab nak jadi pensyarah, nak cari kerja yang gaji tinggi"

Dan begitulah manusia sekarang, penilaian masing-masing terhadap ilmu menjadikan ilmu itu bukan untuk dia menjaga dirinya tetapi dia mempergunakan ilmu untuk dirinya diangkat di dunia.Inilah manusia, mereka terlupakan satu kisah yang berlaku di zaman Nabi di mana ada seorang lelaki yang begitu dermawan sehinggakan para sahabat menganggap tiada yang lebih dermawan dari dirinya. Tapi, Rasulullah s.a.w berkata bahawa dia akan masuk ke neraka, kerana, atas segala yang dia laburkan itu, dia mengharapkan pujian dari manusia.

Sudah lupakah kita?

Sendirian, mengamati ragam manusia, terhibur. Sendirian, dan aku mengamati kisahku pula. Bersendirian, duduk di bangku, dan di tangan memegang tin minuman, Coffe Latte. Bermain-main dengan tin, memusing-musingkannya. Dan diteguk, satu..dua..Puas.

"Kalau awak habis buat master ni, awak nak buat apa sebab bidang ni masih baru lagi. Tak banyak institut yang ada bidang ni" Satu hari, ditanya oleh penyeliaku.

"Saya nak memperjuangkan supaya setiap universiti mempunyai satu subjek ini kerana subjek ni bukan sepatutnya harus tetapi wajib ada bagi setiap universiti yang menjalankan aktiviti penyelidikan"

Tergamam. "Bagus. Saya ingatkan awak takda rancangan sebab tu saya tanya awak hari ini"

Tersenyum.

Sehingga ke titis akhir, aku berjuang hanya semata-mata subjek ini di pandanganku bukanlah ditahap HARUS, tetapi WAJIB diketahui oleh semua masyarakat, sekurang-kurangnya asas itu perlu ada.

"Tiqah, kau kene teruskan, kau ni, bukan syaitan pangkat prebet yang kacau kau, tapi pangkat Jeneral."

Tergelak. "Pangkat Jeneral ea. Insya Allah, doakanlah aku"

Sehingga ke akhirnya, sehingga ke akhirnya aku masih akan cuba, dan terus mencuba.

"Ana rasa kecewa sikit sebab ukhti berhenti"

"Aku terkilan sikitlah kau berhenti sebab ilmu kau tu diperlukan oleh Islam"

Terdiam. Dan ingatan aku kembali ke satu kenyataan, dan ku ceritakan di dalam manuskripku, Manuskrip Memoir Secangkir Kopi.

"Kalau pun bukan sekarang, aku tetap akan usahakan untuk masa akan datang. Kau doakan aku"

Bersendirian, dan berjalan ke arah cafe itu. Secangkir kopi dipesan. Dihirup dan tangan membelek senaskah buku. Bersendirian mengamati dan melihat kembali kisahku sendiri.

"Satu hari nanti, akak tulislah kisah akak. Bukan semua orang menghargai apa yang telah diberikan olehNYA. Saya teringin nak tahu kisah akak, macam mana akak boleh berubah"

Tersenyum. Satu hari nanti.

"Kau ni memang pelik" Aku hanya terdiam dan di dalam hati, aku tersenyum.

"Kalau aku takda kerja, aku rasa nak bersendirian, aku akan ke KL Central"

"Kenapa KL Central?"

"Sebab kat situ ada ramai manusia. Seperti putaran masa yang laju meninggalkan aku, duduk sendirian dan dikeliling manusia yang berpusu-pusu, berkejar-kejar memenuhi tuntutan mereka..." Memandang sambil tersenyum.."Dan ditemani dengan secangkir kopi"

"Tak semua kau rancang akan berlaku
Mungkin nasib tak menyebelahi aku"

Sedikit dari keseluruhan lirik lagu Yuna. Penakut. Dan aku mengiyakan. Bukan semua tetapi kita cuba untuk terima ketetapan ini. Bukan semua yang ada di tapak jalan rancangan kita berada di dalam perancanganNYA tetapi, kita akan cuba untuk redha. Bukan semua dan kita akan bersama-sama membuang semua rasa ketidakpuas hatian itu jauh..jauh dari hati dan fikiran kita.

Berjalanlah, dan jadilah diri sendiri. Jangan mengikut apa yang manusia kata baik di mata mereka, tapi, ikutlah apa yang baik di pandanganNYA. Kita perlu isikan kehidupan kita dengan ilmu dan fahamkannya serta telitilah ilmu itu di dalam kehidupan kita.

Ada orang kata, pakai purdah itu baik, ada orang kata, pakai tudung begini-begini bagus. Ada orang pula kata, belajar dengan ustaz ni seronok. Ada orang pula kata, pembelajaran bersama ustaz itu best. Dan seribu satu macam lagi kata orang yang membuatkan kita termangu-mangu untuk teruskan atau tidak.

Berdirilah di kaki sendiri, dan fikirkan apakah yang mampu untuk dilakukan. Bukan semua yang kita rancang itu berada di dalam perancanganNYA. Maka, sentiasalah berpaut padaNYA kerana DIA lah yang menentukan sama ada rancangan kita itu berjaya atau tidak.

Janganlah menjadi seorang yang hanya suka mengikut apa yang manusia lakukan tanpa kita sendiri tidak memahaminya. Dan di akhir hasilnya, kita terduduk dan kemudian menangis tersedu-sedu. Kita ini adalah seorang hambaNYA yang lemah, maka, berjalanlah mengikut aliran takdir, dan kembalilah kita kepadaNYA.

Dan hati itu akan tenang kerana kita tahu, DIA HENDAKKAN YANG TERBAIK UNTUK KITA.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”