Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 9 April 2012

Asing...


 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Baginda saw bersabda :
بداء الإسلام غريبا فسيعود غريبا كما بداء فطوبى للغرباء

Maksudnya: Islam mula tersebar dalam keadaan dagang ( asing) , dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing. ( H.R. Muslim)


"Berbahagialah seseorang yang menjadi asing" Atirah mengakhiri pengisian usrah di pagi itu dengan kata-kata mengenai hadith Nabi tentang asing.


"Tapi, Kak Long, macam mana yang dikatakan asing? Ain tak nampak pun di akhir zaman ini asing, tapi ramai yang kata Islam akan kembali menjadi asing apabila di akhir zaman. Apa maksud asing dari makna hadith itu, Kak Long?" Tiba-tiba salah seorang ahli usrah yang betah bertanya itu menyuarakan persoalannya.


Atirah tersenyum.


"Asing di akhir zaman ini bukanlah yang dimakudkan dengan seseorang yang kelihatan berbeza di satu kelompok dari sudut penampilan sahaja, tetapi semuanya berbeza. Malah, wanita yang memakai purdah di akhir zaman ini pun belum tentu lagi dikatakan 'asing' seperti mana yang disebutkan di dalam hadith tersebut. Malah, manusia yang menghafal al-Quran di akhir zaman ini pun belum tentu disebutkan asing di akhir zaman ini."


"Habis tuh, Kak Long, apa yang dimaksudkan dengan asing?"


Atirah hanya tersenyum sekali lagi, dan diam, lama berfikir dan menyusun ayat untuk menerangkannya.


Segala puji dan puja hanyalah kepada Allah, Tuhan sekalian alam. Dan sesungguhnya dan selayaknya Allah swt lah puji dan pujian itu diberikan. Selawat dan salam ke atas junjungan nabi, Muhammad Rasulullah s.a.w.


Satu ketika, saya mendengar cerita dari seorang abang saya. "Hari tu, ada seorang penderma kepada sekolah tahfiz tuh betul-betul buatkan kami terkedu. Dia ada rumah dengan tanah, dia gadaikan rumah dan tanahnya kemudian dia serahkan semuanya kepada pemilik sekolah Tahfiz tuh"


Dan perlahan-lahan, di hati saya berkata, "Itulah asing yang disebutkan oleh Nabi"


Ramai manusia boleh menderma. Ramai manusia yang kaya raya boleh mengeluarkan beribu-ribu malah barangkali ada juga yang berjuta-juta untuk bersedekah tetapi yang boleh membuat perkara 'asing' itu tidak ramai. Maka berbahagialah manusia yang boleh melakukan perkara 'asing' sekali pun di dalam amal ibadat mereka.


Saya masih teringat satu kisah tentang Saidina Abu Bakar ketika mana panggilan jihad berkumandang dan seruan untuk infak di jalan Allah telah diperdengarkan. Umar menginfakkan separuh hartanya. Uthman juga menginfakkan hartanya. Abdul Rahman bin Auf juga dan sekalian sahabat nabi.


Satu ketika, Saidina Abu Bakar datang menuju ke Rasulullah s.a.w. "Ya Rasulullah, aku menginfakkan seluruh hartaku untuk perjuangan Islam"


"Wahai Abu Bakar, apa yang kau tinggalkan untuk ahli keluargamu?"


"Aku tinggalkan Allah dan Rasul untuk mereka"


Dan Rasulullah s.a.w tersenyum. Maha Suci Allah, inilah asing di awal kedatangan Islam, dan akan kembali asing di akhir zaman apabila seorang hambaNYA melakukan sesuatu kerana melihat akhirat.


Tidak ramai manusia di akhir zaman ini memandang sesuatu perkara dan urusan itu dengan erti kata dia beriman hari akhirat. Tidak ramai juga manusia di akhir zaman ini melakukan setiap amal ibadatnya dengan melihat hari penghisaban. Tidak ramai.


"Dulu, akak ada baca satu hadith Nabi. Nabi kata umat di akhir zaman ini ramai sebenarnya yang beragama Islam. Tapi apa yang menghairankan akak atas kata-kata Nabi, adalah walaupun ramai, mereka seperti buih di lautan. Dan tak ramai yang benar-benar memperjuangkan agama."


"Maksudnya, kak?"


Tersenyum.


"Jika kita lihat, di akhir zaman ini, banyak juga yang kita tengok benar-benar mengamalkan ilmu islam di dalam kehidupan sehariannya, tapi kenapa Nabi kata kita semua ini hanyalah seperti buih-buih di lautan? Yang pakai purdah, akak tengok bersepah kat Facebook dok tayang gambar yang memberitahu dia wanita berpurdah, malah mereka ini berbicara tentang ilmu agama di dalam Facebook mereka, tapi kenapa masih lagi dianggap umat akhir zaman seperti buih di lautan? Adik pernah terfikir tak kenapa?"


Menggeleng kepala.


"Dik, akhir zaman ini kita sebenarnya tak nampak musuh yang kita sedang hadapi. Adik pernah terfikir tak, kenapa Rasulullah s.a.w mengambil masa lebih lama untuk berdakhwah di Mekah, sedangkan seperti mana yang kita ketahui, di Mekah, Nabi hanya berdakhwah tentang akidah sahaja?"


Menggeleng kepala.


"Tapi, adik perasan tak, di akhir zaman ini, perbahasan tentang ibadat lebih panjang dari pemantapan akidah? Sana sini akak tengok banyak yang dibicarakan adalah tentang ibadat, suruh Qiam, lah, suruh zikir gitu gini banyak ni banyak tu, buat ibadat sunat yang tu, yang ni, pakai purdah cara gini gitu, malah, ada yang bermadah pulak pada benda yang sebenarnya mereka sendiri tak tahu. Perasan tak?"


Mengangguk.


"Inilah akhir zaman, dik. Ibadat diutamakan sehinggakan perkara yang asas itu kita tak sedar sudah semakin goyah. Dalam sebuah bangunan, kalau asas tak teguh, adakah bangunan itu akan boleh berdiri dengan kukuh? Kebanyakan manusia lebih kenal dan faham tentang manusia dari Pencipta manusia itu sendiri. Kalaulah sekalian manusia tahu betapa indahnya Allah, betapa bahagianya manusia yang kenal dan faham percaturan Allah, pasti di hati dan di fikiran mereka adalah mengenai akhirat. Tapi, manusia kini lebih menitik beratkan perkara ibadat untuk dunia"


"Hah, perkara ibadat untuk dunia? Bukan ke semua ibadat itu untuk akhirat, kak?"


Tersenyum.


"Ibadat untuk dunia ini contohnya begini dik, bila menderma, kita selalu memberitahu manusia. Contoh lagi, bila nak menutup aurat, perlu pakai gini gitu. Contoh lagi, yang paling dekat dan sangat selalu kita nampak, bila nak berdakwah di internet, terutama sekali Facebook, kene pamirkan gambar cara yang muslimah dengan pakaian jubah tudung labuh, berpurdah, yang lelaki tunjuk gambar2 gerak kerja islam, kopiah mereka semua bagai, perlu bagitahu mereka belajar institusi pengajian islam di mana. Alasannya supaya akan ramai add mereka maka senanglah mereka nak mendakhwahkan mereka. Dik, sebenarnya sangat susah untuk menjaga niat, tapi ramai yang tak sedar akan perkara ini. Beribadat untuk mencari keredhaan Allah, sangat susah untuk menjaga niat dan akhirnya terus menjadi ibadat untuk dunia"

Sebuah hadis diriwayatkan daripada Thauban r.a., bahawa Rasulullah SAW bersabda, yang bermaksud:

"Setelah aku wafat, setelah lama aku tinggalkan, umat Islam akan lemah. Di atas kelemahan itu, orang kafir akan menindas mereka bagai orang yang menghadapi piring dan mengajak orang lain makan bersama."

Maka para sahabat r.a. pun bertanya, "Apakah ketika itu umat Islam telah lemah dan musuh sangat kuat?"

Sabda Baginda SAW: "Bahkan masa itu mereka lebih ramai tetapi tidak berguna, tidak bererti dan tidak menakutkan musuh. Mereka adalah ibarat buih di laut."

Sahabat bertanya lagi, "Mengapa seramai itu tetapi seperti buih di laut?"

Jawab Rasulullah SAW, "Kerana ada dua penyakit, iaitu mereka ditimpa penyakit al-Wahn."

Sahabat bertanya lagi, "Apakah itu al-Wahn?"

Rasulullah SAW bersabda: "Cintakan dunia dan takut akan kematian."

Bila disuakan tentang penyakit ini, ramai yang tak mengaku di dalam diri mereka terdapat penyakit ini. Cintakan dunia dan takut akan kematian.


"Macam mana nak tahu, kak. Benda ni kan dalam hati, siapa yang boleh perasan"


Tersenyum. "Boleh adikku. Sebagai contoh, bila ada orang yang betul-betul dalam kesusahan, bagaimana cara kita membantu. Ada yang sebelum mmbantu tu, dalam kepala, dah berfikir bil itu, bil ini, barang tu, barang nih..dari RM50, mungkin akan turun dan barangkali boleh sahaja turun kepada RM1. Yang ini kita boleh kategorikan cinta dunia"


"Eh, kenapa macam tu pulak, kak. Kan kita ada awlawiyat, takpelah kita fikir awlawiyatt kita dahulu kemudian baru kita fikir berapa yang mampu kita bantu orang tuh"


Tersenyum. "Adik rasa masa Abu Bakar menginfakkan seluruh hartanya dan apabila Nabi tanya apa yang ditinggalkan untuk keluarganya, lalu Saidina Abu Bakar jawab aku tinggalkan Allah dan Rasul untuk keluargaku itu, maksudnya dia tak fikirkan awlawiyat ke dik?"


Terkedu.


"Memang kita perlu fikirkan awlawiyat, tapi, berada bahagia di akhirat itu juga awlawiyat juga, kan? Malah yang tertinggi sebenarnya awlawiyat yang itu. Cuma kita tak nampak, kita cuma nampak dunia sahaja. Untuk mengelakkan dari kita berfikir tentang dunia, kurangkan keperluan kita di dunia. Sebagai contoh, membeli bermacam-macam, dengan air condlah, dengan suplement itu ini, telefon bimbit, laptop, internet semua tuh bagai, semua tuh keperluan yang sebenarnya manusia meletakkan penting tapi sebenarnya tak penting kalau kita yakin hidup kita ini adalah untuk beribadat. Ada satu hadith ini, Rasulullah s.a.w berkata, harta kita adalah harta yang disedekahkan, maka itulah harta kita. Tapi, harta orang lain adalah harta yang disimpan yang tidak disedekahkan. Jadi, katakan pada akak, berapa ramai wanita yang mengumpul arbaya-arbaya mahal sedangkan arbaya itu ada yang tidak dipakai. Berapa ramai manusia yang sibuk untuk mencantikkan harta pemilikan mereka sedangkan harta pemilikan itu bukannya dibawak ke kubur. Berapa ramai, dik?"


Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

"Daripada kalangan umatku ini, siapa yang sayangkan harta saudaranya lebih daripada hartanya sendiri?" ahabat bertanya, "Wahai Rasulullah, siapa yang lebih menyayangi harta orang lain melebihi hartanya sendiri?" Baginda bersabda lagi, "Harta sendiri adalah harta yang didermakan, disedekahkan kepada orang lain. Harta orang lain adalah harta yang disimpan yang tidak disedekahkan kepada sesiapa"


Maha Suci Allah, dunia ini adalah tempat persinggahan, tetapi manuia menjadikan dunia adalah tempat abadi mereka. Menerima berita mengenai penyakit mereka seolah-olah satu batu yang menghimpap diri mereka. Bukankah menerima berita ajal kematian yang semakin dekat itu adalah tanda kita sebentar lagi akan bertemu dengan Pencipta, tempat kita merintih dan berdoa, bersuara segala susah dan senang. Bukankah menerima berita seumpama itu adalah satu berita yang menggembirakan. Cuma sahaja, bagi orang mukmin, mereka tidak lagi diberi peluang untuk menambah amal ibadat mereka lagi.


Bergembiralah menerima segala ujian Allah, tanda DIA tak mahu kita tertarik pada dunia. Mengalihkan segala perhatian hanya sahaja tertumpu kepadaNYA. Subhanallah, betapa Maha Pengasihnya DIA kepada hamba-hambaNYA. Cuma sahaja kita tak nampak. Maka kita sukar untuk mengimani, lalu kita hanya tertumpu dan mengalihkan perhatian kepada apa yang berada di hadapan mata.


Siapa yang kata penyakit al-wahn itu tiada di dalam diri kita dan tidak dapat dikesan. Dan siapa yang sangka dirinya termasuk di dalam golongan asing di akhir zaman. Cuma sahaja kita selalu meletakkan diri kita baik tanpa kita belajar untuk menerima hakikat keburukan diri kita. Tanya iman, dan muhasabah diri, kita ada penyakit itu dan hakikat diri kita sendiri. Belajarlah untuk mengikis sedikit demi sedikit penyakit itu, untuk kebahagiaan kita di sana. Kerana hidup kita tujuannya adalah di sana.


Wallahu'alam.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

1 comment:

  1. Astagfirullahalazim..ya Allah selama ini memang sy akui sy ada pnykit itu..slalu sy mhon agar dhlgkan pykit itu..klau saudari ada caranya, mhon brkgsi dgn sy..terima kasih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”