Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 16 April 2012

Penampilan dan penilaian manusia..


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Telinga disuakan dengan earphone, dan tangan sudah pun menekan icon lagu, Adele-Set Fire To The Rain. Fikiran mengingati pengalaman lepas, dan tersenyum.


"Oh, dengar juga lagu omputeh?" Tiba-tiba aku terkedu melihat adik di hadapanku yang ku sangkakan hanya menyukai lagu berentak nasyid sahaja.


"Dengarlah kak. Ada je kat radio"


"Dengar tapi bukan semua senang nak hafal. Akak tengok adik macam hafal je" Kali ini dia pulak yang terkedu.


"Nak tahu tak, kenapa akak terkejut. Yelah, akak ingatkan adik dengar lagu-lagu nasyid je, tadi kat kereta akak tengah dengar Hitz FM. Lupa pulak nak tukar"


Tercengang dan kemudian kami sama-sama tergelak.


"Alar, rilek lah, Imam Maliki pun dengar lagu juga, apa. Sampai berniat nak jadi penyanyi bila dah besar. Tapi niat tuh dah diubah dengan kehadiran seorang ibu yang benar-benar ingin mendidik anaknya menjadi seorang khalifah di muka bumi ini. Cumanya manusia ini tak faham, benda yang hiburan mana boleh disamakan dengan benda ibadat." Aku bersuara.





Kita lupa untuk me'moderate'kan penggunaan hiburan di dalam hidup kita, dan kerana itulah manusia menganggap hiburan itu lalai dan mendatangkan satu kedosaan yang besar. Kita juga lupa, manusia ini diciptakan tidak sempurna, maka memerlukan manusia sekeliling untuk menegur atas setiap kesilapan kita di dalam kehidupan. Hidup ini untuk tegur menegur, nasihat menasihati.


"Saya nak jadi macam akak."


"He3, tak payahlah jadi macam akak. Takut nanti tak mampu. Jadi hambaNYA yang baik, dah, cukup dah. Tak yahlah bercita-cita nak jadi macam akak"


"Baik, kak. Saya akan cuba untuk jadi hambaNYA yang baik"


Setiap manusia perlu menjadikan Rasulullah s.a.w sahaja sebagai idola, sebagai ikutan, bukan manusia di sekelilingnya. Segala penampilan dan segala perkara yang baik itu hanya untuk dicontohi dan sesungguhnya apa yang baik itu telah lama diajar oleh baginda Rasulullah s.a.w. Maka manusia di sekeliling hanya sebagai contoh.


Anggapan manusia atas penampilan seseorang seringkali menjadikan sangka baik itu sebagai ujian kepada seorang hamba. Takut dia menjadi baik kerana ingin menjaga sangka baik itu dan mereka lupa untuk menjadi seorang hamba yang baik kerana Allah. Menjadi hamba yang baik bukanlah hanya dengan semata-mata menjaga ibadat sahaja tetapi memahami segala kerjaNYA ke atas dirinya.


Malah, ibadat yang sekarang juga sudah menjadi dagangan manusia, dipertontonkan dan diputar alamkan oleh manusia yang belum benar memahami tetapi tak nak bertanya.


"Kenapa adik nak pakai purdah?"


"Macam ni kak, saya nak pakai purdah sebab saya ni alah dengan debu-debu, kadang-kadang ada orang merokok, saya tutup hidung saya, takut orang tu terasa."


Aku tergelak, tepuk tangan. "Bagus. Inilah satu-satunya niat nak pakai purdah yang paling bagus yang akak pernah dengar. Bagus. Bagus. Tak serupa macam sesetengah budak yang nak pakai purdah, mempermain-mainkan perkataan 'kerana Allah' dengan ada yang membuat gambar iklan berlatar belakangkan gambar dirinya yang berpurdah dan menulis di atas gambar itu 'sahaja aku berniqob kerana Allah'. Bagus. Niat inilah yang paling bagus akak dengar"


Dan adik di hadapanku tersipu-sipu malu.


Benar, manusia tersalah anggapan menganggap manusia terbaik adalah yang memakai purdah, berserban, berjubah tanpa mereka sedari, kita semua tidak pernah sempurna. Penampilan mereka adalah untuk menjaga diri mereka, bukan sebagai paparan umum, memberitahu bahawa, "aku ini bagus. Kalau nak bukti, tengoklah penampilanku".


Bukan itu tanda aras yang patut kita lihat terlebih dahulu. Kerana dewasa ini manusia seringkali menggunakan perkataan, "Tengok, orang yang pakai purdah pun buat benda camtu. Camni ke islam ajar" Islam juga yang kene. Silap sikit je, Islam yang kene.


Dewasa ini, tiada istimewanya siapa yang pakai purdah, siapa yang pakai jubah, siapa yang pakai serban, di zaman ini. Tiada istimewanya jika apa yang manusia jahiliah buat, mereka pun buat. Jika ingin disenaraikan apa yang manusia jahiliyyah buat untuk disamakan, cukuplah banyak. Cuma satu sahaja yang menjadikan aku tertarik pada satu coretan pelukis dakhwah.


Lihatlah apa yang manusia jahiliyyah buat dan kita pun buat. Ubahlah dan jadikan kita ini berbeza dari mereka.


Aku teringat akan seseorang yang juga berpurdah, berpenampilan bagus tetapi merata dengan status di wall FB nya yang jika dilihat banyak mempertikaikan hadith Nabi. Kata-kata luahan hati yang sebenarnya dia tak sedar dalangnya adalah syaitan yang memutar belitkan akal dan fikiranya. Memang dia tak sedar, sebab dia takda ilmu, tetapi itu tidak cukup membenarkan tindakan dia dan dia tetap tidak terlepas dari dosa tak nak belajar.


Dan lebih menyedihkan, bila kawan-kawan di dalam list friendnya yang juga tiada ilmu meng'LIKE' kata-kata itu menjadikan saham itu ditanggung oleh pemula sekali ayat itu muncul, iaitu wanita berpurdah itu. Alasannya mereka mengikut dan meng'LIKE' ayat itu adalah kerana wanita itu berpurdah dan dinilai sebagai seorang yang punya banyak ilmu agama.


Maka, berhati-hatilah dan carilah ilmu terlebih dahulu. Orang yang berilmu selalunya tidak samberono menulis kerana takut setiap tulisannya akan menjadi saham yang tidak tahu sama ada saham itu ke neraka atau syurga.


"Akak selalu larang mana yang muda-muda supaya tidak menjawab soalan orang bila ditanya tentang hukum. Selalunya akak suruh orang yang bertanya tu bertanya pada yang arif. Akak sendiri pun di awal usia muda akak, akak hanya banyak berada di dalam 'perbincangan', 'pembacaan' tetapi bukan di dalam 'menyebarkan'. Banyak-banyak mencari ilmu. Ilmu Allah ini terlalu luas."


Manusia selalu menyangkakan dia sudah tahu dengan hanya membaca satu dua artikel di internet. Manusia sememangnya tidak sedar mereka kerap mengikut telunjuk syaitan yang telah mempergunakan nafsu di dalam dirinya. Inilah manusia. Tidak mengetahui yang mana hasutan syaitan, dan yang mana suruhan nafsu.


Kita semua manusia biasa, yang mana tidak terlepas daripada turun dan naiknya iman. Tetapi, kita akan menjadi manusia yang sentiasa memperbaiki diri jika kita bermujahadah melawan 'jiwa kacau' yang ada di dalam diri kita dan menerima setiap pelajaran di sekeliling, tidak kiralah ianya sakit atau tidak untuk kita ambil. Tiada siapa pun yang terbaik di dalam dunia ini, hanya sahaja penilaian manusia menganggap sesuatu penampilan itu adalah satu tingkatan kesolehan seseorang.


Penampilan yang soleh itu adalah untuk menjaga dirinya, bukan sebagai tanda aras penilaian. Lihatkan sejarah, orang-orang yang soleh, orang-orang yang baik itu dikenali disebabkan ilmu mereka, mujahadah mereka, bukan disebabkan penampilan mereka. Maka, marilah kita menilai diri bukan menilai manusia. Marilah kita mencari ilmu untuk memperbaiki diri kerana Allah sudah menjanjikan darjat seorang yang berilmu itu di sisinya akan meningkat dengan mempelajari ilmu.


Selalunya, orang yang baik, orang yang soleh, orang yang benar-benar dekat dengan Allah, dia tak cerita hatinya telah lunak kepada Allah, kerana dia tahu, itu rahsia dia dengan Allah. Bukankah Fudhail bin Iyadh telah berkata, jika ada orang yang bertanya tentang cinta kamu kepada Allah, diamlah. Kerana jika kamu kata tidak, maka jatuhlah kafir, dan jika kamu kata ya, maka itu bukan adab seorang pencinta.


Semoga kita dapat mujahadah memperbaiki diri setiap hari dan setiap waktu, semata-mata untuk mencari keredhaanNYA.



Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
 ~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

5 comments:

  1. Salam ukhwah kembali..:)..syukran ukhti..ilmu Allah..semua ni ilmu Allah..:)

    ReplyDelete
  2. Saya suka baca penulisan ukhti..semoga dapat jadi sesuatu yang bermanfaat pada diri ukhti, diri saya dan pembaca lain..amin..

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, semuanya adalah ilmu Allah..ilmu Allah yg saya kongsikan, dan hanya DIA lah yg sebenar2 kepunyaan hasil karya ini..bukan saya..saya cume tolong tulis je..:)..

    ReplyDelete
  4. Alhamdullilah..SALAM SINGGAH ..dari blog transisi kembara 850510.blogspot.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”