Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Monday 10 December 2012

Apa yang bestnya..



Dengana nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


"Awak terjun lombong jelah, boleh?" Suasana tegang. Pesanan ringkas berbalas.


"Wooo..dahsyat juga awak ni. Okeh"


Handset dilempar ke tepi. Malas. Dan terbaring.


"Macam manalah saya nak buat dengan awak ni? Selalu memain"


Gulp. Aku terkedu.


Runsing dan hampir kebanyakkannya akhirnya mengaku kalah. Dan aku selesa bersendirian.


"Kak, perkahwinan ni ada banyak sebab. Tengok lah sebab dia. Ada yang kahwin sebab mak ayah suruh, ada yang kahwin sebab...terpaksa...Ada yang kahwin sebab nafsu. Tapi tengoklah atas sebab apa"


Dan aku memandang ke tepi, di luar tingkap. Membiarkan kata-katanya. Dan berfikir. Merenung.


"Kak, akak ni dah selalu sangat orang cerita masalah kat akak, sebab tuh akak nampak perkahwinan tuh macam susah je. Cuba akak test."


Aku tergelak. "Ko ingat kahwin ni boleh test2" Tergelak. "Akak berhujjah tentang kesempurnaan bukan sebab akak nak kesempurnaan, tapi sebab akak tak nampak apa yang best nye berkahwin. Hujjah akak tuh untuk mengelak sebenarnya. Ada seorang kawan akak ni, masa mula-mula je best. Siap suruh akak kahwin lagi sebab best. Tapi, lepas dua tahun, akak tanya kat dia,, best lagi ke kahwin. Dia diam. Dia kata, memang banyak masalah"


Adik di hadapan menyampuk "Kak, cuba akak tengok, orang bercerita bila dia ada masalah je. Masa dia sedap-sedap bercinta, ada tak dia cerita? Takda, kan kak. Sebab tuh akak tak nampak. Kalau masalah, dia bercerita cukup detail. Kalau yang bahagia, cakap sikit-sikit je"


Terkedu. Dan terdiam.


"Akak drive" Sambil menyerahkan kunci Honda Civic ke arah aku.


Terbuntang. "Ko biar betul?"


"Betul, lah"


Melompat kegirangan. Lama berbual, "Ko tengok akak rilek je, kan? Tapi sebenarnya akak tengah stress. Sebab tuh akak nak keluar. Tapi akak takda kawan. Semuanya dah kahwin. Nasib baiklah kau ada. He3."


Adik di sebelah terkejut. "Akak stress? Saya tengok akak happy je. Stress ke. Citelah kat saya. Kita share"


Tergelak. "Ha3, kau tak payah tahu masalah akak, ko just pk camne nak gembirakan akak pun dah membantu. Kau bagi akak drive kete ko ni pun akak dah hilang semua masalah akak" tersengih.


"Ye ke akak nih stress. Saya tengok akak happy je. Muka tak macam ada masalah pun."


"He3. Sebab akak dah biasa handle semua sorang-sorang. Sebab akak dah biasa macam ni lah, akak sampai terfikir, untuk apa berkahwin" kereta dah pun memasuki ke lebuhraya. "Akak nak race ni tau"


"Race lah kak"


Dan pedal minyak dah ditekan, meter sedang menghampiri 160km/sejam, dan segala masalah hilang. Fokus pada jalanraya, dan bibir tersenyum, keseronokan.





Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan."
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”