Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Wednesday 5 September 2012

Suatu terapi yang mendamaikan...


 Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


Terasa berat memikirkan sesuatu. Terasa hati hiba memikirkan sesuatu. Kesan-kesan tompokan jernih di tubir matanya masih lagi kelihatan, menjadikan matanya terpisat-pisat mengesat air mata itu. Tangannya menguak sehelai demi sehelai sebuah buku, Terapi Duka~Dr Aidh Abdullah al-Qarni.


Sehelai demi sehelai. Dan akhirnya terpaku pada satu hadith.

Dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w bersabda:-

Hak Muslim atas Muslim lainnya ada enam,

Apabila bertemu orang muslim maka ucapkanlah salam.
Apabila mengundang, kamu datanglah.
Apabila meminta nasihat padamu, nasihatilah.
Apabila bersin membaca Al Hamdulillah, hak kamu katakan padanya Yarhamkallah…
Apabila sakit, ziarahilah.
Apabila kematian takziahlah.
(Riwayat Muslim)

Sungguh, setiap manusia itu memerlukan nasihat untuk sentiasa memperbaiki langkah. Sungguh, kata-kata nasihat yang baik itu sering sama sekali mengusik hati orang-orang yang beriman.

Berkata Saidina Umar al-Khattab, sungguh, orang yang berakal itu adalah orang yang menerima nasihat dan meminta untuk dinasihati.

Tiba-tiba bunyi telefon bimbit memecahkan ratapan kesedihan di pagi hari.

Siti Aisyah R.A bertanya kepada Rasul S.a.w, Bolehkah seseorang mencapai darjat syahid tanpa mati dalam jihad fi sabilillah? Rasulullah s.a.w menjawab, BOLEH. Bacalah atau ingat akan mati 25 kali sehari

Terkesima dan terkedu atas titipan hadithnya.


"Syukran jiddan ya ukhti atas titipan hadithnya. Sungguh, pesanan baginda itu benar-benar menggetarkan hati ana. Jazakillah"


Dan lagi..

"Kebahagiaan akhirat hanya dicapai dengan TAQWA, menjauhi kehendak nafsu dan keinginan dunia lantas mendekati akhirat dan menyerah diri kepada Allah" (Imam al-Ghazali)

Maka hati itu rapuh terduduk. Dan aku hanya sujud kesyukuran atas setiap kata-kata nasihat yang ku terima di pagi hari yang mendamaikan.


Manusia itu memang benar dijadikan untuk perlu sering menerima kata-kata nasihat kerana kita diciptakan fitrahnya adalah seorang pelupa.


"Tulah, kak, tapi ada orang, bila kita bagi nasihat cakap kita wat pandai. Cakap kita berceramah. Sabo jolah"


Tersenyum membaca titipan kata-kata balasannya. "Sebab tu kita jangan nasihat kerana niat kita yang lebih tahu, tapi kita nasihat sebab kita nak membawa dia bersama dengan kita ke mardhatillah, keredhaan Allah. Maka, nasihatlah dengan kata-kata yang lembut kerana kata-kata yang baik itu adalah satu sedekah juga"


Tersenyum.


Telinga telah disuakan dengan earphone dan aku mendengar lagu dari Edcoustic, Aku Ingin Mencintai-MU. Mendamaikan dan akhirnya fikiran ku larut pada satu kata-kata dari salah satu antara beribu titipan di dalam Terapi Duka.

"Orang mukmin juga akan terhibur dengan warna kehidupan yang dicorakkan oleh Allah. Hatinya sentiasa berbaik sangka terhadap Allah hingga melenyapkan semua resah. Apabila diberi nikmat mereka terhibur lalu bersyukur. Bahkan, apabila dicuba dengan kesusahan, mereka turut terhibur lalu bersabar"

Tersenyum dan aku berbahagia dengan nasihat yang hadir di dalam kehidupanku.

"Bersedih dan menyesali masa lalu adalah tindakan bodoh, kerana bersedih ataupun tidak, masa yang berlalu itu tidak akan kembali dan tidak juga berubah. Menyesalinya hanya akan membunuh semangat, memusnah tekad dan menguburkan masa depan yang belum terjadi."
 
Mak jadikanlah kehidupan itu sebagai sebuah perjalanan yang indah dengan melakukan kebaikan walaupun di penglihatan mata kasar manusia, kita sedang berduka, maka hiburkanlah hati kita dengan bergembira akan tarbiyahNYA. Sungguh, kita adalah hambaNYA yang diciptakan olehNYA untukNYA, Allah swt.


Semoga kita sentiasa nasihat menasihati menuju bersama ke mardhatillah. In sha Allah.


Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

3 comments:

  1. Syukran atas nasihat dalam tulisannya ^^,

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah...santapan rohani yang santai dan nyaman..syukran..

    ReplyDelete
  3. terima kasih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”