Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Friday 13 April 2012

Ubat bagi al-Wahn...


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


"Apakah setiap kali engkau inginkan sesuatu, engkau akan berhutang?" Amirul Mukminin, Khalifah Umar al-Khattab kehairanan melihat seorang lelaki yang setiap kali inginkan sesuatu, dia akan berhutang untuk membelinya.


"Ya"


Mendengar sahaja jawapan lelaki itu, terus sahaja Amirul Mukminin memukulnya..


Allahu Akbar.


Segala puji dan puja hanyalah untuk Tuhan sekalin alam, Allah swt. Selawat dan salam buat junjungan nabi, Muhammad s.a.w.


Pada lembaran lepas, saya telah ditanya tentang ubat bagi penyakit al-Wahn.

Astagfirullahalazim..ya Allah selama ini memang sy akui sy ada pnykit itu..slalu sy mhon agar dhlgkan pykit itu..klau saudari ada caranya, mhon brkgsi dgn sy..terima kasih..

Berkerut dahi, menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Dan berkira-kira untuk menulis. Bukan saya tak nak berkongsi, tapi takut penawarnya saya sudah tahu, saja dan sengaja saya buat-buat tak nampak. Astagfirullahaladzhim.


Lalu, kata-kata as-syahid Hassan al-Banna luncur muncul di pelupuk fikiran saya.

Sesungguhnya aku sedang menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dalam kalangan kamu. Bukan juga yang paling soleh dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah. Maka akan jadi sikitlah orang yang memberi peringatan."

Tersenyum. Dan bukanlah saya menulis ini bermaksud saya sempurna dalam melakukan apa yang menjadi pesanan saya di lembaran ini. Dan sesungguhnya saya berlindung dengan Allah dari ilmu yang tidak bermanfaat.


Sengaja saya nukilkan kisah amirul mukminin, Umar al-Khattab mengenai seorang lelaki yang acap kali berhutang apabila menginginkan sesuatu. Bukan untuk memberitahu jangan berhutang kerana di akhir zaman ini, perkara itu sangatlah mustahil untuk dilakukan, tetapi, apa yang ingin saya sampaikan adalah mengekang nafsu dengan mujahadah.


"Kak, adik selalu rasa ada penyakit mazmumah dalam hati saya. Sampai menangis adik nak hadapi. Sampai berkali-kali adik doa supaya Allah tukarkan hati"


Tersedak, kemudian ketawa saya meledak.


"Ha3..amendelah pulak pergi doa minta tukar hati ni adik oiiii. Ni mesti terpengaruh dengan ayat Ustaz Pahrol ni. Bukan itu yang dimaksudkan dalam syair ustaz tuh. Inilah orang zaman sekarang. Sebijik dengan orang yang selalu salah faham dengan syair Imam Syafie sehingga mendatangkan fitnah kepada Imam besar tu. Bukan zaman ni je, zaman imam tu lagi dah ramai orang yang takda ilmu, tersalah maksud, lepas tuh membuta tuli buat fitnah pada Imam Syafie. Bila sedar takda ilmu, jangan nak buat kenyataan yang tak berasas."


Menggeleng kepala sambil tergelak tengok adik di hadapan saya.


Adik di hadapan saya tersengih-sengih melihat saya menggelakkan dia. Malu. "Habis tu, kak, apa maksudnya kak?" sambil menggaru kepala.


Tersenyum "Mujahadah"


Mata bersinar-sinar. "Mujahadah ye kak." dan bibirnya pula mengukir senyuman.


Dalam hidup kita, kita hanya memerlukan kekuatan untuk bermujahadah. Tiada tip-tip lain yang boleh membuatkan kita dapat terlepas dari penyakit al-Wahn. Mujahadahlah kita untuk mengejar akhirat, mujahadahlah kita untuk menentang segala kecintaan dunia. Jangan jadikan dunia ini sebagai tempat selesa kerana kita tak mungkin dapat keselesaan itu di sini.


Bila telah diubahsuai begini begitu, tak sampai beberapa lama, kita dah mengubahnya semula. Atau pun membeli sesuatu lagi. Alasannya, masih tak cukup perhiasannya. Masih kurang perabotnya. Masih kosong susun aturnya. Dan sebagainya. Inilah buktinya di dunia tiada yang sempurna.


Janganlah kita menjadikan hidup kita di dunia ini seindah seperti syurga andaian kita. Menyangkakan syurga dunia seperti syurga firdausi yang telah disediakan olehNYA buat hamba-hambaNYA yang beriman. Tidak. Tidak sama sekali sama dengan susun atur kita di dunia ini walau seindah mana pun, jauh berjuta kali indahnya di syurga. Maka, apa perlu kita bermewah-mewah di dunia jika di sini hanyalah tempat persinggahan kita?


Manusia tidak mengimani di syurga sana nanti, nikmatnya jauh lebih hebat dari di dunia. Apa yang perlu kita lakukan untuk memperoleh syurgaNYA adalah dengan mentaati suruhanNYA dan meninggalkan segala laranganNYA. Apa yang perlu kita lakukan adalah menjadi hambaNYA yang baik dan sentiasa mencari keredhaanNYA. Serta mengimani bahawa di syurga itu nanti jauh lebih besar nikmat yang akan diperolehi.


"Kak, Allah cuma bagi satu nikmat je kat dunia ini, tapi itu pun manusia dah iri hati, dah mendengki. 99 lagi Allah letakkan di syurga sana, kalau Allah letak 2, 3, 4 nikmat kat dunia ini, tak tahulah macam mana manusia ni" Ayah saya berkongsi ilmu dengan saya di suatu pagi.


Fikirkanlah keperluan yang perlu untuk kita di dunia, bukan keinginan yang diutamakan.


"Contoh, kak"


"Sebagai contoh, kita ada duit dan kita mampu di saat itu untuk beli kereta BMW. Jadi, kita patut beli atau tidak? Di sinilah terletaknya penilaian kita antara keperluan dengan keinginan. Keperluan kita untuk berkereta adalah untuk memudahkan kita ke sana, ke sini. Jadi, jangan lari dari niat tersebut. Pilihlah yang memenuhi keperluan, bukan keinginan untuk kelihatan hebat di jalan raya. Duit lebihnya, boleh disedekah sebagai harta kita di sana. Harta sendiri adalah harta yang disedekahkan. Itu pesan Nabi."


Tapi, manusia kini melebihkan keinginan dari keperluan. Lalu di masa datang, fikiran menjadi kusut untuk membayar itu, ini. Inilah dunia akhir zaman. Sesungguhnya, segala kelebihan itu adalah bonus dariNYA dan segala kekurangan itu adalah ujian, yang mana kedua-dua perkara ini adalah satu rahmat dariNYA untuk mengangkat darjat kita di sisiNYA.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Sungguh menakjubkan keadaan seorang Mukmin kerana sesungguhnya semua urusannya memberi natijah baik baginya dan demikian ini tidak didapati kecuali pada diri seorang Mukmin iaitu apabila mendapat nikmat dia bersyukur, maka memberi natijah yang baik baginya dan apabila tertimpa musibah dia bersabar dan natijahnya juga baik baginya.”
(Hadis riwayat Imam Muslim)

Mujahadah itulah satu-satunya perkara yang perlu kita ada untuk mengubati penyakit al-Wahn. Mujahadah untuk menjadi hambaNYA yang baik. Mujahadah supaya dapat melazimkan diri dengan bacaan al-Quran. Muahadah agar bibir otu basah dengan zikrullah. Mujahadah agar dapat menjaga pandangan dan hati serta fikiran. Mujahadah agar diri sentiasa dipujuk mengatakan bahawa kebahagiaan adalah di sana, bukan di dunia. Lalu, redhalah hati menerima segala pahit dan resah di dunia ini.


Lihatlah segala tindak tanduk kita. Menjadi seorang hambaNYA yang baik bukanlah hanya dengan melakukan solat 5 waktu sahaja. Bukan juga hanya berpuasa di bulan Ramadhan sahaja. Bukan juga hanya menunaikan zakat fitrah sahaja, dan bukan juga mengerjakan haji sahaja, tetapi lebih dari itu. etiap masa adalah hari untuk kita memperbaiki diri. Setiap saat, adalah waktu untuk kita bermuhasabah ibadat yang lepas. Setiap waktu dan ketika itulah yang patut ada di dalam fikiran kita untuk merenungkan segala amalan kita sebagai perbekalan di sana.


Carilah ilmu, dan dalam kita memperlajari ilmu itu, bandingkan segala amalan-amalan kita adakah telah mengikuti piawai yang diebutkan. Jadikan para sahabat Nabi Sebagai ikutan agar kita dapat berusaha untuk bermujahadah. Untuk menjadi sebaik mereka, barangkali susah untuk kita, tetapi berusahalah untuk mengikuti setiap langkan dan cara mereka bermujahadah. Belajar dan memperbaiki. Belajar dengan mencari ilmu, dan memperbaiki dengan etiap masa bertaubat. Itulah kita, hambaNYA yang lemah.


Untuk saya menulis segala tip bagi menangani penyakit tersebut, barangkali boleh menjadi satu catatan panjang yang barangkali tajuknya boleh sahaja menjadi I, II, III, IV dan seterusnya. Tapi cukuplah konklusinya, MUJAHADAH. Jika melakukan kesilapan, maka bersegeralah untuk bertaubat dan beristigfar.


Mata melihat ke arah adik di hadapan saya, dan saya menambah dan membuat satu konklusia atas doanya di atas.


 
"Lain kali, jangan nak doa minta tukar hati. Kalau Allah makbulkan, berlaku satu kemalangan ke, sakit ke yang rawatannya adalah dengan menukar hati yang baru, haaaa...baru adik tahu dan ingat doa adik tu semula. Dan kajian sains, ada satu jurnal menulis bahawa setiap pemindahan organ itu akan memperngaruhi sikap atau apa sahaja, mengikut penderma asal. Kalau dapat organ orang alim, takpe lagi, dik. Kalau dapat yang kaki pukul, kaki buat maksiat semua tuh, camne? Haaaa..baru adik tahu maksud doa adik tuh. Jangan pandai-pandai nak terjemahkan satu-satu syair tuh dengan penilaian sendiri. Tanya orang yang lebih arif. Nanti jadi macam kes syair Imam Syafie pulak. He3.."
 

Dan kami sama-sama tergelak


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

3 comments:

  1. hee..
    mujahadah:)
    masih lagi terpaku pada perkataan itu.
    M.U.J.A.H.A.D.A.H

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah..terima kasih..mujahadah itu perit kerana syurga itu manis dan indah..semoga diberi kekuatan oleh Allah untuk muhasabah diri, dan istiqamah dalam melakukan perkara kebaikan

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya diri kitalah yg menentukan di mana kita berada nanti. Ramai yang tak sedar ttg urusan mereka untuk dikaitkan dengan mujahadah. Buatlah apa pun yang kita suka di dunia ini tapi jangan kita lupa yang setiap perkara itu akan dipertanggungjawabkan..maka, buatlah dengan sekadarnya dan mujahadahlah agar tidak terlalu menurut nafsu..:)..

    Jangan mengharapkan tips dan cara, sebab tip dan cara itu sesuai mengikut kemampuan masing2. Jangan meniru kalau kita tak faham, takut nnt di tengah jalan kita akan berputus asa..Mujahadah dan istiqomah serta wasatiah..Islam ini bukan agama yang membebankan umatnya..cuma semuanya terpulang pada kita sendiri..:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”