Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Saturday 25 August 2012

Masa yang ditinggalkan tanpa dihargai


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.


"Ah, wakmende. That's wasting time. Banyak lagi benda lain yang boleh akak buat dari menjawab soalan 'Awak tengah buat apa?' Tak nampak membazirkan masa ke hanya semata-mata nak taip jawapan untuk soklan macam tu." mendengus. "Wasting time" dan dia berlalu pergi menuju ke destinasi.


Adik yang berada di sisinya termengah-mengah mengejar Atirah. Memang sudah dimaklumi, kakaknya itu kalau dah mula melangkah, memulakan jalannya, macam keretapi laju. Terpaksa yang berada di sisinya menarik tali brek untuk memperlahankan langkah. Penat.


"Bukanlah akak boikot orang yang dok sibuk main message, update status semua bagai, tapi, tak rasa ke itu suatu pembaziran. Kita sibuk update status, message, macam kita ni hidup untuk kecanggihan elektronik sahaja. Tiada masa privasi, tiada waktu untuk kita berkhalwat bersamaNYA. Semuanya ada je nak dikongsikan dengan manusia. Macam artis pulak. Sedangkan Nabi pun takda pulak baginda update status memanjang apa yang baginda buat kat sahabat.Pelik orang zaman sekarang" terdengar nada suara kecewa. Adik di sisinya hanya mendengar tanpa mencelah. Hilang punca. Tunduk dan memandang lantai, terdiam.


Berhenti. Pandangan dialihkan, memandang ke arah adik. "Pelikkan, manusia ni." Diam. "Ah, nak buat apa pelik. Dah nama pun ummat akhir zaman. Yang mereka tahu dan rasa apa yang mereka buat tu semuanya betul, takda yang salahnyalah" Dan menyambung langkah semula.


Mengamati perbualan dan isi kata-katanya, membuatkan aku berfikir dan terfikir.



"Eh, kau merajuk dengan aku eah? Tak payahlah merajuk dengan aku. Buang masa je merajuk dengan aku. Aku tanya sekali je, kalau kau nak merajuk, lantak kau lah ye, aku ada berlambak benda nak buat"


Tergelak. Dan aku tertarik dengan jawapannya.


"Takda maknanya. Kau ada matlamat kau, aku pun ada matlamat aku. Baiklah kita tumpukan pada matlamat kita dari kita menyibukkan diri dengan perkara remeh untuk merajuk. Kau sendiri pun tahu, merajuk ni semua buang masa. So, keep concentrate with our destiny."


Tersenyum.


"Nak tahu tak, kenapa akak suka duduk sorang-sorang kat masjid ni?" adik di sebelahku menggeleng kepala. Dan aku tersenyum. Mengalihkan pandangan, dan memandang ke arah tasik. Tenang.


"Dalam kita berpusu-pusu sibuk dengan urusan dunia, kita perlu duduk diam, tinggalkan sebentar urusan dunia tu, bertenang dan lihat kembali, apa yang sebenarnya kita tertinggal. Kadang-kadang, manusia selalu sibuk dengan masalah perniagaannya, sibuk dengan masalah keluarga, sibuk dengan segala macam perkara sampai kita terlupa perkara yang kita lupakan itu barangkali perkara itulah perkara utama"


Adik di sebelah tiba-tiba terkedu dan terdiam.


"Wah, Kak Long. Dahsyatlah. Dalam Kak Long sibuk-sibuk niaga ni, sempat lagi Kak Long ambil tahu tentang adik-adik usrah"


Tergelak, mengingati satu kata-kata dari seorang adik usrah.


"Kene pandai cari masa dan ruang. Bukanlah semua perkara penting itu adalah perkara utama, tapi kita kene perlu susun yang mana satu awlawiyat pada setiap masa."


Terlalu ramai manusia yang acap kali disibukkan dengan perkataan, "Bosanlah, nak buat ape eak?". Sungguh, kata-kata dari Imam Hassan al-Banna, "tanggungjawab itu melebihi masa", jadi, di manakah yang dikatakan tiada kerja?


"Manusia ni nak percaya benda depan mata je. Mereka tak percaya bila buat kebaikan itu akan dapat pahala, buat kejahatan itu akan dapat dosa. Kalau Allah buka hijab, tengok ganjaran pahala tu, nescaya mereka semua berpusu-pusu untuk melakukan kebaikan" di suatu pagi, tiba-tiba ayah bersuara. Dan aku terkedu.


Lama memandang ke arah tasik. Dan aku bersuara. "Adik nak tahu tak, golongan yang belajar dan percaya pada sains lah kebanyakkannya yang terpesong akidahnya"


Terkejut. "Eh, nape akak cakap macam tu?"


"Sebab kebanyakkan golongan ini yang percaya semua yang berlaku pasti ada sebab. Bila mereka kaji, mereka menyakini semua perubahan itu disebabkan hasil eksperimen, hasil tapak jalan, hasil kajian mereka. Ketahuilah wahai adikku, bila kita percaya perubahan itu dari hasil kajian itu sendiri sahaja, kita dah terpesong. Semuanya, apa sahaja di dalam dunia ini adalah atas izin Allah. Itulah yang sepatutnya kita beriman. Segala kajian kita semua itu hanyalah sekadar perantara, digerakkan juga adalah atas izin Allah"


Mengangguk kepala.


"Mesti adik tak tersangka, kan? Cuba bayangkan kalau masa yang adik ada sekarang ni, adik habiskan dengan menjawab perkara 'bosannya, nak buat apa ni?'" tersenyum. Dan adik di sisi tergelak, terasa terkene.


"Dah tak ramai manusia sekarang yang nak mengisi masanya dengan perkara ilmiah, perbincangan yang terkadang mengusik dan mengingatinya kembali kepada Allah. Kita ni banyak 'tak tahu', tapi kita selalu disibukkan dengan 'buat-buat tahu'. Hatta, perkara yang dia sangkakan dia 'tahu' itu dia hanya terima sebahagian sahaja. Dapat sikit, dan kata dia lah orang yang paling banyak tahu. Nak belajar, tak boleh sikit-sikit. Kene seluruh, baru kita faham dan ilmu itu kita hadam. Kebanyakkan orang yang kata dia 'tahu' ni banyak hanya merujuk dalam internet sahaja tanpa guru, sedangkan belajar sesuatu tanpa guru, maka gurunya adalah syaitan. Kene tanya pada yang lebih faham"


Mataku melihat satu keluarga yang sedang rancak berbual, berborak di meja sebelah. Sangat riuh. Tersenyum.


Tiba-tiba terdengar suara sahabat. "Woi, kalau datang nak main handset, makan handset lah. Tak payah makan"


Kami semua tergelak. Dan inilah situasi yang seringkali sesiapa sahaja hadapinya.


Aku hanya menggeleng dan terdetik, "Jika kita tak hargai masa bersama pada hari ini, jangan kita sangka masa bersama itu dapat diganti balik pada masa akan datang"



Tersenyum.




Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”