Sungguh indah dan nyaman perasaan apabila mendapat kasih sayang daripada Tuhan yang sentiasa menyediakan segala keperluan kita, meluaskan keampunan dan rahmat-Nya kepada kita. Kemuncak daripada perjalanan kehambaan ini adalah apabila dijemput untuk menziarahi Allah di syurga kelak. Digambarkan oleh ‘ulama; apabila mendapat jemputan tersebut, hati terasa begitu berdebar bagaikan hendak tercabut jantung.
Berkata Syeikh Ahmad bin Abi al-Huwara di dalam kitab Zuhud: Aku telah mendengar sebahagian daripada sahabat kami, kalau tidak salah dia ialah Abu Sulaiman ad-Darani rhadhiyallahu ‘anhu berkata:

Sesungguhnya bagi iblis itu ada seorang syaitan yang bertugas untuk merosakkan amalan seorang ahli ‘ibadat yang mungkin mengambil masa 20 tahun lamanya. Tugasnya adalah menggoda ahli itu sehingga ia bercerita kepada orang lain yang ia melakukan sesuatu amalan dalam rahsianya. Maka syaitan ini akan merasa puas hati kalau boleh ia menjadikan pahala ahli ‘ibadat itu menurun daripada tingkatan sirr (rahsia) kepada tingkatan jahr (nyata).

Wednesday 7 December 2011

Entahlah...

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

Entahlah..

Entahlah..

Semacam fikiran serabut dengan segala macam peristiwa. Semacam tercari-cari semula niat asal. Allah, terasa sebak dan sesak di dada..Tercari-cari apa sebenarnya yang aku cari..

Hidup ini bukanlah hanya semata-mata mencari kepuasan diri. Setelah tercapai, dan kemudian kita akan jemu, lalu, ke mana?

Tangan ini sudah terbiasa menaip sejak dari dahulu. Menulis dan meluahkan di atas medium, bukan melalui percakapan. Jarang untuk aku bercakap dengan mudah, selancar aku menaip dan menulis.

Hati ini tiba-tiba tercari-cari erti makna apa yang ada di sekeliling. Kemudahan yang ada, sebenarnya mengajar kita menjadi hambaNYA yang begitu malas dan terleka.

Ah, kita dah pun tersilap perhitungan.

Aku letih. Aku tersangat letih..

"Akak letih sangat dik, letih untuk tanggungjawab ini, tapi tak boleh kan kita kata kita letih"

Untuk sebuah tanggungjawab, kita jangan sesekali letih. Walaupun terasa betapa payahnya dalam menjalani kehidupan, tersangat letih menghadapi dunia, tapi, ketahuilah, kenikmatan di sana yang di cari.

Aku jadikan teratak di medium ini untuk aku meluah dan memuntahkan idea. Sudah sebatinya tangan ini pada papan kekunci menjadikan berteman tulisan-tulisan ini, aku terasa terhibur.

Kita tak mungkin menjadi seorang manusia yang sempurna dalam memberi, tapi, cubalah, cubalah untuk tetap setia dengan tugas dan tanggungjawab..

Aku suka menulis. Tersangat suka.

Tapi sekarang, aku tak tahu aku nak tulis apa..Allah..

Wahai anak, tidurlah di bawah aliran takdir, berbantal dengan kesabaran, setujuilah takdir, dan beribadah dengan menunggu kelapangan." 
~Sheikh Abdul Qadir Jailani~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Aishah r.a.hu telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w.:”Adakah diantara pengikut-pengikutmu yang akan memasuki syurga tanpa perhitungan?”Nabi Muhammad s.a.w. menjawab:”Ya, dia ialah orang yang banyak menangis menyesali segla dosa-dosanya yang telah ia lakukan.”